Manapság zajlik kis hazánkban a gasztroforradalom, mindenhol azt szajkózzák, hogy együnk egészségesebben, fogyasszunk több zöldséget, gyümölcsöt, bioterméket. Nem valószínű, hogy ez a helyi jelenség befolyásolta a Suzuki névadásért felelős alkalmazottait, de tény, hogy a legújabb miniautónak a Celerio nevet adták, ami eszperantó nyelven zellert jelent. Hogy mi köze a gyógy- és fűszernövénynek az autóiparhoz, rejtély számunkra, az azonban biztos, hogy az Indiában gyártott ötajtós mini igen nagy valószínűséggel nem javítja majd használójának libidóját. Amíg a legtöbb gyártó igyekszik a kínálat alján elhelyezkedő modelljeit a fiatalok ízlésének megfelelően kialakítani, mert úgy számolnak, hogy azok veszik majd újonnan az olcsóságuk miatt ezt a kategóriát, a Suzuki konstruktőrei amolyan mindenkinek jó lesz belső/külső megjelenést alkottak. Ők tisztában vannak azzal, hogy nemcsak a kispénzű fiatalok vesznek ilyen autót, hanem például egy nyugdíjas házaspár is boldogan elvan egy ekkora kocsival.

Nem nagyon kell irigykedni a külföldön elérhető csúcsmodellre, mindössze a szélső légbeömlők körüli ezüstszínű gyűrűkkel tud többet a nálunk elérhető GL-nél. Hely van elég, tárolóból lehetne több is. Fotó: Hilbert Péter, Suzuki Nem nagyon kell irigykedni a külföldön elérhető csúcsmodellre, mindössze a szélső légbeömlők körüli ezüstszínű gyűrűkkel tud többet a nálunk elérhető GL-nél. Hely van elég, tárolóból lehetne több is. Fotó: Hilbert Péter, Suzuki

Rögtön az első beüléskor meglepetést okoz, hogy milyen tágra nyitható ajtókon keresztül jutunk el a külső méreteket meghazudtolóan tágas utastérbe. Nem tűnik különösebben magas építésűnek a Celerio, mégis, széltében, hosszában és felfelé is egy-másfél kategóriával feljebb is megállja a helyét a térkínálat; feltéve, hogy nem próbálunk három embert a hátsó sorba kényszeríteni. Úgy 1,9 méteres testmagasságig lehet kényelmesen beállítani a vezetési pozíciót, az ennél magasabb embereknek nem lehet eléggé hátratolni az ülést. Annak ellenére, hogy a kormány csak magasságában állítható, azt jól el lehet érni, kár, hogy a karimát csak minimálisan formálták meg. A második sorban is kényelmesen elfér egy 1,9 méter magas ember „maga mögött”, a lábának és a fejének is van hely. Ráadásul nem a csomagtartótól rabolták el a teret a mérnökök, hiszen az alaphelyzetben 254 literes raktér is jónak számít a miniautók között, ráadásul annak formája az első hazai Swiftet idézi: az ülőhelyek megtartása mellett a tetőig pakolva lehet még egy kis extra rakodóhelyre szert tenni, ilyenkor a függőlegesen felfordított kemény kalaptartó jelenti az elválasztást. Ha ennél is nagyobb raktér kell, az osztott támlát lehet előredönteni, ilyenkor hatalmas méretű lépcső keletkezik a padlón, és a középső utas biztonsági övével is küzdeni kell egy keveset, csak a szélső csatokat lehet az oldalfal megfelelő nyílásában rögzíteni. A padló alatt a pótkerék hűlt helyét találjuk, a mély üreget egy jókora hungarocelltömbbel töltötték meg, amelynek tetején a defektszettet és egyéb tartozékokat találjuk – hely ugyan lenne pótkeréknek, de az még felár ellenében sem kérhető.

Úgy 1,9 méteres magasságig lehet kényelmesen beállítani a vezetői pozíciót. Két embernek elegendő a második sorban kínált tér Úgy 1,9 méteres magasságig lehet kényelmesen beállítani a vezetői pozíciót. Két embernek elegendő a második sorban kínált tér

A műszerfal plasztikjának mintázata régi ismerős a Suzuki-tulajdonosok számára, egyedül a középkonzolt mosolygós keretbe foglaló ezüstcsík jelzi, hogy teljesen új konstrukcióval van dolgunk. A rádió is a klasszikus, két tekerős/hat memóriagombos egység, azonban Bluetooth-kommunikációra képes, és a váltókar előtti rekeszben vonalbemenetet és USB csatlakozót is találunk. Annak sem lesz gondja tehát, aki saját zenét akar hallgatni, telefont tölteni, vagy utólagos navigációt használni – feltéve, hogy a háromból egyszerre csak kettőt akar végezni. Ezenkívül tárolóhelyből nincs sok, mélyen a padlón van két pohártartó, az ajtókon térképzsebeket találunk, és itt van még a legfeljebb átlagos méretűnek nevezhető kesztyűtartó, amelyből rengeteg helyet vesz el a kezelési útmutató. Utóbbit nyugodtan tarthatjuk otthon is, egyszerű és legfőképp egyértelmű az autó kezelése. Még a fedélzeti számítógép is csak három adatról tájékoztat – hatótáv, pillanatnyi és hosszú távú átlagfogyasztás –, és az is a km-számláló helyén jelenik meg.

Támladöntés után lépcső nehezíti a pakolást, de a térfogat korrekt Támladöntés után lépcső nehezíti a pakolást, de a térfogat korrekt

Az 1,0 literes, háromhengeres benzinmotor tudására nem lehet panasz. Jól húz, nincs vibráció menet közben, nem lesz hangos, ha pörgetjük – egyedül a motorhang árulkodik arról, hogy háromhengeressel van dolgunk. A szerénység a működésnek minden területére kiterjed, a 4,9 l/100 km-es tesztfogyasztás kedvező annak tekintetében, hogy autópályán és autóúton is sokat közlekedtünk; viszonylag hosszú az áttételezés, 130 km/óránál forog kicsivel 3000 felett a motor. A magasra helyezett ötfokozatú váltó karja kis erővel mozgatható és pontos megvezetésű, dicséretet érdemel, hogy úgy alakították ki a konzol oldalát, hogy annak neki lehet támasztani a lábat. A felfüggesztés hangolásán érezni, hogy igyekeztek kényelmes hangolást készíteni, de a keskeny és kis átmérőjű abroncsok miatt minden úthibát megérez az autó, és noha a nyomvályúknak nem megy utána, az oldalszelet bizony megérzi. A kormányrásegítés mértékét is a parkolásra szabták, azaz könnyű tekerni a volánt, de túl sok visszajelzésre nem számíthat az ember.

A pótkeréknek csak a helyét találjuk a csomagtérpadló alatt A pótkeréknek csak a helyét találjuk a csomagtérpadló alatt

Magyarországon mindössze egy felszereltséggel árusítják a Suzuki Celeriót, amelyből semmi nem hiányzik, és extrából is mindössze két tétel van: metálfény 95 ezer Ft-ért és robotizált váltó (a magas fokozatokban módosított áttételezés) 300 ezer Ft-ért. Ezen felül még +1, vagy +2 év garanciát is lehet vásárolni az alapáron nyújtott 3 év/100 000 km-en felül. A GL elnevezésű felszereltségben hat légzsák, menetstabilizáló, szervokormány, rádió, távirányítós központi zár és légkondicionáló is van; ha a vetélytársakat is erre a szintre hozzuk, azok sem olcsóbbak a Suzuki Celeriónál, vagy legalább egy klímaberendezéssel drágábbak.

Keskeny és magas a karosszéria, a forma átlagos Keskeny és magas a karosszéria, a forma átlagos

Tetszett
• tágas utastér
• könnyű manőverezhetőség
• teljes felszereltség
• jó ár/érték arány

Nem tetszett
• érzéketlen kormányzás
• oldalszél-érzékenység

Összegzés
Mindenkinek tetszeni akar az új mini, és ez nagyjából sikerül is neki: tágas, olcsó, kényelmes autóról van szó, ami az alapvető, autóval szemben támasztott igényeket tökéletesen kielégíti. Csak annak lesz csalódás, aki egy kicsit fűszeresebb élményre vágyik; még felár ellenében se érhetők el olyan divatos kiegészítők, amelyekkel például a Vitarát lehet színesíteni.

Suzuki Celerio 1.0
Összlökettérfogat: 998 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 50 kW (68 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 90 Nm 3500/perc

Hossz./szél./mag.: 3600/1600/1540 mm
Tengelytáv: 2425 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1420/1410 mm
Fordulókör: 9,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 805/455 kg
Csomagtér: 254-726 l
Üzemanyagtank: 35 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 14 s
Max. sebesség: 155 km/h
Város/országút/vegyes: 5,1/3,7/4,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 99 g/km
A tesztelt verzió ára: 2 599 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!