Valami nagyon sántít az autók méretlépcsőzésével. Nézzük például a klasszikus, lépcsőshátú Mercedeseket. A C-osztály eléggé kompakt, de a jóval drágább E-osztály csak centikkel kínál nagyobb helyet. A modellpalettát megkoronázó, a luxuskategória etalonjának számító S-osztályban sem lehet keresztbe tett lábbal üldögélni, mert megint csak néhány centi a differencia. Nem annyival javult az utazás minősége az alsóbb osztályhoz képest, mint amennyivel nőtt az ár.

Nagy, nagyobb…

Egészen más fából faragták viszont az R-osztályt, amely az alabamai Tuscaloosa városában készül (a termelt mennyiség fele marad az Államokban, a maradék nagyobb része jut Európának). Három sorban elrendezett hat ülése közül az első négyről nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy olyan kényelmes, amilyen csak lehet, megfelel bármilyen hosszú utazásra, bármilyen alkatú embereknek. A második sor foteljei külön-külön csúsztathatók előre-hátra, a maximális távolság az előtte elhelyezkedő ülés azonos pontjához képest 990 milliméter – óriási. Még a harmadik sor is sokkal jobb az eddig látottaknál. Hogyan sikerült megvalósítani e bravúrt? Nagyon egyszerűen: nagy az autó. Mi az, hogy

nagy: hatalmas! Az S-osztály eltörpül mellette. Illetve, pontosítsunk: az R-osztály kétféle tengelytávval, illetve hosszúsággal (492 és 517 cm) áll rendelkezésre. A hosszabbat hatülésesnek, a rövidebbet négy plusz kettesnek aposztrofálja a gyár. Túl a tengeren, ahol elsősorban a szállítható személyek száma érdekes, inkább az előbbi futhat be, a kevesebb személlyel, de sok sporteszközzel felkerekedő európaiak viszont az utóbbiban találhatják meg a nekik valót. Persze, azért mindkettő kapható lesz ideát – dízellel is. S áruljuk el mindjárt a jó hírt: árát az összkerékhajtású (4MATIC) E-osztályú kombiéhoz pozicionálják.

Építkezés

E kedvező körülmény jórészt az építőszekrény-elv alkalmazására vezethető vissza: a légrugós futómű, az állandó 4×4-es hajtáslánc és az ülések egy része az M-osztálytól származik. Teljesen új viszont a „három D”, a design, a dinamika és a dimenziók jegyében tervezett karosszéria, amely a limuzinok, a kombik, az egyterűek és a szabadidő-terepjárók jegyeit egyesíti magában. Igaz, ha kihasználjuk mindegyik ülőhelyet, a leghátul maradó csomagtér kiskocsis méretre zsugorodik (pótkerék nincs), ha viszont csupán az első kettőt hagyjuk alaphelyzetben, akkor 2385 liternyi térfogat várja a poggyászt – tériszonyosok csak óvatosan kukkantsanak be a gombnyomásra önműködően felnyíló és lecsukódó

hátfalajtó nyílásán! A padlóhossz 220 centi, nyugodtan lehet odabenn száguldoztatni a távirányítású modellautót. Ha megnézzük a felszerelések listáját, elcsodálkozunk: egyáltalán marad-e hely az autóban embernek, csomagnak. Lenyűgöző a biztonsági és a komfortarzenál, ezek listaszerű megemlítése is szétfeszítené terjedelmi kereteinket, hadd emeljem ki csupán a PRE-SAFE balesetre felkészítő rendszert, a NECK-PRO ütközésérzékeny fejtámlát, a többzónás THERMOTRONIC klímaszabályozást, vagy a komplett szórakoztató berendezést.

Nem rossz – sőt jó!

Ezúttal az ottani piacon már ősszel megjelenő amerikai kivitelbe ülhettünk be. Földrészünkön jövőre lesz kapható a típus, s előtte majd megismerkedhetünk a nekünk szánt verzióval is. Érdekes volt kipróbálni a borostyánszínű oldalvillogóiról, fényes felnijeiről, némiképp eltérő berendezéséről és mérföldben skálázott sebességmérőjéről felismerhető „ami” autót, természetesen hosszú karosszériával. Az első benyomás: belülről nem érezni, milyen nagy, mert nagyon kezesen és agilisan viselkedik a pompás jármű. A második: mind az 5, mind a 3,5 literes motorral dinamikusan gyorsít, könnyedén előz, meggyőzően megy. A harmadik: nos, ez egy külön téma. Általános vélekedés, hogy a feszes rugózású európai autók sportosak, nagyfokú vezetési élményt kínálnak, míg az általános sebességkorlátozás miatt „lebutított” amerikaiak ugyan

komfortos, de lomha, bizonytalan jószágok. Az R-osztály e nézet kézzel fogható cáfolata! Nagyon kényelmesen rugózik, mégis élvezetesen lehet kanyarogni vele, tökéletesen biztonságos érzést kelt, megerősítve azon véleményemet, miszerint a „sportosság” a mai európai autóépítés általánosan elharapózott agybetegsége. Most már fokozott érdeklődéssel várom az ismerkedést az R-osztály európai specifikációjú modelljeivel. A „nagybani piacra” készült autó mindenestre máris belopta magát a szívembe.