Csakis kikapcsolt menetstabilizálóval lehetséges a mutatvány – nagy élvezet, de közúton nem lenne tanácsos próbálgatni Csakis kikapcsolt menetstabilizálóval lehetséges a mutatvány – nagy élvezet, de közúton nem lenne tanácsos próbálgatni

Az a biztos, ha szépen, egyenletesen gurulnak az autó kerekei, mégpedig arra, amerre haladni akarunk. Ez tény. Ám az is tény, hogy az igazi autós élvezet forrása valami egészen más: amikor jelentős oldalkúszással egyszerre gördülnek és csúsznak a kerekek, az elsők „ellenkormányzott” helyzetben éppen jobbra vannak kifordítva egy balkanyarban, a kocsi orra egészen másfelé mutat, mint amerre a mozgás iránya, a szélvédő helyett az oldalablakon nézünk kifelé, és a volánnal szabályozzuk a sebességet, miközben a gázpedállal kormányozunk.

Teljes gyorsítás jégfelületen – szöges gumival nem boszorkányság, mint ahogy a fékezés és a kanyarvétel sem Teljes gyorsítás jégfelületen – szöges gumival nem boszorkányság, mint ahogy a fékezés és a kanyarvétel sem

Mesterkurzus Ivalóban, avagy mindent a helyén
Mindez csakis egy dinamikus menetállapotban valósulhat meg – a különbség az egyszerű autózáshoz képest akkora, mint a téli járdán aggódva tötyögés és a vagány síelés között. Jó felszerelés és némi tudás kelletik hozzá, de ezek birtokában garantált az örömautózás!
Más prémiummárkákhoz ha­son­ló­an a Porsche is kihasználja lappföldi bázisát felsőfokú ügyféltanfolyamok lebonyolítására, ahol a tulajdonos szakavatott irányítás mellett, biztonságosan tanulgathatja a határtartomány furfangjait. A befagyott tó jegén hóekével kialakított kör- és vezetéstechnikai pályák tökéletesen biztonságosak, sőt anyagi kockázat sincs, hiszen a cég autóival száguldoznak a résztvevők. Ha kicsúszik valaki a hóba, nincs semmi baj, egykettőre visszavontatják a pályára. A magam részéről őszintén ajánlom mindenkinek, hiszen egy efféle kurzus, amellett, hogy életre szóló élmény, alighanem kevesebbe kerül, mint a casco önrésze egy rutintalanságból adódó baleset után…
Ezúttal a Porsche Panamera volt a demonstráció tárgya, mindhárom aktuális kivitelében: mint 400 lóerős, hátsókerék-hajtású Pana­mera S, valamint ugyanilyen motorú, de összkerékhajtású Panamera 4S, továbbá szintén 4×4-es, de 500 lóerős Panamera Turbo. Valamennyit szöges gumiabroncsokkal szerelték fel. Ehhez megjegyzendő, hogy ezek a kerekek 15 és 30%-os szlip (csúszás) között érik el maximális talajfogásukat. A sebességváltó működhet automatikus és manuális módban is – ennek itt nincs nagy jelentősége, mert a pályák végigautózhatók második-harmadik sebességfokozatban. Fékezni gyakorlatilag nem kell, csupán a kanyargós pálya egy-két pontján, no meg a boxutcának megfelelő biztonsági zónában, így nem sok munkájuk akadt a cintányérnyi tárcsáknak.

Összkerékhajtással viszonylag egyszerű jégen uralni az autót Összkerékhajtással viszonylag egyszerű jégen uralni az autót

Három egyéniség, kikapcsolható PSM
Annál nagyobb jelentőséget kapott a Porsche Stability Management (PSM) menetstabilizálót kikapcsoló gomb. Elektronikus őrangyallal csak a pályaismereti körben kellett menni, utána már nélküle – és ez az, amikor tanulni és szórakozni lehet. A Porsche rendszere ténylegesen kikapcsolva marad, csak fékezés közben működik, de arra ezúttal nem sok módja volt. Így kellően érvényesültek az egyes modellek menettulajdonságaiban mutatkozó eltérések.
A Panamera S igazi Porsche, ahogy annak idején, a hőskorban megszokhattuk: gázadásra agresszíven kicsapja a farát – ha nem majomszerű fürgeséggel és kellően nagy mértékben ellenkormányoz a pilóta, már meg is előzi az autó hátulja az elejét. Olyan ez, mint amikor gyerekkorunkban partvist egyensúlyoztunk a mutatóujjunkon: nagyon kell figyelni, s egy bizonyos ponton túl menthetetlen a helyzet. Amint ráérzünk viszont az autóra, no meg kiismerjük szokásait, remekül lehet faroltatni a kanyarokban, a motor erejével pótolva mindazt, ami tapadásban hiányzik. Akár nagyon gyorsan is mehetünk, de ehhez már csakugyan kell némi képzettség.
A két összkerékhajtású kocsi között itt nem mutatkozott jelentős különbség, viselkedésük nagyon hasonló, a Turbo fölénye inkább száraz aszfalton érvényesíthető. Jégen eléggé jóindulatúan viselkednek, sokkal kisebb kormánymozdulatokkal és oldalkúszási szögekkel vezethetők, mint a hátsókerék-hajtású testvérmodell. Éppen ez a nem nagyon látványos, látszólag eszköztelen stílus az igazán gyors – viszont jóval csekélyebb móka.
Gyengébb autókat főképp a kanyar előtti kormányrántással, vagy egy pici fékezéssel lehet sodródásba vinni, de a Panamera olyan erős, hogy bármilyen helyzetből megindítható a fara egy pillanatnyi gázlökettel. Így nagyon gazdag eszköztárból válogathatunk, akkor is lehet faroltatni, amikor épp egy bója kikerülésére kell a kormány. Amely egyébként olyan precíz és könnyű járású, hogy elegendő két ujjal fogni – összeszokott táncosokként siklunk a hűvös parketten.