Mivel a 3-as Mazda külsejéről és belsejéről lapunkban már értekeztünk néhányszor, csak egy-két szubjektív kiegészítést fűznék kollégáim értékeléséhez. Az ötajtós formája számomra a C oszlopig tökéletes, a hátfal azonban fantáziátlan. Belül a nyúlánk karosszéria ellenére egyáltalán nem gigantikus a helykínálat, ami persze nem jelenti azt, hogy négy felnőtt részére ne lenne elegendő. A csomagtartóval már több a bajom, 300 literes térfogata ugyanis alulról közelíti az átlagot a mai kompaktok mezőnyében… Ám mindezeken túl szinte csak pozitívan tudok nyilatkozni a Ford, a Mazda és a PSA közös gyümölcséről. Igen, hiszen a Ford érdekeltségébe tartozó Mazda a Focus II padlólemezére tervezte a 3-ast, csakúgy, mint a szintén rokon Volvo az S40/V50 esetében, a PSA pedig az 1,6 literes, 16 szelepes, 110 lóerős, második generációs közös nyomócsöves dízelmotort adta a közösbe.

Sportdízel

A motorral kapcsolatban mindössze két kifogásolható apróságra figyeltem fel: az erőforrás 1500-as fordulat alatt meglehetősen gyenge, afelett pedig a kelleténél durvábban lép be a turbó. Ennek az a magyarázata, hogy a konstruktőrök inkább teljesítményre, mintsem a manapság divatos kiegyensúlyozott karakterisztikára hangolták az 1,6-os gázolajost. E törekvésük azonban remekül sikerült, a masina menet közben lökettérfogatát meghazudtolóan izmos, szinte sportos benyomást kelt. Már csak azért is, mert rendkívül fordulatszámbarát. 3500 felett, amikor a legtöbb öngyulladós már kifogy a szuszból, az 1.6 CD még érzékelhetően termeli a lóerőket és a newtonmétereket. Ugyanakkor mindvégig csendes marad, diszkréten tompa üzemi zajszintje jó néhány benzinesénél is alacsonyabb. A halkságon túl végsebességben is felveszi a versenyt a hasonló hengerűrtartalmú benzinesekkel, míg a rugalmassága a két-három évvel ezelőtti színvonalon álló kétliteres turbódízelekkel vetekszik. A Mazda3 1.6 CD üresen, terhelten, emelkedőn, légkondicionálóval egyaránt bőséges erőtartalékkal rendelkezik a biztonságos, sőt élvezetes autózáshoz. Az örömöt tovább fokozza az ötfokozatú, kézi váltó remek kapcsolhatósága és áttételezése. Szintén jó az elektrohidraulikus kormányszervó programozása, parkoláskor és autópálya-menetben egyaránt kis – és nem mellékesen pontosan adagolható – erő szükséges a Mazda3 irányításához. Hatásosság és kiszámíthatóság szempontjából a fékről sem lehet rosszat mondani, simán teljesíti a mai magas elvárásokat.

Nem drága

A konkurensek mellett a felszereltsége miatt sincs szégyellnivalója a járműnek. Noha az ellenlábasok közül 5 millió forinthoz nagyon közeli alapáron jó néhány már fedélzeti számítógépet, kitörés- és kipörgésgátlót, továbbá vészfékasszisztenst (ez utóbbi felárért sem kérhető) is kínál, a 3-as Mazda belépő, vagyis TE szintjén bőséges kárpótlást nyújt ezért a hat légzsák és az automatikus légkondicionáló berendezés.