Karrerje utolsó szakaszához ért a Dacia Duster első nemzedéke, az új generáció piaci startja 2018-ban kezdődik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a kifutó nemzedéket elhanyagolnák, ugyanis ez a modell a Dacia történetének első, duplakuplungos váltóval is elérhető típusa.

Tavaly év végén frissült a Duster, akkor módosították a volánt is. A 7000-ig skálázott fordulatszámmérő azonos a benzinesével. Fotó: Hilbert Péter

A konfigurációs lehetőségek terén kötött a vevő keze, az EDC erőátvitel kizárólag az 1,5-ös dCi izmosabb, 109 lóerős verziójával és fronthajtással párosítható. A 4×4-es hajtás hiánya annyiban hátrány lehet, hogy célszerűsége és komoly hasmagassága (205 mm) miatt a Duster terepjárásra is alkalmas, ebben az összeállításban viszont értelemszerűen nem ez dominál. Sokkal inkább a takarékosságra hegyezték ki a modellt: az 1,5-ös dízel eleve szerény étvágyú, de ezzel a váltóval két decivel kisebb vegyes fogyasztási érték szerepel a gyári adatok között, mint a kézi váltós verzió esetében. Az 5,2 literes tesztátlag a sok városi használat fényében elismerésre méltó, a hatótáv néhány országúti szakasz beiktatásával eléri az 1000 kilométert. Merthogy városon kívüli laza tempónál 4,0 literrel simán beéri a Duster, étvágya inkább autópályán no meg a komoly légellenállás miatt. A váltót egyébként nem érheti kritika, jó ütemben, ideális tartományban kapcsol, érzéssel adagolja a motorféket, ugyanakkor a legtöbb duplakuplungos erőátvitelhez hasonlóan az irányváltások (pl. R-ből D-be) itt sem gyorsak. A manuális vezérlésnek a jól sikerült alap miatt nem sok értelme van, a kézi utasításokra lassan reagál a váltó. A 109 lóerős teljesítmény, pontosabban a 250 Nm-es nyomaték miatt városban akár dinamikusan is lehet gyorsítani a modellel, az előzéseket inkább csak nagyobb tempónál kell meggondolni, amikor a nagy homlokfelület is „beleszól” a dologba.

Méretéhez képest tágas a Duster

A Duster pályafutása végére érett be igazán: a motorpaletta vonzóbb lett, itt van az automatikus váltós verzió és a felszereltség tekintetében sincs már szégyenkeznivalója. A tesztmodell 4 999 000 Ft-ja pedig mutatja, hogy a Daciánál még mindig vékonyan fog a ceruza.

Takarékos a hajtáslánc, de a zajszigetelést nem vitték túlzásba

Tetszett
• váltó-motor összhangja
• takarékosság
• ár-érték arány
• csomagtartó mérete

Nem tetszett
• szélzaj autópályán
• olcsó megoldások
• ergonómiai hiányosságok

Összegzés
El kell fogadni bizonyos hátrányokat, de aki dízelmotoros, automatikus váltós szabadidő-autót keres, aligha talál ár-érték arányban kedvezőbb alternatívát a kifutó Dusternél.

Dacia Duster dCi 110 EDC
Összlökettérfogat: 1461 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbódízel
Max. teljesítmény: 80 kW (109 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4315/1820/1625 mm
Tengelytáv: 2673 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1559/1560 mm
Fordulókör: 10,7 m
Saját tömeg: 1424
Csomagtér: 475/1636 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,9 s
Max. sebesség: 169 km/h
Város/országút/vegyes: 4,5/4,4/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
A modell alapára: 2 899 000 Ft
A tesztelt verzió ára: 4 999 000 Ft