A Mégane-ra emlékeztet a kocsi frontrésze A Mégane-ra emlékeztet a kocsi frontrésze

Népes család tagjává válhat az, aki egy Clio mellett dönt.  Az immár 19 éve forgalmazott kisautó első generációjából (1990–1997) négymillió, a második nemzedékből (1998-tól) 4,5, míg a harmadikból (2005-től) 1,2 millió darab talált gazdára. Több díjat, elismerést is besöpört már a franciák csöppsége, eddig egyedüliként ez a típus büszkélkedhet azzal, hogy kétszer is elnyerte az Év autója díjat, először 1991-ben, majd 2006-ban ismét. De szintén a Clio dicsőséglistáján szerepel, hogy kategóriájában ez volt az első olyan modell, mely megszerezte az EuroNCAP töréstesztjén a négy (2000-ben), majd később – szintén elsőként – az ötcsillagos (2005-ben) minősítést. A biztonsági nívóból a Renault egy fikarcnyit sem engedett, már a hazai alapmodell is tartalmazza az első, az oldal- és a függönylégzsákokat, az ESP felára pedig mindössze 80 000 forint. No de itt az ideje, hogy leltárba vegyük, mi az, ami maradt a régi, és mi az, ami ha csak enyhe mértékben is, de átalakult.

 

Könnyen áttekinthető a műszerfal Könnyen áttekinthető a műszerfal

Ismerős elemek kontra változások

Az autó tengelytávja (2575 mm) és az ülések kialakítása nem változott, így az utastér méretdimenziói már ismerősek. Elöl két termetesebb felnőtt is elfér, köszönhetően a széles válltérnek (1343-1362 mm) és a kellően mélyre süllyeszthető üléseknek. A második sorban már nem ennyire rózsás a helyzet, a magasabb termetűek fejének és térdének kissé szűkös lehet a hely, de ez csak 175 cm-es magasság felett válik zavaróvá.

Az új Clio alapváltozatának felfüggesztése megegyezik a III-as szériáéval Az új Clio alapváltozatának felfüggesztése megegyezik a III-as szériáéval

A futómű hangolása inkább kényelemorientált, mint sportos, de nem beszélhetünk franciás lágyságról, dülöngélési hajlamról. A kormányzás rásegítésének mértéke ideális, az autót jól lehet érezni kanyarokban és nagyobb sebességnél is. A hatfokozatú manuális sebességváltó – 1.5 dCi (105 LE) motor esetén – megfelelően pontos, az erős dízellel pedig autópályán sem vall szégyent a Clio. A külső visszapillantók minimális mértékben ugyan nőttek, de lehetne nagyobb is a tükrök felülete, a kocsi megleheősen széles. A hátsó lökhárítót nem óvja koptatóbetét, így aki kicsit is bizonytalan a parkolási tudásában, az inkább rendelje meg a tolatóradart (90 000 Ft). Apropó, hátsó! Nemcsak a faron, hanem a frontrészen található lámpák alakja is megújult, s a módosított hűtőmaszkkal és  motorháztetővel a nagyobb Mégane-ra hajaz a kis Clio. Az immár kéttónusú tükörborítások áramvonalasabb formája és az új dísztárcsák és felnik szemet szúrhatnak a típust jól ismerőknek. Belül egy-két apró kapcsoló elhelyezését leszámítva nem sok „akcióra” lehet számítani, új árnyalatok és színek jelentik a legnagyobb durranást. A Clióhoz világos, elegáns, nyugtató és sötét belső is választható.

Okos navigátor, hosszabb szervizciklus

A Renault széles körű felmérést végzett a vásárlók körében, arra a kérdésre keresték a választ, hogy a fogyasztók milyen extra felszerelésre tartanának leginkább igényt. A megkérdezettek 70%-a a műholdas navigációt jelölte meg, de csak azzal a feltétellel döntenének a megvásárlása mellett, ha annak ára nem haladná meg az 500 eurót (kb. 142 500 Ft).

A Renault végül is a TomTommal közösen fejlesztett ki egy olcsó navigátort, mely nálunk 145 000 forintért érhető el. A műszerfalba integrált rendszer 5,8 colos képernyője könnyen leolvasható, választható 2D-s, 3D-s és „madártávlati” nézet is, a hangutasítások pedig a rádió hangszóróin keresztül érkeznek, ezzel biztosítva a tiszta, jól érthető utasításokat. A navigáció GPS vevőegységét a tetőre szerelték, a nagy precizitású giroszkóp pedig minden helyzetben garantálja a megbízható jelvételt. Még akkor sem szűnik meg a navigálás, ha időszakosan eltűnik a GPS-jel, például amikor alagútban halad az autó. Ahol erre már ki van építve a megfelelő rendszer, ott a TomTom képes figyelni a közlekedési háttérinformációkat (TMC), ezzel kerülve el a dugókat, útlezárásokat. Kár, hogy a méretes, színes kijelző nem érintésérzékeny, hiszen a célbevitel és az egyéb beállítások csak egy külön távirányító segítségével végezhetők el. A hazánkban forgalomba helyezett navis Cliók adatbázisában a magyar mellett horvát, szlovén, szlovák, cseh, lengyel és a balti térképek szerepelnek.
Meghosszabbodtak a szervizperiódusok, a benzines típusok (1.2, 65 és 75 LE) és a legerősebb dízel (1.5 dCi 105 LE) olajcseréjére csak 30 000 kilométerenként vagy kétévente van szükség. Az 1.2 TCe (100 LE) és a két kisebb dízel olajcseréje 20 000 kilométerenként vagy kétévente válik esedékessé. A gyújtógyertyák és a légszűrő élettartama 60 000 km/4 év, a benzines változatokban a vezérműszíj cseréje 120 000 km/6 év, a dízeleknél pedig 160 000 km/6 év után lesz aktuális. Az alacsony üzemeltetési költségek elérése érdekében a gázolajszűrő élettartamát is kitolták 60 000 km/4 évre. A felfrissült, divatos Clio tehát nemcsak partiképesebb lett, hanem a pénztárcánkra is figyel, aminek első lépése, hogy akár 2 090 000 forintért – Renault Crédit finanszírozással – elvihető a háromajtós változata.

Két karakter: az ötajtós Clio elegánsabb, a háromajtós sportosabb megjelenésű Két karakter: az ötajtós Clio elegánsabb, a háromajtós sportosabb megjelenésű