Az idős pincér ötször cserélte ki az elegáns papírfedővel letakart vizespoharat a pódiumon, de az előadók egyetlen kortyot sem fogyasztottak. A promóciós videónak egy időre elveszett a hangja, a képernyő felét pedig kitakarta a színpadon álló autó, de leküzdötték a technika ördögét, s végül mindent láttunk, amit látnunk kellett.

Nyolc év kellett a Fabia megújulásához, ami autóipari léptékkel teljesen normális periódus: egy új modellt általában négy-öt évig futtatnak, jön a ráncfelvarrás, majd közel ennyi idő elteltével bevezetik a második generációt. Az 1999-ben piacra dobott Fabia is ezt az utat járta be, így most eljött a teljes átalakulás ideje. A Fabia kívülről-belülről kicserélődött, mégsem téved sokat, aki úgy érzi, mintha már látta volna ugyanezt. Az autó orr-része és a belső tér kialakítása szinte egy az egyben megegyezik a tavaly bemutatott modul egyterű, a Roomster hasonló elemeivel.

Átlagos szépség

Elölről ezért nehéz eldönteni, hogy pontosan mit látunk, a farrész pedig hiába csinos, rendkívül középszerű. A vaskos C-oszlop, a szélvédőn kicsit túlnyúló tető és a kidomborított oldalelemek láttán mindenkinek a Suzuki Swift jut eszébe. Nem baj, de a fenék éppenséggel bármilyen autóé lehetne, ha nem lenne rajta frissített kalligráfiájú típusjelzés.

Az összhatás mindenesetre kedves, visszafogott, átlagos, a Fabia-tulajdonosokra ezután sem fog haragudni senki. Kicsit meg is hízott, 22 milliméterrel lett hosszabb és 47 milliméterrel magasabb, ehhez képest meglepően jól érezhető a kitágult utastér. 177 centis sofőr mögött kényelmesen elfér egy ugyanekkora utas, a fejtér bőséges, és széltében is jól elférni. A gyalogosok biztonsága érdekében 30 mm-rel megemelték a motorháztetőt, ami így jobban csillapítja a test becsapódását. Az utastérben ugyanakkor négy, opcionálisan hat légzsák védi az utasokat. A Mladá Boleslavban elvégzett kísérleti karambolok alapján a Fabia jó eredményre számíthat a független törésteszteken.

A beltér kifejezetten tágas a kategória adottságaihoz képest. A gyártó szándéka szerint az új Fabia térből és minőségből többet nyújt elődjénél szinte változatlan áron, és az állítás első felét már alá is támasztották. Határozottan jobbak a burkolatok, még rejtett zugokból sem hallatszott nyöszörgés, csikorgás vagy bármilyen más, hanyagságra utaló zörej. Finomak, puhák a kezelőszervek, minden könnyen elérhető. Az egyetlen furcsaság, hogy (akárcsak a Roomsterben) helyet cserélt a klíma és a rádió, két oldalsó tekerőgombjával előbbi ráadásul teljesen úgy néz ki, mint egy régi típusú, csavargatós rádió. Kis idő elteltével aztán agyunk is megszokja a fordított felállást, és harmadik alkalommal már nem állítjuk harminc fokra a klímát, amikor Karel Gottot szeretnénk üvöltetni.

Belső értékek

Összesen hét, négyféle benzines és háromféle dízelmotorral készül az autó, s megmaradt a négy eddigi kivitel: Classic, Ambiente, Sport és Elegance. Egy bordó színben pompázó, 1,4-es benzinmotoros, Elegance felszereltségű próbaautó jutott nekünk, miután a kulcsokért folytatott öldöklő harcban kivárásra játszottunk. Táska a 300 literes csomagtartóba, kabát hátra, emberek előre: négy ajtó csukódik, pont a megfelelő alap- és szigetelőanyag-mennyiséget feltételező, halk puffanással. A kivitelnek megfelelően sok minden sokfelé állítható, s bár az ülést három centivel felemelték a jobb kilátás miatt, ülőlapja kényelmesen besüllyeszthető.

Az indulás utáni első két gondolat, hogy milyen csendes a motor és mennyire vajpuha a váltó. Semmilyen talmi minőségérzetet okozó nehézség vagy kattanás sincs a kapcsolásokban, a kar elegánsan siklik egyik végből a másikba.  A harmadik észrevétel, hogy hohhohhoó, hol a fékhatás? Egész mélyről kerül elő, a pedálút fele teljesen feleslegesnek érződik, de az is igaz, hogy a kilométer-számláló még csak 1143-at mutat, lesz ez még jobb! Legnagyobb tombolás közben 86 lóerő nehezedik a 14 colos kerekekre, nedves körülmények között pedig simán aktiválhatjuk a kipörgésgátlót a 3800-nál jelentkező 132 Nm-rel.

A Fabia 13, 14 vagy 15-ös kerekeken gurul a motorváltozattól és a megrendelő ízlésétől függően. A gördülés zajtalan és kényelmes, úthibákon nagyokat csillapít a futómű, kanyarban pedig kis billegéssel egybekötött, abszolút kiszámítható és uralható alulkormányzottság tapasztalható.

Kilátások

Elődjéből több mint 1,5 millió példányt értékesítettek, s a látottak alapján nincs okunk azt feltételezni, hogy a második nem lesz képes megismételni az első generáció sikerét. A Fabia továbbra is visszafogott, konzervatív megjelenésű, nagy műgonddal összeszerelt modell, ami egy fikarcnyival sem ígér többet valós használati értékénél. Őszinte autó. Hivatalosan Genfben fogják leleplezni, értékesítése hazánkban májusban kezdődik. Az importőr erre az évre négyezer új Fabia-tulajdonossal számol, előrejelzéseik szerint az alapmodellek ára valamivel a jelenlegieké felett alakul.

Aki ötajtós Fabiát akar, de jó neki a régi is, az siessen, mert teljes típusváltás történt, a kereskedésekben még fellelhető példányok után már csak az új lesz kapható. Később, a jövő év második felében lesz belőle kombi és négyajtós szedán is, addig ezek a változatok még a régi orral lesznek kaphatók.