Az idejét se tudom már, mikor ültem utoljára ennyire kényelmes autóban. Komolyan mondom, a Mercedesnek maradnia kellene a kaptafánál, a sportosságot pedig meghagyni az Audinak, BMW-nek, vagy éppen a gyári tuningcég AMG-nek. Itt van mindjárt a bivalyerős és kifinomult 350 BlueTec V6-os dízelmotor, melyhez alapáron a világ első (vagy második?) kilencfokozatú automatáját társítják – nehéz eldönteni, hogy a Mercedes saját fejlesztésű, vagy a Range Rover ZF-féle erőátviteli egységét jelentették be, illetve vált elérhetővé hamarabb. Akárhogy is, a szerkezet szinte észrevétlen módon, vajpuhán és többnyire remek időzítéssel cserélgeti az áttételeket. Kényelmes vezetési stílus mellett a gazdaságosságra való tekintettel jó korán felkapcsolgat, miközben a gázolajos részterhelésen „ketyeg” és halkan duruzsol. Ugyebár a több fokozat előnye éppen abban rejlik, hogy azonos sebességnél a motor alacsonyabb fordulaton dolgozik, ami nem csupán a fogyasztást, hanem a zajterhelést is csökkenti. Például 130 km/órás sztrádatempónál, kilencedikben még kevéssel 1500/perc alatti értéken áll a fordulatszámmérő mutatója, az E-osztály pedig csendesen suhanva falja a kilométereket.

Nagyon kényelmesek az elektromos állítású, fűthető és szellőztethető első bőrfotelek. A kardánalagút miatt hátul is csak két főnek jó. Fotó: Hilbert Péter Nagyon kényelmesek az elektromos állítású, fűthető és szellőztethető első bőrfotelek. A kardánalagút miatt hátul is csak két főnek jó. Fotó: Hilbert Péter

Amikor a mesterséges intelligencia is töpreng

Mesésen teszi a dolgát, de azért a 9G-Tronic sem hibátlan: általában gyorsan kapcsolgat, de a ritmusváltás nem tartozik az erősségei közé. Mondjuk, amikor a lezser cirkálás közben hirtelen padlógázt nyomunk, mert egy kamionsort kellene megelőzni, vagy a gyorsítósávból szeretnénk besorolni az autópályára, a vezérlés töpreng egy ideig, hogy a sok fokozat közül melyiket is kellene kapcsolnia. Ha egyszer döntésre jutott, 258 lóerő és 620 Nm rántja magával a közel kéttonnás csatahajót, s elsöprő vehemenciával gyorsítja. Szóval ez inkább egy komfort-, mintsem sportautomata – habár a kormány mögötti fülekkel is lehet kapcsolni, de a kilenc még gombócból is sok, úgyhogy nehéz megjegyezni, éppen melyik fokozatban cirkálunk.

A csomagtérajtó elektromosan nyílik, közben a takaróroló a D-oszlop mentén felcsúszik A csomagtérajtó elektromosan nyílik, közben a takaróroló a D-oszlop mentén felcsúszik

Az opciós Airmatic légrugózással (452 120 Ft) pedig eszményi utazóautó válik az E-osztályból, lágyan siklik, és némi túlzással persze, de még a csapnivaló hazai utakat is simává varázsolja. A gazdag kényelmi és modern biztonsági extrákkal (11 új, vagy optimalizált asszisztens rendszer) együtt pedig olyan pihentető és stresszmentes a vezetése, hogy ezzel a Mercedesszel a világból is képes lenne kimenni az emberfia. Igaz, ehhez a széria 59 helyett érdemes megrendelni a feláras 80 literes üzemanyagtartályt (40 640 Ft), hiszen így ritkábban kell félreállni a benzinkúthoz. Merthogy kilencfokozatú váltó ide, start-stop rendszer oda, mi a gyakorlatban képtelenek voltunk az 5,3 literes gyári álomfogyasztás közelébe kerülni. Mindenesetre az autó kvalitásait figyelembe véve a 7,5 literes tesztátlaggal is elégedettek voltunk.

A Mercedes kínálatában elsőként az E 350 BlueTec kapta meg a fenséges kilencfokozatú automatát A Mercedes kínálatában elsőként az E 350 BlueTec kapta meg a fenséges kilencfokozatú automatát

Amúgy a hosszú távú utazásokhoz már csak azért is ideális partner az E-osztályos kombi, mert az utastér helykínálata nagyvonalú, az igényesen kárpitozott csomagtartóban pedig elfér a fél háztartás: a 60:40 osztású támlák ledöntésével 600-ról egészen 1855 literig bővíthető, amit a poggyásztér oldalfalán, vagy a hátsó ülések szélénél elhelyezett karokkal is el lehet végezni. Persze ez nem újdonság, az viszont igen, hogy a modellfrissítés során a felhasznált anyagok minősége még nívósabbá vált: például ez a kéttónusú belső a középkonzol analóg órájával felettébb elegáns, bár a vajszínű bőrkárpit kissé kényes. Kívülről a legszembeötlőbb változás, hogy a négyszemes arcberendezés helyett a fényszórókat közös bura alá hozták, ami esetünkben intelligens LED-es. Az alapmodell mellett pedig immár az E-osztály is választható a tesztautóhoz hasonló klasszikus Elegance és a fiatalos Avantgarde kivitelben.

Az „egybeolvadt” fényszórókról és a LED-es nappali szemöldökről ismerhető fel a frissített E-osztály Az „egybeolvadt” fényszórókról és a LED-es nappali szemöldökről ismerhető fel a frissített E-osztály

TETSZETT
– luxus és kényelem
– igényes hajtáslánc
– tágas helykínálat
– modern asszisztensek

NEM TETSZETT
– sok és drága extra
– automata ritmusváltása

ÖSSZEGZÉS
Az E-osztály legerősebb dízelmotorjával, a kilencfokozatú automata váltóval, légrugózással, valamint számos biztonsági és kényelmi extrával felszerelve ez a tesztautó ízig-vérig luxuskombi. Persze a 13 milliós belépőár így már a múlté…

MERCEDES-BENZ E350 BlueTec
Összlökettérfogat: 2987 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 190 kW (258 LE) 3400/perc
Max. forgatónyomaték: 620 Nm 1600-2400/perc

Hossz./szél./mag.: 4905/1854/1507 mm
Tengelytáv: 2874 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1583/1604 mm
Fordulókör: 11,28 m
Saját tömeg/teherbírás: 1955/595 kg
Csomagtér: 600/1855 l
Üzemanyagtank: 59 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 6,1/4,8/5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 138 g/km
A modell alapára: 12 901 510 Ft (E 200 BlueTec T-Modell)
A tesztelt modell ára: 16 692 450 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!