A Freetrack, a Seat első terepjáró modellje a júniusi Barcelonai Autószalon alkalmával mutatkozott be. Az Altea XL alapjaira épülő kompakt egyterű valódi terepjáró képességekkel rendelkezik. Szabadmagassága 40 milliméterrel haladja meg az XL modellét, harmadik generációs Haldex-rendszerű összkerékhajtása hidromechanikus kapcsolat és elektronikus szabályozás segítségével biztosítja, hogy a motor nyomatéka folyamatosan és pontosan elosztva jusson a négy kerékre. Alaphelyzetben a nyomaték teljes mértékben az első kerekekre kerül, de a rendszer akár 50 százalékát is a hátsó kerekekre irányíthatja.

A spanyolországi Galícia eukaliptusz erdeiben, illetve egy márványbányában próbára tett Altea Freetrack meglepően jó benyomást tett. Természetesen az autó nem a somogybabodi dagonyázásra készült, de sár, vastagon lerakódott, süppedős zuzalék, vízátfolyás minimális problémát sem okozott a kétliteres, 170 lóerős TDI erőforrással. A velem együtt tesztelő, gyakorlatlan, off-road-dal először találkozó hölgy is könnyedén teljesítette az akadályokat, s tulajdonképpen ez a nagyszerű a kocsiban.

Olyan off-road-os képességekkel ruházza fel még a gyakorlatlan vezetőt is, amelynél többre igazából nem lehet szükség. Meredek lejtőn, kikapcsolt ESP-vel sem sikerült kihozni sodrából, kormányzása direkt, precíz, s az összkerékhajtás valóban mindig elegendő biztonságot tartogat. Úttartására sem lehet panasz, a magasabb építés ellenére, nagyobb sebességnél, kanyargós úton is kimondottan semleges maradt az autó. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Freetrack-hez TSP, azaz vontatmánystabilizáló is rendelhető, amely megakadályozza a lakókocsi, utánfutó stb. belengését. A terepjárás során gyakran előforduló karcolásoktól, kőfelverődésektől védenek az övvonal alatti borítások, illetve a speciális műanyag első és hátsó lökhárító.

Az Altea Freetrack-ben az a jó, hogy a „telekjárásnál” sokkal többre hivatott, ám nem hivalkodó terepjáró, valódi családi autó. Méghozzá a sportosabb fajtából. Az Altea Freetrack egyelőre kétféle erőforrással, a már említett kétliteres dízellel, illetve a 200 lóerős TFSI benzinessel lesz elérhető. Mindkét aggregát igazán dinamikus autóvá teszi a családi SUV-t. A 2.0 TFSI 214 km/h-s csúcssebességet, illetve 7,5 másodperc alatti gyorsulást biztosít a modell számára, miközben átlagfogyasztása a gyáriak közlése szerint, mindössze 9,4 liter. A 2.0 TDI legnagyobb sebessége 204 km/h, álló helyzetből 100-as tempóra pedig 8,7 másodperc alatt gyorsul fel, átlagfogyasztása 6,8 liter körül alakul.

A sportosabb autókhoz hasonló menetteljesítményen túl a Freetrack térkínálata az Altea XL-t idézi. Vagyis igen tágas, amelyhez 593 literes csomagtartó párosul. Az első sportülések kimondottan jó oldaltartásúak, aminek terepen vehetjük igazán nagy hasznát. De nem panaszkodhatnak a hátul ülők sem, az ülések kényelmesek, állíthatók, s akár 16 centiméterrel hátrébb is csúsztathatók.

Jól sikerült a zajszigetelés is, s talán a belül felhasznált anyagok minőségének köszönhetően kellemes légkör várja a beszállókat. Az utasok szórakoztatásáról multimédiás rendszer gondoskodik, amelynek érdekessége a mennyezetre függesztett 7 colos TFT-képernyő, de találunk az autóban DVD-lejátszó, vidojáték, laptop, MP3-lejátszó csatlakoztatására szolgáló RCA-aljzatot is. A hang így az autó saját audio-rendszerén szólaltatható meg. Mivel nem volt nálunk DVD, a „házi mozinkat” nem tudtuk kipróbálni, mindenesetre hosszabb napon való parkolás után a képernyőt lehajtva azt tapasztaltuk, hogy igencsak felforrósodott. Reméljük, a tervezéskor ezt is figyelembe vették a Seat mérnökei, s nem a leggyakrabban cserélendő dolog lesz a kocsiban. Mert gyerekes családoknak sokszor jól jöhet majd hosszú utazások során, ha az unatkozó csemetéket le lehet kenyerezni egy filmmel, s nem kell minden autós büfé felé kitérőt tenni. Szintén a gyerekek örülnek majd az alapáron kapható, hátsó oldalablak árnyékolónak, amelyek természetesen az ajtóba süllyeszthetők. A betűző nap elleni védelem mellett az árnyékolók feltehetőleg a tévénézést is megkönnyítik majd.

Az Altea freetrack további szériafelszerelései között szerepelnek a kétzónás automatikus légkondicionáló, az esőérzékelős ablaktörlők, az automatikusan elsötétedő belső tükör, az automatikus fényszóró felkapcsolás, a parkolóradar, a sebességszabályzó automatika, a fedélzeti számítógép, plusz CD-MP3 lejátszós rádió, kezelőgombokkal a kormánykeréken. A biztonsági felszereltség alapkivitelben magában foglalja az elektronikus menetstabilizálót (ESP), a hat légzsákot, és az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert is. S, amit fontos megjegyezni, az Altea freetrack négykerék meghajtású kivitele egyetlen felszereltségi szinttel készül, vagyis a felsoroltak alapáron járnak.

Az Altea Freetrack szeptemberben lesz elérhető a hazai kereskedésekben. A fronthajtású, kétliteres 140 lóerős dízel ára 6,557 millió, a négykerék hajtású 2.0 TDI (170LE) ára 7,554 millió forint lesz, a négykerék hajtású 2.0 TFSI (200LE) pedig 7, 812 millió forintba kerül majd.