Az újdonság az ötajtós 308-asnál majdnem 10 centivel hosszabb Az újdonság az ötajtós 308-asnál majdnem 10 centivel hosszabb

A Peugeot széles modellválasztékkal rendelkezik, ennek ellenére sem kompakt méretű buszlimuzin, sem kompakt terepjáró nem szerepelt a felhozatalukban. A konszerntárs Citroen ugyan nagyszerű családi egyterűket gyárt, de az oroszlános márka részéről értelmetlen lett volna, ha azokhoz megtévesztésig hasonló modellt dobnak piacra. Ehelyett az új trendeket és vásárlói igényeket figyelembe véve egy öszvér járművet alkottak. Ennek megfelelően a 3008-as valahol a kompakt SUV-k, egyterűk és szabadidő-autók között helyezkedik el. Külleme robusztus, s ami lényeges, sokkal méretesebbnek látszik, mint ahogyan a 4365 mm-es hossz alapján gondolnánk. Érzésem szerint maga a Peugeot sem tudja igazán, kinek és mire szánja a modellt, hiszen az említett kategóriák mindegyikéből hordoz magában részleteket, ám valójában csak egy piaci rést szeretnének betömni vele. Ez a keszekuszaság már kevésbé zavarhatja a vásárlókat, mert a 3008-as sok tekintetben ígéretes autó.

Az egyik legotthonosabb Peugeot

Az ízléses utastérben magasra került a sebességváltó Az ízléses utastérben magasra került a sebességváltó

Míg a külső a Peugeot-szájon kívül semmilyen különlegességet nem tartogat, annál inkább megfogott a beltér. Az üléspozíció és a magas kardánbox egyfajta kellemes biztonságérzetet ad, s akkor még nem is beszéltünk az igényes anyagokról. A vezetőülés és környezete a Mazda CX-7-est juttatta eszembe, a kormányhoz közel eső váltókar miatt becsukott szemmel szinte nem is lehetne megállapítani a különbséget.

Innen vezérelhető a head up display Innen vezérelhető a head up display

A Peugeot-kban eddig nem látott lekerekített szellőzőrostélyok nagyon jól mutatnak, bár e téren erős audis beütés figyelhető meg. A múltidéző középkonzoli billenőkapcsolók nagyon eredetiek, kár, hogy a Peugeot szerint mindez a 3008-as kiváltsága marad.
A menetpróbára vezető utat többek között egy 4007-es hátsó ülésén tettem meg, ezek után kíváncsian vártam, hogy helykínálatban és komfort tekintetében mit „tud” a kisebb modell. Nos, a 3008-as a kényelem terén igazi francia autó. Hosszú ülőlapok, kellemes ülések teszik örömmé a nagyobb utat is, ráadásul hátul is bőséges a tér.

Két személynek kényelmes a hátsó sor Két személynek kényelmes a hátsó sor

Olyannyira, hogy a 4007-eshez képest hátul egy arasznyival kupolásabb a fejtér, s határozottan, minden tekintetben kényelmesebb annál. Ennek ellenére öt személynek már nem válhat be annyira az autó, mert a válltér hátul ezt már nem teszi lehetővé.
A csomagtartó alapesetben 432 liternyi helyet kínál, míg a hátsó ülések előredöntésével 1241 literesre nő a raktér. Újdonság, hogy a csomagér padlója (csak 3,5 kg) mozgatható, és a szállított tárgyak méretétől függően három különböző magasságú padlószintet állíthatunk be. A hátsó rész dupla ajtót kapott, így egy kis alsó „platóajtót” is le kell nyitnunk, ha nagyobb dolgokat akarunk berakni.

Nincs 4×4, de van Grip Control

Forgókapcsolóval vezérelt Grip Control Forgókapcsolóval vezérelt Grip Control

Az ötüléses 3008-ashoz – a fő vetélytársnak kikiáltott Nissan Qashqai-jal ellentétben – nem rendelhető összkerékhajtás, mondván, a legtöbben úgysem használják ki a többletfogyasztással járó szerkezet előnyeit. No de hogy az újdonság mégiscsak fel tudjon mutatni valamit a nagy szabad hasmagasságon túl, a 3008-asban bevetették az opciós Grip Control rendszert. A csomag az ESP-vel együttműködő Bosch kipörgésgátlóból és „sár-hó” abroncsokból áll. Egy forgókapcsoló segítségével öt különböző mód (standard, hó, terep, homok, kikapcsolt ESP) közül választhatunk, így a talajviszonyokhoz igazodva, különböző mértékben tapadnak a kerekek, a két első kerék közötti nyomatékkülönbség pedig akár 100% is lehet.


Peugeot 3008 HYbrid4

2011-ben érkezik a Peugeot első sorozatgyártású hibridautója, a 3008 HYbrid4. Ahogy a neve is utal rá, a modell összkerékhajtást kap, hiszen a 2,0 literes, 163 lóerős dízelmotor az első kerekeket, a csomagtartó alatt elhelyezett 37 lóerős villanymotor pedig a hátsókat hajtja. Az elektromosan vezérelt rendszer miatt semmilyen mechanikus összeköttetés nincs az első és hátsó tengely között, tehát autóban nincs vaskos kardánalagút. Amellett, hogy a hibrid csupán 4,1 litert fogyaszt száz kilométerenként, CO2-kibocsátása pedig mindössze 109 gramm, a legfürgébb 3008-asnak ígérkezik a modell, ráadásul 50 km/órás sebességig képes tisztán elektromotorral haladni.

Az újdonság motorpalettáján két benzinmotort (1.6 VTi, 1.6 THP) és két dízel egységet (1.6 HDi, 2.0 HDi) találunk, előbbieket a BMW-vel közösen fejlesztették. Az 1,6 literes THP motor 150 lóereje remekül mozgatja a 3008-ast, az alacsony fordulaton is nyomatékos motor több mint elegendő erőtartalékot hordoz magában. Szintén remek választás lehet az 1,6 literes, 110 lóerős HDi, amelyet a 308-asokkal ellentétben már hatfokozatú manuális váltóval társítanak. A gázolajos egység nemcsak rezzenéstelen járásával és csendességével, hanem fogyasztásával és CO2-kibocsátásával is a legjobbak közé tartozik. Vegyes használatban 5,1 litert kér, miközben kipufogóján 137 gramm CO2 távozik kilométerenként. Az általunk próbált nyomatékos motorok mellett a pontosan, rövid úton járó sebességváltó is jól sikerült darab. Úgy tűnik, a PSA-nál hallgattak a sorozatos kritikákra, s végre olyan váltót készítettek, amelyre nem lehet rosszat mondani.
Nem vagyok feltétlen híve a magasított szabadidő-autóknak, hiszen hétköznapi használatban például a 3008-as használati értéke semmivel sem nagyobb, mint egy 308-as kombié. Viszont a 3008-as látványosabb, kiváló minőségi benyomást keltő autó, nagyszerű váltóval, jó néhány eredeti, nagyra értékelendő részletmegoldással. Az első példányok nyár elején érkeznek a hazai kereskedésekbe a Nissan Qashqai-hoz (4,9 millió Ft) belőtt indulóáron.