Az eredeti célkitűzések szerint 2007-től kezdődően évi 100 000 darabot szerettek volna eladni az első generációs Qashqaiból, ami azért sem tűnt kevésnek, mert nem egy hagyományos kompaktról, hanem egy akkoriban újszerű koncepció szerint készülő crossoverről volt szó. Ehhez képest mostanáig 700 000 helyett kétmillió darab talált gazdára a Qashqaiból, s gyorsan a Nissan legnépszerűbb európai modellje lett – nem véletlen, hogy azóta számos gyártó piacra dobott hasonló méretű, a kompakt kombikkal szemben alternatívát nyújtó szabadidő-autót.

Modernizált formaterv és új extrák

szerintem a leköszönő Qashqai külseje még sokéves gyártás után sem hat „porosnak”, de amikor egy parkolóban az új típussal beálltam a kifutó modell mellé, azért nyilvánvalóvá vált, mennyivel vagányabb az újdonság. Egészen hosszú a motorháztetője, illetve itt vannak az autót „vállassá” tevő, széles kerékjárati ívek és a Tekna csúcskivitelhez járó, kékesen világító full-LED-es fényszórók (50 %-kal kisebb a fogyasztása, mint a xenonnak). A markánsabb forma eredményeként nagyobbnak mutatja magát a Qashqai, pedig tulajdonképpen a méreteket illetően minimálisak az eltérések: az új generáció hossza 49, tengelytávja 16, míg szélessége 20 mm-rel múlja felül az elődöt, egyedül a magasság csökkent 15 mm-rel. Így teljesen egyértelmű, hogy a Qashqainál sokkal inkább a költségoptimalizálás és a súlycsökkentés érdekében vetette be a Nissan a vadonatúj CMF (Common Module Family) moduláris platformot, mely a VW MQB-architektúrájához hasonlóan számos új modell egységes alapját képezi majd. Bár a súlycsökkentés eredetileg egy mázsa környékén lett volna, a számos új kényelmi és biztonsági felszerelés alkalmazásával 40 kg-ra apadt az új generáció tömegelőnye.

Logikus felépítésű, formai trükköktől mentes a berendezés. Fotó: Nissan Qashqai Logikus felépítésű, formai trükköktől mentes a berendezés. Fotó: Nissan Qashqai

Ennek az új rendszerek két részletben érhetők el: a Biztonsági Csomagba (Visia és Acenta szinten 200 000 Ft, Tekna esetében széria) tartozik a táblafelismerő, a sávelhagyás-figyelő, a parkolóradar, az automata távfénykapcsolás és az automata vészfékező, míg a Biztonsági Pajzs megrendelése esetén (Tekna szinten alapfelszereltség, a másik kettőhöz nem rendelhető) parkolóautomatika, fáradtság- és holttérfigyelő, valamint mozgó tárgyak észlelése jár a modellhez. Utóbbi lényege, hogy álló helyzetben négy kamera figyeli az autó melletti területet, és ha valamilyen mozgó tárgyat észlel, a rendszer hangjelzéssel és a mozgó tárgy területének „kiemelésével” figyelmezteti a vezetőt. Erre nagy szükség is van, mert az új Qashqaiból bizony hátrafelé nehézkes a kilátás, tehát nem csak kényelmi, hanem biztonsági funkciót is betölt.

Helykínálatban nincs érzékelhető változás az elődhöz képest Helykínálatban nincs érzékelhető változás az elődhöz képest

Remek 1,6-os dízel, magas felárral

A beltérben ugyan továbbra sem igazán fantáziadús, annyi szent, hogy a korábbi nemzedékhez képest hatalmas az előrelépés. Főleg az anyaghasználatban érhető tetten minőségbeli ugrás, a kormányon lévő, olcsónak ható kályhaezüst betéteket leszámítva igényes felületekkel találkozunk. A helykínálatban ugyanez a pozitív változás már nem látható, a hátsó sorban jól jönne még egy kis láb- és fejtér, ami azért is bosszantó, mert az elődnél jóval komfortosabbak az ülések. A csomagtartót illetően is vegyes az összkép: a sokat kritizált alacsonyra nyíló csomagtérajtó ugyan már a múlté, és a 401 literes befogadóképesség is egészen jó, de a raktérperem továbbra is magas. Mindemellett a padlót megemelő, a variálhatóság miatt alkalmazott elemeket nem lehet a felső szint alá süllyeszteni, tehát ha szükségünk van a teljes kapacitásra, otthon kell hagyni ezeket.

Az új Qashqai motorpalettáját a konszerntárs Renault-tól érkező egységek alkotják, az 1,2-es, 115 lóerős, benzines turbómotor mellett a jól ismert 1,5-ös (110 LE) és 1,6-os (130 LE) dízelek választhatóak. Utóbbi verzióhoz összkerékhajtás is rendelhető, ám a 750 000 forintos felár szerintem sokakat elijeszthet, de az sem mellékes, hogy az 1,6-os egységhez párosítható CVT-automatával (+ 600 000 FT) nem lehet kombinálni az All mode rendszert. A 130 lóerős dízel egyébként kiváló darab, csendessége és karaktere a legjobbak közé emeli: pörgetve is halkan teszi a dolgát, és gyakorlatilag az alapjárat felett kevéssel már terhelhető. Különösen tetszett, hogy nem nyújtották el nagyon a fokozatokat, a hatodik nem csak autóúton, vagy sztrádán kapcsolható, a motor már 70-től „elbírja”. A fogyasztásra sem szólhatunk egy rossz szót se, vegyes üzemben 6,2 litert regisztráltunk. Érdekes, hogy az összkerékhajtású modell nemcsak hogy 22 mm-rel nagyobb hasmagassággal rendelkezik (182 mm), hanem 10 literrel nagyobb, 65 literes az üzemanyagtartálya. Sőt, csak az összkerekes verzió kap multilink futóművet, a fronthajtásúak csatolt lengőkarosak. A futómű egyébként feszesebbnek tűnt a korábbinál, ami ugyan kisebb karosszériadőlést eredményez, ám az úthibákra érzékenyebb.

1,56 m3 a csomagtér maximális befogadóképessége 1,56 m3 a csomagtér maximális befogadóképessége

A Qashqai gazdag felszereltséget kínál már alapáron is, hiszen a Visia szinten többek között hat légzsákot, LED-es nappali fényt, manuális klímát és tempomatot kapunk. A modell akciós áron 4 999 000 forinttól vihető haza az 1,2-es benzines motorral (listaáron 5,49 millió), ám a dízelek felára (1,5-ös 6 280 000 Ft, 1,6-os 6 690 000) több mint borsos.

Hátrafelé erősen korlátozott a kilátás, a tolatókamera több mint ajánlott Hátrafelé erősen korlátozott a kilátás, a tolatókamera több mint ajánlott

TETSZETT
– formavilág
– takarékos, erős dízel
– komfortos ülések
– biztonsági arzenál

NEM TETSZETT
– magas csomagtérperem
– nincs 4×4/automata kombináció
– csomagban rendelhető extrák

ÖSSZEGZÉS
A Nissan csak a koncepcióhoz maradt hű, hiszen gyakorlatilag minden új, vagy erősen átdolgozott a második nemzedéken. Bár az 1,6-os dízel remek motor, a felára az 1,2-es benzineshez viszonyítva egyértelműen túlzó.

Nissan Qashqai dCi 130 All mode 4×4

Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 96 kW (130 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 1750/perc

Hossz./szél./mag.: 4380/1806/1590 mm
Tengelytáv: 2646 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1560/1560 mm
Fordulókör: 10,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1518/512 kg
Csomagtér: 401 l
Üzemanyagtank: 65 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,9 s
Maximális sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 5,6/4,5/4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 129 g/km
A modell alapára: 4 999 000 Ft (1.2 DIG-T, 115 LE)
A tesztelt modell ára: 7 440 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!