Elöl a kilátás és a térérzet is jó, az elrendezés hagyományos, a kivitelezés luxusszínvonalú. Italunkat lehűthetjük vagy felmelegíthetjük a pohártartóban. Látványos és hasznos a digitális műszeregységben az autónk körül közlekedőket ábrázoló képernyő. Fotó: László Gyöngyi és a szerző

Ahhoz, hogy a zöld rendszámos X5-ös erényeit értékelni tudjuk, meg kell feledkeznünk arról a praktikus szemléletmódról, mellyel a kínálat legolcsóbb és legdrágább tagjára is egyszerű, funkcionális autóként tekintünk. Ha nem így tennénk, széttárt karral csodálkoznánk a német mérnökök munkájának eredményén, és nem értenénk, mi szükség volt a keretes írásunkban bemutatott, szintén konnektoros hibrid hajtáslánccal felszerelt, minden elképzelhető extrával telezsúfolható, ideális méretű X3-asnál nagyobb szabadidő-autóra? Különösen akkor, ha az X5-ös tekintélyes külső méretei ellenére sem nyújt praktikusan tágasabb utasteret egy 5-ös Touringnál, sőt, a csomagoknak sem jut benne számottevően nagyobb hely.

A minél gyorsabb töltéshez érdemes igénybe venni az utcai oszlopokat, de az otthoni fali töltővel (3,7 kW) is alig több mint öt óra alatt 80%-os szint érhető el

A megoldást a célközönség szemével nézve találjuk meg, a szabadidő-autó negyedik generációja ugyanis azt a pluszt jelenti, amiért az első X5-ös 1999-ben megszületett. Nem jobb, hanem több egy luxus-, illetve prémiumlimuzinnál, miközben bevallottan annak karakterét és vezethetőségét igyekszik nyújtani. Ezt a bizonyos pluszt az impresszív méretekkel, a hozzá passzoló, óriási vesékkel, a magabiztosságot sugalló, lehengerlő formatervvel és a hagyományosnál sokkal magasabb üléspozícióval éri el. Utóbbi valódi előnyt jelent a vezető számára, és még arról is gondoskodtak a bajorok, hogy a ki- és beszállásnál érezhetően magas építése ellenére meg legyen benne a megfelelő sebességérzet. Külön dicséret illeti az utastérért felelős csapatot, hiszen az utóbbi években az Audi és a Mercedes is alaposan feladta a leckét a BMW-nek, a müncheniek azonban elfogadták a kihívást és minden szegletében lenyűgöző belsőt alkottak az X5-ös számára.

A korlátozott lábtértől eltekintve minden igényt kielégít a feláras extrákkal ellátott hátsó sor

Ebben a kényeztető közegben élvezhetjük a hajtásláncért és a márkától elvárt vezetési élményért felelős csoport munkáját, akik elérték, hogy a csendben, háttérben duruzsoló, soros hathengeres benzinmotor a szívünknek kedves tónusban szóljon, a futómű a szintszabályzós légrugókkal úgy vegye az akadályokat, mintha lábujjhegyen járna, komoly erőtartalékai és négykerék-kormányzása pedig szinte légies tárggyá tegyék, tehát végképp megfeledkezzünk arról, hogy valójában egy sportosan elegáns wellness szállodát vezetünk. Nem vitás, hogy utazóautóként jobban megfelel a már említett 5-ös Touring, villanyautóként pedig célszerűbb – akár mellé – beszerezni egy i3-ast. A könnyebb terepek meghódításának elvi lehetőségétől eltekintve az X5-ös meg sem próbál az eszünkre hatni, szó szerint nagyot mutat, amivel képes birtoklási vágyat kiváltani. Ha ez megvan, érdemes elgondolkozni azon, hogy a tisztán benzines, soros hathengeres, egyturbós, 340 lóerős xDrive40i, vagy az arra épülő, 394 lóerős rendszerteljesítményű konnektoros hibrid a jobb választás? 3 389 001 Ft-os felára mellett 375 kg-os súlytöbblettel és 150 literrel kisebb raktérrel kell számolnunk, a 0-100 km/órás sprintet is 0,1 másodperccel lassabban teljesíti, és a végsebessége is kisebb 8 km/órával, cserében 450 helyett 600 Nm nyomaték áll rendelkezésre, valamint a hivatalos 8,5 helyett akár 4,3 literes átlagfogyasztással is számolhatunk.

Toronytámaszok növelik a karosszéria merevségét

A legnagyobb előny azonban a tesztprogram során teljesített 64 km-es tisztán elektromos hatótáv, amely ugyan elmarad a 67-87 kilométeres WLTP-értéktől, de alkalmas az akár mindennapos, helyi emisszió nélküli munkába járásra. Akinek nem fontos a zöld rendszámmal járó – esetünkben nem feltétlenül indokolt – ingyenes parkolás lehetősége, 3 768 001 Ft-tal többért a minden igényt kielégítő utazóautót, a hathengeres, négyturbós, 400 lóerős, 760 Nm nyomatékú M50d-t is hazaviheti, és lelkiismeret-furdalás nélkül megspórolhatja a töltés költségét, illetve kényelmetlenségeit. A 40i-hez hasonlóan 340 lóerős, hathengeres, kétturbós, 700 Nm nyomatékú 40d-t ráadásul a konnektoros hibridnél 1 937 002 Ft-tal olcsóbban is meg lehet kapni, ami igazán racionális választássá teszi. De kire hatnak még egyáltalán az észérvek?

A négykerék-kormányzásnak hála méreteit meghazudtolóan agilisen fordul az X5-ös

TETSZETT
• külső-belső kivitelezés
• kifinomult működés
• élvezetes vezethetőség
NEM TETSZETT
• korlátozott lábtér
• nagy tömeg

ÖSSZEGZÉS
Valóságos mérnöki mestermunka az X5-ös konnektoros hibrid kivitele, hiszen úgy felel meg az egymásnak gyakran ellentmondó követelményeknek, mintha csak ujjgyakorlat lenne. 64 km-es elektromos hatótávja becsületes töltögetés mellett átmenetileg tiszta üzeművé teheti, ennek azonban műszaki, fizikai és anyagi értelemben is ára van.

BMW X5 xDrive45e
Összlökettérfogat: 2998 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 210 kW (286 LE) 5000-6000/perc
Max. nyomaték: 450 Nm 1600-3500/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 83 kW (113 LE)
Max. nyomaték: 265 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 290 kW (394 LE)
Max. nyomaték: 600 Nm
Hossz./szél./mag.: 4922/2004/1745 mm
Tengelytáv: 2975 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1666/1685 mm
Fordulókör: 12,6 m
Tömeg/teherbírás: 2510/640 kg
Csomagtér: 500-1720 l
Üzemanyagtank: 69 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,6 s
Max. sebesség: 235 km/h
Átlagfogyasztás: 1,7-2,0 l/100 km
Tesztfogyasztás*: 9,8 l/100 km
Tesztfogyasztás**: 4,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 38-46 g/km
A modell alapára: 19 109 001 Ft (xDriv25d, 231 LE)
A tesztelt verzió alapára: 24 111 000 Ft
*külső töltés nélkül, * külső töltéssel (64 km-es elektromos hatótávval számolva)