Érdekes módon nem csupán a motorok üzemében, továbbá a teljesítmény- és főleg a nyomatékadatok tekintetében két eltérő egyéniség a Cee’d 1.6 CRDi és 1.4 CVVT változata. Utóbbi elsősorban az érezhetően kényelmesebb rugózásával, a még precízebb sebességváltójával, ugyanakkor a jóval szerényebb elasztikussági tulajdonságaival és a jelentősen fordulatszáméhesebb erőforrásával tér el a dízeltől. No de lássuk most már az alap Cee’d részleteit!

Sprinter

Papíron nagyon meggyőző, menet közben azonban csak majdnem tökéletes a Kia nagy reménységének 1.4 CVVT motorja. Erős, de kissé hangos, továbbá a közepes fordulatszám-tartományokban meglehetősen lustán reagál a gázadásra. Induláskor és felkapcsoláskor, vagyis a gázpedál lenyomásának első másodperceiben viszont vehemensen meglódítja a kocsit. Rendkívül gyorsan erőre kap, ám éppolyan gyorsan alább is hagy a lendülete. Potenciáljának kiaknázása érdekében mégis érdemes pörgetni, 4000 felett bőven van benne szufla, igaz, az imponáló műszaki adatai ilyenkor nemigen tűnnek fel.

Általában a kis hengerűrtartalmú, sportosra kihegyezett, egyúttal a károsanyag-kibocsátási értékek csökkentése érdekében agyonszabályozott szívó benzinesek tipikus nyomatékszegénységével kell számolni. A rendszertelen ritmusú nagyvárosi forgalomban azonban a kellemes és precíz váltó gyakori használatával kimondottan jól gyorsítható az új Kia, de a rövid áttételek révén negyedik, sőt akár ötödik fokozatban is hagyható a váltó. A fékrendszer a vészfékrásegítő hiányát leszámítva megfelel a mai sztenderdeknek, fáradásra utaló jeleket fokozott igénybevételkor sem mutatott. Alapvetően az elektrohidraulikus szervós kormányszerkezettel sincs nagy baj, csupán annyi, hogy gyors tempónál némileg keményebb is lehetne. Az elöl szokásos MacPherson rugóstagot, míg hátul igényes, több lengőkaros megoldást felvonultató felfüggesztés a dízeléhez viszonyítva ugyan puhább, a komfortostól azonban még mindig messze van, cserében határhelyzetben semleges, azt átlépve pedig könnyen uralható alulkormányozottságra hajlamos.

Évek múlva

Nemcsak a menettulajdonságok, hanem az esetleges meghibásodások miatt sem kell aggódni. A 7 év vagy 150 ezer kilométeres hajtáslánc-, továbbá 5 év vagy 150 ezer kilométeres teljes körű, valamint 10 éves átrozsdásodásra vonatkozó garanciával kínált modell leendő üzemben tartóinak. Bár a garancia kizárólag a kötelező szervizek hiánytalan elvégeztetése esetén marad érvényben – vagyis tulajdonképpen javítási átalányt kell fizetni –, az extrahosszú garanciaidő-vállalás a Kia részéről a termékükbe vetett nagyfokú bizalomról is tanúskodik. No és a márkával kapcsolatos előítéletek eloszlatásában is nagy szerepet játszhat, csakúgy, mint maga a Kia Cee’d alapváltozata. 

ADATLAP

Kia Cee’d 1.4 VVT Összlökettérfogat: 1396 cm3 Hengerek/szelepek száma: S4/16 Max. teljesítmény: 80 kW (109 LE) 6200/min Max. forgatónyomaték: 137 Nm 5000/min Hosszúság/szélesség/magasság: 4235/1790/1480 mm Tengelytáv: 2650 mm Fordulókör: 10,8 m Saját tömeg: 1263 kg Terhelhetőség: 447 kg Csomagtér: 340 – 1300 l Üzemanyagtank: 53 l Gyorsulás 0-100 km/h: 11,6 s Max. sebesség: 187 km/h Fogyasztás városban/országúton: 7,6/5,2 l/100 km Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km A modell alapára (1.4 CVVT LX Base): 2 999 000 Ft A tesztelt kivitel ára (1.4 CVVT EX): 3 909 000 Ft A tesztautó szállítója: Kia Motors Hungary Kft., 1119 Budapest, Fehérvári út 79. Telefon: 06-1-371-2000.