A 2003 szeptemberében színre lépő Mazda3-ból napjainkig 920 ezer darabot gyártottak, s Európában tavaly a márka legnépszerűbb modelljévé avanzsált. Mivel a vásárlók többsége mindenekelőtt a látványos design miatt választotta kocsiját, a frissítés idején a Mazdánál valószínűleg megkötötték az összes formatervező kezét, s mindössze annyit engedélyeztek nekik, hogy átrajzoljanak néhány vonalat. Ami azt illeti, nem könnyű különbséget tenni régi és új között… Beülve ugyancsak ismerős környezetbe csöppenünk. Azért néhány apró módosításnak köszönhetően komolyabb autó benyomását kelti a Mazda. Például

igényesebb a kárpitozás (a GTA Plus változatnál bőrhuzat), akárcsak a középkonzol borítása és a díszcsíkok, továbbá némelyik kapcsolót, kezelőszervet is tetszetősebbre cserélték. A jobban felszerelt modellekben széria a kulcs nélküli nyitás és indítás, valamint a hat hangszórós, erősítővel és mélynyomóval kombinált Bose audiorendszer, de 20 GB méretű merevlemez (zeneszámok tárolására) és sebességtartó automatika is rendelhető a kocsihoz.

Változó vezérlés

A hangyányit javított légellenállásnak és a dugattyúgyűrűk alacsonyabb súrlódásának köszönhetően mindegyik változat kevesebbet fogyaszt. Egyébként a három benzinest (1.4i – 84 LE, 1.6i – 105 LE, 2.0i – 150 LE)

és két dízelt (1.6 CDTI – 90 és 110 LE) felsorakoztató motorkínálatban a kétezrest dolgozták át a legbehatóbban, így aztán evidens, hogy ezzel próbáltuk ki a 3-ast. A másik kettő nyomán ezt is S-VT változó szelepvezérléssel látták el. Paraméterei ugyan változatlanok maradtak, ám 187 Nm-es maximális forgatónyomatékát 500 főtengelyfordulattal korábban biztosítja. Közepes fordulatszám-tartományban valamivel jobban húz, élénkebb a motor. Igaz, a négyhengeres eddig is azonnali módon reagált a gázadásra, mégis elektronikus gázpedállal kapcsolták össze. Ezenkívül egyedül ehhez tartozik hatfokozatú sebességváltó. A rövid utakon, kis erőszükséglettel és végtelenül precízen kapcsolható szerkezet a legjobbak között említhető a kategóriában. Magas fordulatszámon és nagy sebességnél értékelhetjük az utastér hatékonyabb zajszigetelését – bár a sportos változatnak azért megjön a hangja, ha alaposan megkergetjük. A karosszéria megerősítésének, a felfüggesztések optimális bekötési pontjainak, illetve az új lengéscsillapítóknak betudhatóan a Mazda3 kezesebb, pontosabban reagál a kormánymozdulatokra, viselkedése semleges. I

tt is van, meg nincs is

Magyarországon eddig 2015 darab Mazda3 talált gazdára. Idén 950-nel szeretnék növelni ezt a számot, a tervek szerint ebből 320 példány a – szeptemberi szállítási határidővel – már most rendelhető frissített kivitel. A 3-as indulóára ötajtós Sport változatban, 1,4 literes motorral és CE alapfelszereltséggel 3,7 millió forint.