Miután a Mercedes az alapoktól újragondolta kompaktkínálatát, az A-, B-, CLA-, és GLA-osztállyal sikeresebb a szegmensben, mint valaha: például tavaly az alsó-középkategóriában értékesített új autók közül 371 399 db viselt háromágú csillagot, ami 2012-höz képest 64%-os növekedést jelent – pedig akkor a kompakt SUV még piacra sem lépett. Főleg az A-osztály és a CLA hasított, a statisztikák szerint minden második vásárlót másik márkától hódítottak el.

Jól tartanak a sportülések. Fotó: Hilbert Péter Jól tartanak a sportülések. Fotó: Hilbert Péter

Végeredményben a lényeg, hogy a Mercedesnél is ráeszméltek, manapság a designnal mindent el lehet adni, míg a praktikum sokadlagos szemponttá vált. Sírhatunk itt, hogy a CLA látványosan ívelő tetővonala miatt felnőtteknek körülményes beülni hátra és szűkös a fejtér – ehhez képest a csomagtér mérete tisztességes és egyszerűen bővíthető, csak a rakodónyílás elég „karcsú”. Kit érdekel, amikor többnyire egy vagy két személy ül egy autóban? Cserében viszont veszettül stílusos és vagány az autó, főleg az AMG Line látványcsomaggal fűszerezve: a formák és az arányok játéka szinte minden szemszögből igazi telitalálat, de azért létezik olyan nézőpont, ahonnan túljátszottnak és esetlennek hat az autó.

Sportosan megy, de nem egy kanyarvadász

A sportosan mély és passzentos vezetőhelyen keret nélküli ajtók, az alján csapott háromküllős sportkormány, integrált fejtámlás kagylóülések és alupedálok felelnek a hangulatfokozásért. A gyújtáskulcsot elfordítva a CLA második legerősebb benzinesét keltjük életre. A 2,0 literes turbómotornak nem is annyira a 211 lóerős teljesítménye, mint inkább a rendkívül alacsony fordulatról és széles tartományban (1200-4000/perc) kiaknázható 350 Nm-es forgatónyomatéka figyelemre méltó. Már ebből is sejthető, hogy ez nem egy kihegyezett sportgép, hanem izmos és gyors gran tourismo. Ezt erősíti, hogy az alapjáraton kissé nyers négyhengeres amúgy nagyon csendes, és a hangja hosszan kihúzatva is visszafogott marad. A hétfokozatú, duplakuplungos automata sem éppen egy idegbajos darab: lágyan és jó ritmusban kapcsolgat, de még Sport programban sem villámgyors, a kormány mögötti füleken leadott utasításokat pedig rendszerint felülbírálja. Az sem csábít a sportos vezetésre, hogy az első kerekek a vártnál hamarabb elveszítik a tapadásukat, és főleg szűk kanyarokban alulkormányzott a CLA. Pedig a kormányzása közvetlen és pontos, az ültetett sportfutómű (18 colos alufelnikkel és 225/40-es gumikkal) pedig kőkemény. Na igen, az utazóautós jelleghez ez kevésbé passzol, úgyhogy személy szerint inkább lemondanék az AMG Line tuningcsomagról a gördülési komfortért cserébe.

Hátul szűkös „fejben” a CLA Hátul szűkös „fejben” a CLA

A CLA árképzése nemcsak egyetlen vetélytársához, az Audi A3 Limousine-hoz mérten, hanem házon belül is meglehetősen öntudatosnak számít. Azonos motorváltozat esetén az A- és B-osztálynál 1,0-1,7 millióval drágább, de még a GLA-ért sem kérnek ennyit. Ami nálam végképp kiverte a biztosítékot, hogy ez a listaáron 11 326 710 forintos CLA 250-es kevesebb, mint 200 ezer forinttal olcsóbb a megegyező motorizáltságú új C-osztálynál… Szép autó, de ennyire?

A tetővel együtt a karaktervonalak is látványosan ívelnek. Sportos az AMG-csomag A tetővel együtt a karaktervonalak is látványosan ívelnek. Sportos az AMG-csomag

TETSZETT
– fiatalosan vagány forma
– izgalmas utastér
– rugalmas motor, menetdinamika

NEM TETSZETT
– kemény futómű
– alulkormányzott viselkedés
– túlzott vételár

ÖSSZEGZÉS
A kecskeméti gyártású Mercedes-Benz CLA szépségének bizony keményen megkérik az árát. Persze, ahogy a mondás tartja, minden annyit ér, amennyit adnak érte. Például a tesztelt CLA 250-es extrákkal együtt 16,4 milliót…

Mercedes CLA 250
Összlökettérfogat: 1991 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 155 kW (211 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1200-4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4630/1777/1432 mm
Tengelytáv: 2699 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1547 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1480/485 kg
Csomagtér: 470 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,7 s
Maximális sebesség: 240 km/h
Város/országút/vegyes: 8,4/4,9/6,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 144 g/km
A modell alapára: 8 427 630 Ft (CLA 180)
A tesztelt modell ára: 11 326 710 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!