Az autóiparban egyetlen jó vagy rossz döntés is sorsfordító lehet. A Seat például addig váratta a piacot egy igazán sportos modellel, amíg a trendek megváltoztak és a vevők szinte már csak szabadidő-autókban gondolkoznak.

Németes a belső hangulat, ami az elrendezésre és a minőségre is igaz. Az Alcantara kárpit felára 146 050 Ft. Fotó: Hilbert Péter

Előzmények nélkül léptek be a kategóriába, és azonnal a legjobbakhoz zárkóztak fel, ami egyrészt a Volkswagen konszern profi technológiai hátterének, másrészt a tapasztalatoknak is köszönhető. Így egy igazán ütőképes konstrukcióval jöhettek ki, amely a céghez tartozó márkák erényeit egyesíti. Lendületes formaterve a Seatra, általános gyártási minősége a Volkswagenre, praktikuma a Škodára, komfortszintje pedig az Audira vall. A tesztelt konfigurációban kifejezetten az érzékelésünkre hat, már a megjelenése is túlmutat a kompakt szabadidő-autók többségén. Izgalmas részletei, kalandos színe, terepes kiegészítői a vonatkozó Audi Q5-ösnél is vagányabbnak mutatják. Belül már nem érhet az Audi nyomába, a Seat egyszerű és funkcionális műszerfalat kapott, az anyagminőség és az ergonómia azonban segít rajta.

Pihentető az utazás a hátsó sorban. Tágas a hely, de az ülőlapok kicsit rövidek

Használat közben meg is feledkezünk a dizájnról, inkább az eltalált üléspozíciót, az ideális helykihasználást, a nagyszerű kilátást, vagy a nyitható üvegtetőt díjazzuk. Nem is szólva a kezelhetőségről, hiszen kifinomultan, természetes könnyedséggel működik, beleértve az EcoTSI névre hallgató, 150 lóerős, 1,4 literes turbómotort is, amely hengerlekapcsolással szédíti a közönséget. Ezt a műveletet észrevétlenül végzi, szerencsére a hibridekhez hasonlóan látható a fedélzeti számítógép kijelzőjén, mikor jár két hengerrel. Az alapvetően halk motor semmilyen különbséget nem mutat ilyenkor, bár valóban csak részterhelésen aktiválódik ez a funkció. Ami a teljesítményt illeti, a kis tömeg miatt bőven elég a dinamikus autózáshoz, a hétfokozatú DSG-váltó is a háttérben kapcsolgat, olyan semlegesen viselkedik, mintha elektromos autó lenne. A kormány váltófülei gyakorlatilag szükségtelenek, éppen a stresszmentes utazásért szerethető az autó, benne ülve nem vágyunk többre.

Rekeszek és akasztók mellett síalagút is van a 485 literes csomagtartóban

A semlegesség a futóműre is igaz, se túl kemény, se túl puha, csak annyira feszes, hogy jól feküdjön a kanyarokban, és annyira lágy, hogy kirugózza az úthibákat, vagy a földutak gödreit. Szabad magassága és rugóútja ugyanis van hozzá, csak a feláras 4Drive összkerékhajtás maradt ki a tesztautóból, ami nem nagy veszteség, többnyire nincs is szükség rá, elsősorban csúszós emelkedőn jöhet jól. Egy ilyen úton sikerült is zavarba hozni a hajtásláncot. Ez azonban nem jellemző az Atecára, mert a legtöbb előforduló helyzetet jól kezeli. Egyformán jól használható városban és hosszabb utazásokra is, hiszen kis helyen is elfér, képes magától parkolni, miközben tágas helyet és nagy csomagtartót rejt a karosszéria. A szolgáltatások és az utazási komfort alapján akár prémiumautónak is tekinthetjük, fogyasztása, ha nem is rendkívüli, normál használattal 7,0-7,5 liter között tartható. A pozitív benyomást csak a 2.0 TDI 4Drive DSG tesztautó esetében is nehezen csukódó ajtók és a túl precíz sávtartó árnyalják, de akár a meredeken felívelő árlistát is ide sorolhatjuk. Ezek azonban nem változtatnak azon, hogy az Ateca jelenleg az egyik legjobb választás a kategóriában.

A metálfényezés felára 166 370 Ft, a kétszínű, 17 colos felniké 129 540 Ft

Tetszett
• kivitelezés
• kezelhetőség
• praktikum
Nem tetszett
• nehezen csukódó ajtók

Összegzés
Szélsőségektől mentes, eltalált modell az Ateca egy nagy adag racionalitással és egy csipetnyi illúzióval, ami nemcsak ideális, hanem izgalmas vétellé is teszi. Nem olcsó, de sokat is nyújt az áráért.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG
Összlökettérfogat: 1395 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 5000-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4363/1841/1611 mm
Tengelytáv: 2638 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1576/1541 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1364/621 kg
Csomagtér: 485 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,6 s
Max. sebesség: 198 km/h
Város/országút/vegyes: 6,4/4,9/5,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 123 g/km
A modell alapára: 5 497 110 Ft (1.0 TSI, 115 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 225 260 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!