A Citroën mindig is szerette másképpen megközelíteni a középkategóriás és nagyautós kérdéskört, amire a legendássá vált CX, a lassan youngtimer korba lépő XM, vagy a gyártásból kifutott C6-os után az aktuális DS5-ös is jó példa. Utóbbi nem is különbözhetne jobban a tipikus középkategóriásoktól, hiszen amellett, hogy gyakorlatilag egy ötajtós és egy kombi keverékének tekinthető, az avantgárd stílus az autóban helyet foglalva is nagyon erős. Míg a vetélytársak egyre letisztultabb belsőket kreálnak, addig a DS5-ösben szokatlan formák, a tetőben repülőgépes cockpitokat megszégyenítő gombmennyiség és számos eltérő anyag fogadja a vezetőt, miközben annyira kevés tárolóhelyet alakítottak ki elöl, hogy mobiltelefonunk minden esetben az ajtózsebben landol. Megszokást igényel az is, hogy nehezen átlátható a karosszéria, ráadásul sötétben a tolatókamera képe homályos, így igazából csak „félsegítséget” jelent. Az viszont vitathatatlan, hogy az ülések tökéletesek, ezeket a masszírozós foteleket bizony komoly luxusmodellek is megirigyelhetnék. A helykínálat egyébként négy felnőttnek teljesen megfelelő, és az ötödik ajtó miatt a 468 literes csomagtartó is egyszerűbben pakolható, mintha egy szedánról lenne szó.

Jól látszik, hogy nem a letisztultságra, hanem a mozgalmasságra törekedtek a tervezők. Fotó: Hilbert Péter Jól látszik, hogy nem a letisztultságra, hanem a mozgalmasságra törekedtek a tervezők. Fotó: Hilbert Péter

Nézzük, mit tud a 180 lovas csúcsdízel!

Tesztautónk gépházteteje alatt az Euro-6-os normákat teljesítő, 180 lóerős, 2,0 literes BlueHDi dízelmotor munkálkodott. Hidegen ugyan kelepelős a hangja, ezt leszámítva viszont nem lehet rá rosszat mondani. 400 Nm-es nyomatékával acélosan húz, és nagy tempóról is energikusan gyorsít – a DS5-ös karakteréhez alighanem ez a motorvariáns illik legjobban. Már csak azért is, mert a csúcsdízel kizárólag automata váltóval áll rendelkezésre. A hatgangos, hagyományos automata finoman, de kissé lassan kapcsolgat, hosszú végáttétele révén pedig 130-nál alig 2000-et forog a főtengely. Nem is marad el a dicséret, ha a fogyasztásról van szó, a vegyes üzemben elért 6,2 literes átlaggal elégedettek lehetünk. Ha már a fogyasztásnál tartunk: a DS5-ös start-stop rendszere elképesztően gyorsan indít a legkisebb vibráció nélkül, de az autót nem tudjuk olyan finoman megállítani (pl. parkolás közben), hogy ne „lőné” le a motort a vezérlés. Mindezt megszokja az ember, ám a futómű kapcsán sokkal indokoltabb a kritika. Az bizonyos, hogy a 18 colos felnik és a téli gumik nem javították a komfortszintet, de a DS5-össel egyetlen úthiba sem marad észrevétlen, míg a sűrű keresztbordák szinte lehetetlen feladat elé állítják az autót. Szóval e területen pont rácáfol a Citroënekről alkotott sztereotípiára.

Tökéletes ülések és átlagos helykínálat fogadják a DS5-ös utasait Tökéletes ülések és átlagos helykínálat fogadják a DS5-ös utasait

A DS5-ös ára jól mutatja, hogy minden viszonyítás kérdése: ha prémiummodellként tekintünk rá (a Citroën így kategorizálja), a 180 lóerős dízel modell 9,99 millió forintos ára nem vészes, ám ha tömeggyártók termékeihez hasonlítjuk (szerintem inkább oda tartozik), rögtön átértékeljük a dolgokat. Ettől függetlenül ebbe az összegbe bele kellene férniük a xenon fényszóróknak, a kulcs nélküli nyitásnak, vagy a hangszigetelt oldalüvegeknek.

A krómozott díszlécek és a dupla kipufogóvég az összes DS5-öshöz alapáron járnak A krómozott díszlécek és a dupla kipufogóvég az összes DS5-öshöz alapáron járnak

TETSZETT
– takarékos, erős dízel
– kényelmes ülések
– egyedi stílus/hangulat

NEM TETSZETT
– rugózási komfort
– tárolóhelyek hiánya
– nehezen átlátható karosszéria

ÖSSZEGZÉS
A DS5-ös iskolapéldája annak, hogy a Citroënből még mindig nem veszett ki a kreativitás. Egyszerűen ennél jobban már nem is különbözhetne (formailag) a többi középkategóriástól, de a futómű hangolása és a hiányzó rekeszek miatt nem olyan szép a bizonyítványa.

Citroën DS5 BlueHDi 180 aut.
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 133kW (180 LE) 3750/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 2000/perc

Hossz./szél./mag.: 4530/1871/1504 mm
Tengelytáv: 2727 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1575/1599 mm
Fordulókör: 11,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1540/585 kg
Csomagtér: 468/1288 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,2 s
Max. sebesség: 220 km/h
Város/országút/vegyes: 5,2/4,1/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
A modell alapára: 7 915 000 Ft (BlueHDi 120)
A tesztelt verzió ára: 9 995 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!