Nézzünk csak vissza az elmúlt időszakba, hogy mi történt a francia csúcsmodellekkel! A Citroën leállította a C6-os gyártását, a Peugeot a 607-est lecserélte a kisebb 508-assal, a Renault Latitude pedig ugyanúgy eltűnt a süllyesztőben, mint korábban a Vel Satis vagy a Safrane. Az sem véletlen, hogy a Citroën már nyolc éve gyártja az aktuálist C5-öst, talán nem akarnak invesztálni egy új nemzedékbe.

A középkonzol nem illik az autó nívójához, egyébként a burkolatok igényesek. Fotó: Hilbert Péter A középkonzol nem illik az autó nívójához, egyébként a burkolatok igényesek. Fotó: Hilbert Péter

Az igazság az, hogy mindenről a németek és a csehek tehetnek. A VW, a Ford, az Opel és a Škoda modelljei mellett nem sok esély volt labdába rúgni azon a piacon, ahol az SUV-k térnyerése miatt a hagyományos szedánok és kombik kis túlzással már csak céges és flottamodellnek tekinthetők. A Renault nem titkolt célja, hogy utóbbi célcsoport is rátalál majd a Talismanra, az optimizmus pedig egyáltalán nem indokolatlan. A Talisman komoly kiállású autó, a felmenőjének tekinthető, ferdehátú Lagunához képest sokkal drágább négykerekű benyomását kelti – a rombuszos márka három generáció óta, több mint 20 éve nem kínált négyajtós lépcsőshátút ebben a méretben. Az más kérdés, hogy a franciák ezúttal sem bírtak nyugton maradni és belecsempésztek a formába olyan részleteket, amik megosztók lehetnek, például a nappali fény karomszerű kialakítása helyett egyszerűbbet választattam volna, szerintem úgy letisztultabb lenne az összkép. Az arányok, a rövid első túlnyúlás viszont eltaláltak, és már első pillantásra is igényesnek tűnik az autó, elég, ha megnézzük a márkajelvénybe bújtatott radart (tempomat), vagy az illesztési hézagokat, egyedül csak az zavaró, hogy a kelleténél nagyobb erővel kell csukásra bírni az ajtókat. Hátulnézetből a kocsit optikailag szélesítő lámpatesteket lehet kiemelni: amellett, hogy látványnak sem utolsók, az is fontos, hogy a helyzetjelzők a gyújtással együtt felkapcsolódnak, vagyis akkor is ki van világítva az autó fara, ha elöl csak a nappali menetfény „ég”.

A háttér a beállított üzemmód szerint változik, a kezelhetőség még csiszolásra szorulna. Csak akkor érhető el a Multi-Sense rendszer, ha 295 000 Ft-ért megrendeljük az R-Link 2 navigációs rendszert A háttér a beállított üzemmód szerint változik, a kezelhetőség még csiszolásra szorulna. Csak akkor érhető el a Multi-Sense rendszer, ha 295 000 Ft-ért megrendeljük az R-Link 2 navigációs rendszert

A 4848 mm hosszúság miatt – akárcsak a Škoda Superb – a Talisman a legnagyobb középkategóriások közé sorolható, a cseh ellenlábasnál mindössze egy centivel kurtább. Ha nincs is akkora táncterem a hátsó sorban, mint a Škodában, úgy is egyértelmű, hogy a Talisman nagyon tágas, jól formázott ülései kényelmesek, és az sem sem mellékes, hogy az elöl 902, hátul 855 mm-es hátsó fejtér (ülőlaptól a tetőig) egészen nagyvonalú. A csomagtér még inkább elárulja a kocsi méreteit: limuzin létére 608 liternyi pakkot fogadhat be a Talisman, ami szinte döbbenetes, hiszen sok középkategóriás kombi sem büszkélkedhet ekkora puttonnyal. Azonban hiába hatalmas a bendő, ha szűk a rakodónyílás.

Masszázsfunkciós, elektromos deréktámaszú első ülések is kérhetők. Komfortos a hátsó sor, de a középső hely inkább csak elméleti Masszázsfunkciós, elektromos deréktámaszú első ülések is kérhetők. Komfortos a hátsó sor, de a középső hely inkább csak elméleti

A vezetőülésben leginkább azok lesznek boldogok, akik odavannak az okostelefonokért, hiszen változtatható grafikájú, vetített kijelzős műszerfallal és tabletszerű középkonzollal néz farkasszemet a sofőr. Tesztautónkban nem az álló formátumú, 8,7 colos óriáskijelzőt, hanem a vízszintes, 7 colos egységet találtuk, de őszintén szólva nem voltam érte oda. Egyrészt így szinte üresnek hat a középkonzol, mert nagy, egybefüggő fekete felületek vannak a kijelző alatt, másrészt menet közben sokkal több figyelmet kíván a kezelése, mintha lenne pár klasszikus funkciógombunk. Nem bánnám, ha elgondolkodnának a gyártók azon, hogy miként jöjjenek vissza a hagyományos gombok! Sokkal inkább megfogható hiányosság, hogy ha ki van kapcsolva a kijelző, nem látjuk, hogy hova tekerjük a hőfokszabályzót, mert az értékeket csak akkor mutatja, ha aktív a központi rendszer. Ha már a középkategória tetejét vette célkeresztbe a Renault, joggal várnánk csendesebben működő szellőzést is.

40:60 arányban dönthetők a támlák, a síalagút alapáras. Hatalmas a csomagtér, ezért kár, hogy szűk a rakodónyílás 40:60 arányban dönthetők a támlák, a síalagút alapáras. Hatalmas a csomagtér, ezért kár, hogy szűk a rakodónyílás

A műszaki alapokat tekintve nem tartogat nagy meglepetést a Talisman, a Renault-Nissan Szövetség bevált, CMF-platformjára épül, akárcsak az új Mégane, vagy a Nissan Qashqai. Ami érdekes, az a motorpaletta: rendben van, hogy a downsizing virágkorát éli, de az mégiscsak furcsa, hogy még 2,0 literes blokkot sem kínálnak, nemhogy hathengerest. Az 1,6-os, turbós benzines 150 vagy 200 lóerővel áll rendelkezésre, míg a dízeleknél 1,5-ös (110 LE) és 1,6-os konfigurálható 130 vagy 160 lóerővel. A kis motorok miatti kesergésnek azonban aligha van jogos alapja. A 160 lóerős biturbó-dízel az aktív zajkioltás miatt eleve nagyon csendes, illetve rugalmassága autópályán is remek – mivel két feltöltő tolja a levegőt a hengerekbe, gyakorlatilag érezhető turbólyuk sincs. Az már más kérdés, hogy a kis lökettérfogatnak nincs gyakorlati előnye a takarékosság szempontjából (maximum a norma szerint): a 6,2 literes fogyasztás természetesen jó, de ennyivel a hasonló teljesítményű, 2,0 literesekkel is el lehet járni.

A Talismanhoz is elérhető a 4Control összkerékkormányzás. A 600 ezer Ft-os opció révén csökken a fordulókör (12,1 méterről 11,3-ra), magasabb tempónál pedig javul a kocsi úttartása A Talismanhoz is elérhető a 4Control összkerékkormányzás. A 600 ezer Ft-os opció révén csökken a fordulókör (12,1 méterről 11,3-ra), magasabb tempónál pedig javul a kocsi úttartása

A 160 lóerős motorhoz alapáron kínált hatfokozatú EDC-váltó programozásán még lenne mit csiszolni, sokszor nem tudja eldönteni, hogy feljebb kapcsoljon-e, majd miután egyet gangolt, rögtön vissza is vált. Egyébként meg kell hagyni, hogy a váltások „simasága” lenyűgöző, e tekintetben az egyik legjobb a Renault duplakuplungosa. A futóműről is jót lehet mondani. Szinte felesleges a 4Control összkerékhajtással együtt párban rendelhető adaptív lengéscsillapításra költeni, mert az alapfutómű is nagyon rendben van. A Talisman nem a ringatózós francia limuzinok közé sorolható, de nagyon jól beletrafáltak a kényelem és a feszesség közötti keskeny sávba. Ami az anyagiakat illeti, egyértelmű, hogy az 1,5-ös dCi 7,5 milliós alapárát a Škoda Superbhez (1.6 TDI: 7 419 570 Ft) lőtték be, ezzel pedig jó esélyekkel indul a Talisman. A konkurensekhez képest akkor kerül igazi előnybe, ha valaki gazdagon felszerelt modellt szeretne, például az Intens felszereltségű változat a 130 lóerős dízellel, amelyben bőr-szövet ülések, komplett vezetéstámogató csomag és LED-es fényszórók is vannak, 8,7 millió forintot kóstál. A tesztelt, 160 lóerős dízel, automatikus váltóval 9 490 000 Ft-tól vihető haza, ami bármennyire is furcsán hangzik, de a felszereltség fényében a kategória egyik legjobb ajánlata. Hasonló konfigurációban a Ford Mondeo és a VW Passat sem fér be a tízmilliós küszöb alá.

Tekintélyből nem szenved hiányt a Talisman. A gördülési zaj egészen minimális Tekintélyből nem szenved hiányt a Talisman. A gördülési zaj egészen minimális

Tetszett
• ár/érték arány
• komfortszint
• motor/váltó
• dinamika

Nem tetszett
• olcsónak ható középkonzol
• helyenként túljátszott design
• kicsi üzemanyagtank

Összegzés
Nem valószínű, hogy megtöri a német modellek hegemóniáját a Talisman, de nem tudása, hanem inkább a vásárlói beidegződések miatt. A Renault jó útra lépett, és nem csak a vetélytársakhoz viszonyított kedvező ár miatt.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 118 kW (160 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 380 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4848/1869/1463 mm
Tengelytáv: 2808 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1614/1609 mm
Fordulókör: 12,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1518/600 kg
Csomagtér: 608/1022 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,4 s
Max. sebesség: 215 km/h
Város/országút/vegyes: 5,0/4,0/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 115 g/km
A modell alapára: 7 500 000 Ft (dCi 110)
A tesztelt verzió ára: 9 490 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!