Az utóbbi években igazi háború dúl, hogy melyik gyártó mennyi fokozatot kínál, ennek eredményeként gombamód megszaporodtak azok a modellek, amelyek hét- és nyolcfokozatú automatákkal választhatók. Olyannyira, hogy már a kompaktkategóriában is van nyolcgangos modell (BMW 1-es). Ezek után teljesen nyilvánvaló volt, hogy a következő lépés a kilencedik fokozat lesz: a versenyben a Mercedes és a Land Rover állt az élre, ugyanis az E 350 BlueTEC tavaly szeptemberétől kapható a saját fejlesztésű 9G-Tronickal, míg az Evoque-hoz 2013 utolsó negyedévétől elérhető a ZF 9HP-jével (a bejelentést a Land Rover tette előbb, 2013-ban a Genfi Autószalonon).

Semmiben nem szenved hiányt az, aki ilyen autót használhat. A menüben sok minden személyre szabható Semmiben nem szenved hiányt az, aki ilyen autót használhat. A menüben sok minden személyre szabható

A korábbi hatgangos automatát nyugdíjazó 9HP a 240 lóerős, benzines topmodell esetében alapáras, míg a 150 és 190 lovas, PSA-eredetű dízelekhez 716 661 forintos felárért kérhető. Nem mellesleg a gyár szerint a 190 lovas dízelmotor esetében hétdecis fogyasztáscsökkentést (5,7 liter) jelent. Az átlagember mércéjével nyilvánvalóan szép kis summáról van szó, azonban nem vitás, hogy az Evoque árkategóriájában (10 millió forint feletti alapár) nem fogja földhöz vágni a vásárlókat. Főleg, hogy a 9HP esete igazolja, egy jó automata váltó még azokat is megtérítheti, akik a manuális szerkezetekre esküsznek.

Forgótárcsás váltómenü, alatta a 4x4-es hajtás üzemmódkapcsolója Forgótárcsás váltómenü, alatta a 4×4-es hajtás üzemmódkapcsolója

Egyszerűen nem tudok mondani olyan szituációt, amivel zavarba lehetne hozni: finoman indul, alacsony fordulaton kapcsol feljebb és tökéletesen vált vissza, ha egy lejtőn nagyobb motorfékre lenne szükségünk. Nem mehetünk el szó nélkül a pontosan mérhető dolgok mellett sem. Míg a hatgangos Evoque 190 lovas dízelmotorja 130-as tempónál 2200-as főtengelyfordulaton dolgozik, addig a friss verzió mutatója 1750-en cövekel, aminek előnyét nem kell magyarázni: a plusz két fokozat a motorzajra és a fogyasztásra is jótékony hatást gyakorol. A 7,7 literes tesztfogyasztással elégedettek voltunk, figyelembe véve, hogy a rövid tesztprogram miatt leginkább városban használtuk az autót, arról nem is beszélve, hogy mégiscsak egy közel 200 lóerős, összkerékhajtású, magasépítésű modellről van szó.

Kényelmes ülések és átlagos helykínálat jellemzik az Evoque-ot Kényelmes ülések és átlagos helykínálat jellemzik az Evoque-ot

Nem tömegtermék: vastagon fog a ceruza

Bár az Evoque-ot fájó szívvel vinném ki egy kiadós dagonyázásra, tény és való, hogy a 9HP bizonyos szempontból javítja a terepképességeit: az új váltó első fokozata sokkal rövidebb, mint a hatgangosé, ami természetesen vontatáskor is komoly előnyt jelenthet. Egyébként a 2,2 literes dízel is a helyzet magaslatán van, ugyanis négyhengeres létére egyáltalán nem tolakodó a hangja, és vibrációt alig juttat az utastérbe. A dinamika területén is jó pontokat szerez a modell, a 420 Nm-es nyomaték miatt gyakorlatilag sosem érezzük az erő hiányát. Talán csak a közvetlenebb kormányzást hiányolhatjuk, mert a futómű is remek kompromisszumot képvisel a feszesség és az úthibaelnyelő képesség között.

Magas és széles a rakodóperem Magas és széles a rakodóperem

Az Evoque kétségkívül remek és stílusos autó, ám közel sem a racionalitásról szól. A mindössze 4,35 méteres hosszúság és a 420 literes csomagtér miatt nem nehéz tágasabb szabadidő-autót találni a szegmensben, és akkor az árakról még nem is beszéltünk. A tesztelt modell alapára közel 13 millió forint, ám a rengeteg elérhető extra miatt könnyedén elérhetjük a 18-20 milliós szintet is.

Az Evoque hátulról is igazi látványbomba Az Evoque hátulról is igazi látványbomba

Tetszett
– stílus, megjelenés
– motor, erőátvitel
– komfort

Nem tetszett
– borsos ár
– multimédiás rendszer
– csomagtartó mérete

Összegzés
A komplett hajtásláncba, beleértve a 2,2-es dízelt, az új váltót és az összkerékhajtást, nehéz belekötni. Az Evoque ebben az összeállításban remek darab, ára azonban alaposan túllő a konkurensekén.

Range Rover Evoque SD4 aut.
Összlökettérfogat: 2179 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 420 Nm 1750/perc

Hossz./szél./mag.: 4355/1985/1635 mm
Tengelytáv: 2660 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1625/1630 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1685/665 kg
Csomagtér: 420-1350 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s
Max. sebesség: 195 km/h
Város/országút/vegyes: 6,9/5,0/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 196 g/km
A modell alapára: 10 184 000 Ft (eD4, 150 LE, ekh)
A tesztelt verzió ára: 12 900 661 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!