Jól áttekinthető, funkcionális a műszerfal. A váltásra LED-ek figyelmeztetnek, visszakapcsolásnál az elektronika gázfröccsöt ad. Fotó: Hilbert Péter

Az utóbbi időben kevés autógyártó érzi annyira a vásárlók igényeit, mint a Hyundai és a Kia párosa. Ráadásul nem csak a saját vevőkörüknek tudnak megfelelni, arra is képesek, hogy a riválisoktól csábítsanak át ügyfeleket, ami a siker egyértelmű bizonyítéka. Mindezt úgy érték el, hogy nem egy meghatározott területre koncentrálnak, többek között a slágernek számító SUV-k és a trendet formáló, alternatív hajtású modellek területén is ütőképesek. Ezúttal egy számukra új kategóriában, a hot hatchek között próbáltak szerencsét. Persze nem bízták a véletlenre a dolgot, létrehozták az N sportrészleget és ott fejlesztették első modelljüket, ahol a sportos múlttal büszkélkedő nagyok, a Nürburgring Nordschleifén. A klasszikus felépítésű, ötajtós i30 bevezetése után szinte meglepetésszerűen debütált a Fastback névre keresztelt, kupés tetővonalú, négyajtós arányú, de szintén ötajtós kivitel, amely mutatósabb formaterve mellett nagyobb csomagtartójával akár a kombival szemben is alternatívát jelent.

Kényelmesek és jól tartanak a sportülések, az ülőlap hossza az utasoldalon is állítható

A második N modell az új karosszériaváltozatból készült. Nagyobb rakterével és lágyabb rugózásával a családosok érdeklődésére számít, de arányos, mokány formája sokak számára lehet vonzó. Különös ismertetőjele, hogy nincs benne semmi különös! Nem csak a számunkra szokatlan, ázsiai ízlésvilág, hanem a ma elterjedt, eltúlzott dizájnelemek nyomát sem látjuk a külsején. Úgy tervezték meg, mint a 80-as, 90-es évek sportmodelljeit, a nagyobb teljesítményre csak utalnak a lökhárítók és a küszöbök átrajzolt vonalai, a díszítés is kifejezetten visszafogott. A divatos, pasztell szürke színt kiegészítő piros betétek hasonló hatást keltenek, mint az első és a második generációs Volkswagen Golf GTI hűtőrácskerete.

A visszafogott külső méretek ellenére felnőttek is elférnek a hátsó sorban

Letisztultak a vonalak, nem került rá hátsó szárny sem, az utólagos légterelő nem több egy műanyag élnél a kacsafarok alakú csomagtérajtón. Ablaktörlőt sem kapunk, a vízcseppeket a menetszél fújja le, valóban elegáns megoldás, néha mégis szükség lenne rá. Méretei nem túlzók, kompaktként nem lép túl a hatáskörén, orra sportosan lapos, pedig megfelel az aktuális balesetvédelmi előírásnak. Nem vesznek el alatta a vagány, esztergált külső felületű, 19 colos felnik sem, melyek sokat sejtetnek a teljesítményéről, akárcsak a 235/35-ös Pirelli P-zero abroncsok. A tesztelt, 750 000 forintos felárért kínált Performance csomagos változat elöl-hátul nagyobb méretű, hűtött féktárcsákat, aktív differenciálzárat és kipufogóhang-vezérlést is kap.

Európában csak az i30 N modellek kapnak 2,0 literes, turbós benzinmotort

Ugyanezt a mérsékelt stílust követték az utastérben is, ahol első ránézésre semmi sem utal a csúcsmodellre, de a másodikra biztosan feltűnnek piros cérnával varrt, bőr/szarvasbőr kárpitozású sportülései, a szintén piros betéttel megkülönböztetett váltókar és szellőzők, a fémpedálok, vagy a kockás zászlóval jelölt gomb a kormányon. Az i30 Fastback N példája mutatja, hogy nem a cicomák, hanem az ergonómia teszi a jó autóbelsőt. A kényelmes ülés, az eltalált vezetési helyzet, az elöl-hátul megfelelően nagy helykínálat sem minden! Az üvegfelületek, a műszerfal formája, a kilátás, a kormány, a váltó, a pedálok, valamint a különböző gombok és kapcsolók helye is a mindennapi használhatóság fontos része. A kompakt Hyundaiban minden ideális, már az első métereken otthon érzi magát a vezető, de az utasoknak is jó dolga van, a láb- és a fejteret is felnőttekre méretezték. 450 literes csomagtartójának pereme ugyan kissé magasan van, a nyílás nagyméretű, a kisebb tárgyak elhelyezését akasztó és háló segíti. Akár 1351 literesre is bővíthető, bár az N kivitel legvagányabb alkatrésze, a feláras, hátsó toronymerevítő megnehezíti nagyobb tárgyak besüllyesztését.

A Performance csomag része a 19 colos felni és a nagyobb átmérőjű féktárcsa

A Performance csomag esetén 250 helyett 275 lóerős, 2,0 literes, turbós benzinmotor beindítása után hamar nyilvánvalóvá válik, miért van szükség egy ilyen drasztikus megoldásra, az említett sportgomb megnyomására ugyanis felkeményednek a lengéscsillapítók, durrogni kezd a kipufogó, a gázreakció élénkebb, a menetstabilizáló egy nagyságrenddel engedékenyebb lesz, mi pedig ott találjuk magunkat egy Hyundai kormánya mögött és azt vesszük észre, hogy le sem lehet vakarni a vigyort az arcunkról! Hiába számít kevésnek ez a lóerőmennyiség a mai mezőnyben, a dél-koreaiak még emlékeznek rá, miről szólt ez a kategória 20-30 évvel ezelőtt. A kézben tartható erőről, a biztonságos közlekedés közben is megélhető élményről, a vezetés izgalmáról, és ez mind megvan benne.

Az opcionális hátsó toronymerevítő felára 50 000 Ft

Kormánya élénk reakcióval, váltója gépszerű kapcsolási érzettel, motorja kitartó teljesítményleadással, fékrendszere hatásos működéssel örvendeztet meg. Ha nem téved rá az ujjunk a kis zászlós gombra, akkor viszont kulturáltan autózhatunk vele, még a hangja sem fáraszt el egy hosszú út során, egyedül a kiváló úttartásért felelős futómű feszes hangolása emlékeztet rá, hogy ez egy született élményautó. A nemzetközi bemutatón versenypályán vezettük, a hazai tesztprogram során hétköznapi körülmények között tettük próbára, és mindkét esetben kellemes meglepetést okozott. Ráadásként a vételára és a fenntartási költségei sem kirívók, 5 év kilométer-korlátozás nélküli garanciája pedig önmagáért beszél.

Kiszámíthatóan viselkedik, a részlegesen önzáró differenciálműnek hála semlegesen irányítható. Alapáron jár hozzá a rajtautomatika

TETSZETT
• külső-belső dizájn
• vezetési élmény
• ár/érték arány
NEM TETSZETT
• feszes futómű

ÖSSZEGZÉS
Első próbálkozásra sikerült emlékezeteset alkotnia a Hyundainak a lóerőháborúban álló hot hatch kategóriában. Az i30 Fastback N követendő példát állít a riválisai elé, és bebizonyítja, hogy a kevesebb néha valóban több.

Hyundai i30 Fastback N Performance
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 202 kW (275 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 353 Nm 1500-4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4455/1795/1419 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1557/1566 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1504/446 kg
Csomagtér: 450-1351 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 12,1/7,0/8,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 188 g/km
A modell alapára: 8 699 000 Ft (250 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 449 000 Ft