Az alapáras négykerékkormányzás miatt kevésbé érződik nehéznek az autó

Az elmúlt évtizedekben annyira felgyorsultak az események, hogy a bajorok már csaknem minden elképzelhető kategóriában ott vannak. Ez mégsem jelenti azt, hogy a kínálat felhígult volna, hiszen a vevők olyan kivételes típusok közül válogathatnak, mint az új, F90-es M5-ös vagy a G31-es M550d.

A piros indítógomb és az előre programozható menetdinamikai beállításokat előhívó kapcsolók mellett a váltókar teszi egyedivé az M5-ös belsejét. Szolgáltatásait tekintve egy jól felszerelt 5-ös már közel áll a 7-es sorozathoz. Fotó: Hilbert Péter

Bár a tesztelt sportlimuzin nem az 5-ös sorozat legerősebb tagja – az a cím a 625 lóerős M5 Competitiont illeti – 600 lóerővel is méltó az évtizedek alatt fogalommá vált névre. A retróautók sem idézik olyan hűen a klasszikus elődöket, mint az aktuális M5-ös, amely maga a négy keréken guruló márkaidentitás. Visszafogottan díszített külseje a vékony hátsó légterelővel a régi időket idézi, az egyedi szín mégis elég feltűnő ahhoz, hogy magára irányítsa a figyelmet. Nincs szükség se többre, se kevesebbre! Világosszürke/fekete belseje is tisztelgés az elődök előtt. Egyenesen a 90-es évekbe repít, amikor a BMW egyet jelentett a német életszínvonallal. Általános minősége (a ropogó ajtóbehúzót kivéve) a szemnek és a kéznek is meggyőző. A részletek kidolgozása példás, olyan finomságokra is gondoltak, mint az első ülések világító M5-ös emblémája, vagy a hangszórók lyukacsos fémburkolata, amely szintén LED-es háttérfényt kapott. Kiváló a kormány, a gombok, kapcsolók kialakítása, nincs hiba az ergonómiában.

Az M5-ös eltérő grafikájú műszerfalat kap. Az sem mellékes, hogy amíg a dízel 4800-as fordulatnál szabályoz le, a V8-as erőmű 7200-ig is elpörög!

Ahogy a márkától elvárható, kiváló az üléshelyzet, jó a kilátás, és újra van sebességérzet, amiért a műszerfal kiképzése vagy az üvegfelületek aránya is felelős. Az M5-ös egy minden igényt kielégítő luxusautó, melyet versenypályás használatra is alkalmas technikával szereltek fel. Nem meglepő, hogy a márka mai tudásának legjavát megtaláljuk a szortimentjében a legújabb multimédiás rendszertől a karbonszál-erősítésű műanyag tetőn át a típus történetében először elérhető összkerékhajtásig. Nincs többé kézi váltós M5-ös sem, a hétfokozatú duplakuplungos váltót is nyolcfokozatú, hagyományos, automatikus szerkezet váltotta fel, a módosítások azonban jó irányba vitték a fejlesztést. Ugyanis egy harmonikus, mégis intenzív élményt nyújtó autó lett a végeredmény, melynek élvezetéhez nincs szükség versenyzői licencre. Tény, hogy tudásának legjavát elsősorban hely hiányában talán sosem használjuk ki, mégis minden egyes megtett méter lélekemelő a kormánya mögött, és ha kell, pihentető a hátsó ülésén.

Teljesen kitölti a motorteret az elődben megismert V8-as biturbó továbbfejlesztett változata. Az M sportülésekért 641 700, a színes, M biztonsági övekért 101 400 Ft-ot kérnek

Üvöltve tomboló rakétából a három fokozatban állítható hajtáslánc és kormányzás, valamint hangerőszabályzás jóvoltából néhány gombnyomással láncra vert szörnyeteg varázsolható. Sőt, volt, akire nagyobb hatással volt a síri csendben elvégzett 3,4 másodperces 0-100-as gyorsulás, mintha ugyanezt nyitott pillangószeleppel játszottuk volna el. A mindennapi használatot talán a közel tökéletes futómű támogatja a legjobban, hiszen a hazai úthálózaton felmutatott érdemi rugózási komfort talán a mágnesszerű tapadásnál és a bravúros kanyarvételi tulajdonságoknál is szerethetőbbé teszi az M5-öst. Jobbá már csak az élénkebb kormányzás és a praktikusabb csomagtartó tehetné.

Ezekben az ülésekben a maratoni utazások sem jelentenek problémát. Praktikumban egyértelműen a Touringnak áll a zászló

Apropó, raktér! Aki kevesellné az 530 literes befogadóképességet, annak alternatíva lehet egy izmos 5-ös Touring. Bár a 600 lóerőről a puttonyos karosszériában le kell mondanunk, a BMW most megmutatta, hogy egy dízel kombi is lehet brutális. A 3,0 literes blokk 400 lóerőt és 760 Nm-t teljesít. A BMW (M550d, 750Ld) mellett ma a Bugatti az egyetlen autógyártó, aki négyturbós motort készít. A 4,6 másodperces sprintidő a nyomatékcunami miatt még rövidebbnek is érződik, de az is hihetetlen, hogy ezzel a gyorsulási adattal pariban van a korábbi, V10-es M5-össel – őszintén szólva a hazai viszonyok között ez a tudás is szinte a kiautózhatatlan kategóriába tartozik. Mindezt pedig úgy tudja az M550d, hogy a tesztprogram során 9,1 litert fogyasztott, ami kereken öt literrel kevesebb, mint a 600 lóerős nagyágyúval elért érték. Persze a tapadás itt is döbbenetes, ebben szerepet játszik az alapáras 4×4-es hajtás és a szintén alapáras négykerékkormányzás. A volán és a futómű hangolása viszont egyáltalán nem sportos, ezt úgy kell érteni, hogy az M5-ösnél jóval kevesebb visszajelzést kap a sofőr. Ez persze nem feltétlenül baj hétköznapi használatban, de a 20 colos felnik egyszerűen nem tudnak mit kezdeni az úthibákkal. Igazából az M550d az erőt leszámítva alig különbözik a hathengeres dízel 5-ösöktől: kiegyensúlyozott, halk és kifinomult autó.

Visszafogott sárvédő-szélesítések mutatják a többi 5-ösnél izmosabbnak a sportmodellt

A praktikum területén természetesen a kombinak áll a zászló, de nem csak azért, mert eleve 40 literrel (570 liter) tágasabb a csomagtere, a sínes rögzítőrendszer is nagyban megkönnyíti a dolgunkat. A fogyasztáselőny ellenére sincs szó arról, hogy az M550d egy racionális autó lenne, 27 milliós árával a 320 lóerős, 4,9 másodperces sprintidejű 540d xDrive Touringnál hétmillióval drágább. Nemcsak ez, hanem az M550d Touring M5-öshoz viszonyított árelőnye (8 789 000 Ft) is jókora, de mint tudjuk, ebben az árkategóriában – főleg csúcsmodellek esetén – nem a józan érvek a meghatározók. Aki ennyi pénz elkölt egy autóra, jogosan vár különleges élményeket, és ezt mindkét BMW-től maradéktalanul megkapja.

A teljesítményhez mérten diszkrét a külső. A 400 lóerő és a 760 Nm nagy meglepetéseket okozhat a forgalom többi résztvevőjének…

Tetszett (M5)
• karakter, stílus
• hajtáslánc, futómű
• kézben tartható erő
Nem tetszett
• generált motorhang

Tetszett (M550d)
• nyomaték
• jellegzetes motorhang
• praktikus, kényelmes utastér
• technikai színvonal
Nem tetszett
• a vártnál kevésbé közvetlen volán
• úthiba-érzékenység (20 colos kerekek)
• felár a 40d-hez viszonyítva

Összegzés
Vadsága és ijesztő gyorsulása ellenére az M5-ös is alkalmas a civilizált közlekedésre, az M550d Touring pedig igazából nem a sportosságról, hanem a végtelennek tűnő erőtartalékról, a kényelemről és a praktikus hátsóról szól.

BMW M5
Összlökettérfogat (cm3): 4395
Hengerek/szelepek: V8/32 biturbó
Max. telj. (kW/LE/perc): 441/600/5600-6700
Max. nyomaték (Nm/perc): 750/1800-5600
Hossz./szél./mag. (mm): 4965/1903/1473
Tengelytáv (mm): 2982
Fordulókör (m): 12,6
Saját tömeg (kg): 1930
Csomagtér (l): 530
Üzemanyagtank (l): 68
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 3,4
Max. sebesség (km/h): 250 (305*)
Fogyasztás város/országút/vegyes (l/100 km): 14,5/8,2/10,5
Tesztfogyasztás (l/100 km): 14,1
CO2-kibocsátás (g/km): 241
A modell alapára (Ft): 35 840 000
*M Driver’s csomaggal

BMW M550d xDrive Touring
Összlökettérfogat (cm3): 2993
Hengerek/szelepek: S6/24 kvadturbó
Max. telj. (kW/LE/perc): 294/400/4400
Max. nyomaték (Nm/perc): 760/2000-3000
Hossz./szél./mag. (mm): 4962/1868/1488
Tengelytáv (mm): 2982
Fordulókör (m): 12,3
Saját tömeg (kg): 2030
Csomagtér (l): 570
Üzemanyagtank (l): 66
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 4,6
Max. sebesség (km/h): 250
Fogyasztás város/országút/vegyes (l/100 km): 7,6/6,0/6,5
Tesztfogyasztás (l/100 km): 9,1
CO2-kibocsátás (g/km): 174
A modell alapára (Ft): 27 051 000