Sokat köszönhetünk a Suzukinak mi, magyarok, hiszen amikor arról volt szó, hogy a rendszerváltást követően az ország elkezdett átülni „nyugati autóba”, akkor elpusztíthatatlan gépet tettek alánk. Most, másfél évtizeddel később az eladási statisztikákat elnézve már a személyautók is kihaló félben vannak, az adatok alapján a legnépszerűbb, magánszemélyek által vásárolt típus egy kompakt szabadidő-autó, mégpedig a Dacia Duster. Nagyjából olyan, mint az itt szereplő Vitara. S rögtön megvan a párhuzam a második generációs Swifttel: lépten-nyomon azt a műanyagot találjuk az utastérben, amit abban is használtak. Nem kell megijedni, ezen tény megállapításán felül már nem nagyon tűnik fel a dolog. Az alapnál eggyel jobb, GL+ szinten a műszerfal látványában a szürkére fényezett betét az uralkodó, és ott a fényes fekete keretbe foglalt érintőképernyős fejegység.

Az alapmodell kivételével széria az érintőképernyős fejegység, ami írásban magyarul kommunikál, de a hangfelismerés még nem megy a nyelvünkön. Fotó: Hilbert Péter Az alapmodell kivételével széria az érintőképernyős fejegység, ami írásban magyarul kommunikál, de a hangfelismerés még nem megy a nyelvünkön. Fotó: Hilbert Péter

A GL alapfelszereltség is tartalmaz minden olyan extrát, amit ma elvárhat az ember: 7 légzsák, menetstabilizáló, klíma. Azonban olyan dolgok hiányoznak a fedélzetről, mint a csomagtér állítható padlója, vagy maga a csomagtérvilágítás, és kívül-belül fényezetlen fekete betéteket találunk (kilincs, tükörház stb). A GL+ szinten van még ködfényszóró, tempomat (AllGrip összkerékhajtásnál távolságtartó tempomat és koccanásgátló), érintőképernyős fejegység (okostelefon-tükrözéssel navigál, tolatókamera), digit klíma, ülésfűtés és hátsó fűtőcsatornák is – mindezért 320 ezer Ft felárat kell fizetni, ami már csak az utastér egyhangúságát oldó szürke betétek és a nagy kijelző miatt megéri.

Az összkerékhajtás vezérlője a gázpedál érzékenységére is hat Az összkerékhajtás vezérlője a gázpedál érzékenységére is hat

Az AllGrip összkerékhajtás további 280 000 Ft-os extra, erről már csak azért sem érdemes lemondani, mert nem büntet túlfogyasztással, ellenben rossz időjárási körülmények között a segítségünkre lehet. Az elektronikusan vezérelt központi differenciálmű alaphelyzetben csak akkor küld nyomatékot a hátsó tengelyre, ha az első elveszíti a tapadását. Sport módban már a kormány elfordításakor küld hátra nyomatékot, ahogy Snow, azaz hó (téli körülmények) állásban is sokkal hamarabb kapcsol összkerékhajtásra a vezérlés. Utóbbi állásban, legfeljebb 60 km/órás tempóval haladva lehet összezárni, azaz 50:50%-os nyomatékeloszlásban rögzíteni a rendszert. Azonban mielőtt bárki siratófalakat mászna, vagy pocsolyában dagonyázna a Vitarával, muszáj megjegyezni, hogy ez az összkerékhajtás alapvetően nem terepviszonyokra van kitalálva, nincs felező és normál személyautó-abroncsokat találunk a felniken.

Magasan és meredek derékkal ül az ember a Vitarában, és bőven van fejtér is Magasan és meredek derékkal ül az ember a Vitarában, és bőven van fejtér is

A műszerfal egyébként nem tartogat meglepetéseket, a kormánytól balra találjuk a menetdinamikai rendszereket befolyásoló kapcsolókat, amelyek sorát a motorleállító, a koccanásgátló érzékenységét állító és a lejtmenetvezérlő gomb gazdagítja, a kormány küllőiről a rádiót és a sebességtartó/korlátozó rendszert tudjuk vezérelni. Kevés a kapcsoló a középkonzolon, az érintőképernyős fejegység menüivel nincs kihatásunk az autó rendszereire, a szellőzéspanel felépítése egyértelmű. A váltókar előtti rekesz mély, érdemes itt tartani az autóhoz csatlakoztatott kütyüket, hiszen itt van az USB- és a szivargyújtó-csatlakozó – mindkettőből egy-egy darab. A második sorban is kényelmesen elfér két felnőtt, de három személynek széltében már kevés a hely. A csomagtérnél a dupla padló alatti rekesz két oldalát jelentő apró műanyag lapot az egy darabból készült kalaptartó aljára tudjuk rögzíteni, ha nem férnek el a helyükön, egyébként a legalsó filc alatt találjuk a defektjavító szettet. Az osztott hátsó támla ledöntése könnyen megy, és a biztonsági övekkel sem kell hadakozni eközben.

Bravó! Pörgős és nem is fogyaszt sokat az 1,6-os szívómotor Bravó! Pörgős és nem is fogyaszt sokat az 1,6-os szívómotor

Viselkedés terén nem csak az alvázas felépítésű elődhöz képest történt hatalmas fejlődés, de már-már személyautós szinten lehet terelgetni az új Vitarát a szerpentineken. Az 1,6 literes, 120 lóerős szívó benzinmotor már alacsony fordulaton is terhelhető, de a másik véglet, az üveghangon kergetés is tetszik neki. És jobb lesz, ha a sofőr is hozzászokik, hiszen nem szabad megijedni a fordulattól, ha tempósan akar haladni, mert az alacsony fogyasztás érdekében jó hosszúra vették az ötfokozatú váltó áttételeit. Nem is olyan rég még az volt a megszokott, hogy az 1,6 literes benzinmotorok 100 km/óra körül forognak 3000-et, a Vitara épp sztrádatempónál lépi át ezt a határt. Mintha eleve a nálunk érvényben lévő 130 km/órás korlátozásra lőtték volna be az autót, itt kezd igazán hangossá válni az utastér. Városban és országúton kifejezetten csendesen üzemel a benzinmotoros Vitara, országúton már a gördülési, a motor- és a szélzaj is felerősödik. Egyébként a négyhengeres motor hangja jól illik a sportos közlekedéshez, amit talán az jellemez a legjobban, hogy az ülések oldaltartásánál jóval nagyobb kanyarsebességet lehet elérni. Könnyű, de pontos a kormányzás, a váltókar megvezetése katonás, és amikor az AllGrip összkerékhajtást „Sport”-ba kapcsoljuk, nem csak a központi differenciál elektronikus vezérlésére hatunk, de érzékenyebb lesz az elektronikus gázpedál is. Ilyenkor – persze forszírozott üzemben – gázelvétellel jól kontrollálható alulkormányzottságra számíthatunk, a felfüggesztés hangolása japánosan feszes.

Nem teljesen sík a padló bővítés után, fiókot rejt a hátsó rész. Az alsó rekesz oldalfalai a kalaptartó alján rögzíthetők Nem teljesen sík a padló bővítés után, fiókot rejt a hátsó rész. Az alsó rekesz oldalfalai a kalaptartó alján rögzíthetők

Noha nyomokban emlékeztet a két évtizeddel korábbi Swiftre, ez a Suzuki már nem az a Suzuki. Ezt már a vetélytársaknak is komolyan kell venniük, mert tudásban azon a szinten mozog, miközben árban jóval alájuk vág. Utóbbiban nagy szerepe van annak, hogy a márkakereskedésekben most 700 000 Ft-os kedvezménnyel kínálják az új Vitarát.

Tetszett
• jó vezethetőség
• eltalált forma
• gazdag felszereltség

Nem tetszett
• nehezen csukódó ajtók (tömítés)
• kis oldaltartású ülések

Összegzés
Jó kiállású, jól vezethető szabadidő-autó lett az új Vitara, amelynek a felszereltsége is állja a versenyt a vetélytársakkal, az összkerékhajtást is olcsón mérik. Ennél többre nem igazán vágyhat az ember, vagy ha mégis, akkor 110 000 Ft felár ellenében ülhet bele az SX4 S-Crossba.

Suzuki Vitara 1.6 AllGrip
Összlökettérfogat: 1586 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 156 Nm 4400/perc

Hossz./szél./mag.: 4175/1775/1610 mm
Tengelytáv: 2500 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1505 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1235/495 kg
Csomagtér: 375-1120 l
Üzemanyagtank: 47 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,0 s
Max. sebesség: 180 km/h
Város/országút/vegyes: 6,5/5,1/5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 130 g/km
A modell alapára: 4 490 000 Ft (1.6 GL 2WD)
A tesztelt verzió ára: 5 410 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!