Konzervatív a belső, de az anyagokra és a funkcionalitásra sem lehet panaszunk. Fotó: Stefler Balázs

Nagyot fordult a világ az elmúlt években, a gyártók egymás után jelentik be az elektromos átállás dátumát, az autóiparban járatos szakemberek pedig csak vakarják a fejüket. Kedvenc példám a Bentley: még egyetlen elektromos autót sem adtak el (még nincs is nekik), de már a létező összes fórumon hirdetik, hogy pár év múlva már nem lesz belső égésű motorral ellátott modelljük! Ugyan a Mercedes nem tesz ilyen bátor kijelentéseket, a stuttgarti cégóriás is magasabb fokozatba kapcsolt: az EQC mellett már kapható az EQA elektromos szabadidő-autó, még idén megérkezik az EQS, majd az EQB, és bizony már nem kell sokat várni az EQE szedánra és az EQT modul egyterűre sem. Az EQ-kínálat igazi kakukktojása azonban az EQV, vagyis a V-osztály elektromos kivitele.

A kényelem az EQV igazi erőssége. Még a harmadik sorban is bőséges a lábtér

A belső égésű motoros változattal szemben az újdonság csak hosszú (5,14 m) és extra hosszú (5,37 m) kivitelben kapható, de a lényeg úgyis az, amit mindenki kérdez: mennyit megy el egy töltéssel és mennyibe kerül? Nos, városban a 405 kilométeres WLTP-hatótávolság elérése nem lehetetlen, ugyanakkor ha azt mondom, hogy 26,1 millió Ft az extra hosszú kivitel alapára, rögtön leesik az ember álla. Az rendben van, hogy ingyenes a parkolás (egyelőre) és a szervizköltségek is alacsonyabbnak ígérkeznek, de a 239 lovas dízelhez viszonyított 8,3 milliós árkülönbözet 430 Ft-os gázolajárral számolva több mint 19 ezer liter üzemanyagra, vagyis körülbelül az első 200 ezer kilométerre elegendő. De nézzük, mit kap az ember a horribilis árért!

Az EQV értékeli a sofőr vezetési stílusát és jelzi, hogy mekkora távra való energiát takarítottunk meg. Ügyes: a kalaptartóban lévő rekeszben alakítottak ki helyet a töltőkábeleknek. Villanyautókhoz fejlesztett, alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal látják el az EQV-t

Először is, az EQV a legigényesebb buszlimuzinok egyike, 6, 7 vagy akár 8 személyes kivitelben is elérhető. Hatalmas a tér minden irányban, tárgyalóbusznak és családi autónak is kiváló, ráadásul az 5,37 méter hosszú kivitelnek használható méretű raktere van – nem csak egy-két sporttáska fér be a harmadik üléssor mögé. Ugyan a méretes raktérajtó megszokást igényel, a sok tárolórekesz és az autó általános minősége miatt is csak elismeréssel lehet szólni a nagy Mercedesről. Sőt, még amikor elindulunk, akkor is kedvező az összkép. 400 kilométert jelez a fedélzeti számítógép, az első kerekeket hajtó 204 lovas villanymotor hangtalanul és hatalmas nyomatékkal mozgatja az autót – egyedül az zavaró, hogy körforgalmaknál érződik a tömeg.
Aztán ahogy telnek a napok, rájön az ember, hogy minden éjszaka „elillan” a hatótávból 10-20 kilométer, és ha nem városban használjuk, a 400 kilométeres hatótáv csak utópia. Ugyan az EQV-ben egy gigászi, 100 kWh-s akkucsomag tárolja az energiát, állandó 130 km/órás tempónál bő 40 kWh-t fogyaszt, vagyis biztonsági ráhagyással alig több, mint 200 kilométert tudunk megtenni két feltöltés között. Így aztán csomagokkal megpakolva, 6-7 személlyel nem ez az ideális utazóautó, amivel mondjuk a család szívesen nekivágna egy horvátországi nyaralásnak. A magánvásárlók helyett a Mercedes szerintem inkább a céges ügyfelekre utazik, például egy-egy jól menő belvárosi szálloda transzferszolgáltatásához tökéletesen passzolna az EQV.

Óriási a raktér, a harmadik üléssor mögött 1400 liternyi hely marad

A 11 kW-os fedélzeti csatlakozóval 9 óra alatt lehet feltölteni a hatalmas akkupakkot, de a legtöbb mai prémium-villanyautóhoz hasonlóan az új Mercedes is elképesztő, 110 kW-os töltést is fogadhat, amivel nagyjából 45 perc alatt 10%-ról 80%-osra ugrik az akku töltöttségi szintje. Az már más kérdés, hogy ebből a töltőből nincs sok, és a díjszabása sem egyezik meg a városi 22 kW-os oszlopokéval. A navigációs rendszer egyébként jópofán jelzi az adott töltöttséggel elérhető területet, ugyanakkor célbavezetésnél nem veszi figyelembe, ha menet közben lemerülnénk – 2021-ben illő lenne automatikusan feldobnia a töltőállomásokat. A töltőkábelek elhelyezése a legtöbb elektromos autónál problémát jelent, de a Mercedes ügyesen megoldotta: a rekeszként használható kalaptartóban jól elférnek a kábelek, tulajdonképpen nem rabol hasznos teret a csomagtartóból.

A 204 lóerős csúcsteljesítménnyel dinamikus az üresen is több mint 2,6 tonnás óriás

Mint a Mercedesekre általában, úgy az EQV-ra is jellemző, hogy a vásárlónak bőven van lehetősége az alapáron felül extrákra költeni. 1,96 millióért sportos Avantgarde stílusba csomagolhatják a nagy buszt, de az elektromosan állítható vezetőülésre (410 ezer Ft), a 360 fokos kamerát is tartalmazó parkolócsomagra (524 ezer Ft), a 15 hangszórós Burmester audiorendszerre (332 ezer Ft), vagy a középkonzoli hűtőrekeszre (812 ezer Ft) is sokat kell áldozni. Hiába, attól, hogy elektromos, még ez a Mercedes is prémiumtermék!

Mindent a komfortért: légrugós futómű is rendelhető az újdonsághoz

TETSZETT
• hatalmas, kényelmes belső
• dinamika
• 110 kW-os töltés lehetősége
NEM TETSZETT
• magas ár
• hatótáv autópályán
• navigációs rendszer

ÖSSZEGZÉS
A V-osztály alapból sem tartozik az olcsó autók közé, de az elektromos hajtáslánccal még egy szinttel feljebb lépett az ár, ami a szerényebb használati értékkel (hatótáv) együtt nem előnyös. Hiába csendes, erős és kifinomult az EQV, inkább a villanyautó-piac egyik érdekes színfoltjának ígérkezik.

Mercedes-Benz EQV 300 (extra hosszú)
Max. teljesítmény: 150 kW/204 LE
Max. forgatónyomaték: 362 Nm
Akkumulátor kapacitás: 100 kWh
Hossz./szél./mag.: 5370/1928/1901 mm
Tengelytáv: 3430 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1648/1648 mm
Saját tömeg: 2635 kg
Csomagtér: 1410 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,1 s
Max. sebesség: 140 km/h
Hatótávolság (WLTP): 405 km
A modell alapára: 25 768 173 Ft (EQV 300 hosszú, 204 LE)
A tesztelt verzió ára: 26 104 596 Ft