Nehéz elfogultság nélkül beszélni a leköszönő Clio R.S.-ről: 2,0 literes, 200 lóerős szívómotor, precíz hatfokozatú, manuális váltó, sportfutómű, egész egyszerűen príma autó! Sorra nyerte az összehasonlító teszteket, túlzás nélkül a kategóriája etalonja volt.

Ezzel szemben a mostani csalódást okoz, ugyanis kizárólag a bárdolatlan működési kultúrájú EDC automatikus váltóval érhető el, aminek tevékenysége leginkább egy bólogatós, tétova robotváltóéra hajaz…

A színes betétektől bazári a kabin hangulata. Az R-Link navigátor alapáron jár A színes betétektől bazári a kabin hangulata. Az R-Link navigátor alapáron jár

Papíron minden olyan csodás: turbó + EDC

Nem szívesen írom le, de ez a váltó csapnivaló. Automata állásban késve, érezhető rántás kíséretében kapcsol, részterhelésnél, pláne hidegindítást követően hosszan hezitál a fokozatok között. Sport üzemmódban túl agresszív, a gyorsabb kapcsolásokért cserében hosszasan pörgeti a motort, nyugodt tempóban autózva sem akaródzik neki magasabb fokozatba kapcsolni. Lehet, hogy régimódi vagyok, de ha automata, akkor lássa el rendesen a feladatát, ritkán támad kedvem a karral/fülekkel bogarászni, ha meg rá vagyok kényszerítve, akkor köszönöm, maradnék a kézi váltónál.

Eldugták az R.S. Drive kapcsolóját, amivel a Race-módot lehet aktiválni Eldugták az R.S. Drive kapcsolóját, amivel a Race-módot lehet aktiválni

Az EDC-nek van rajtprogramja is: a kar manuális síkba húzva, R.S. kapcsolóval Race-mód kiválasztva, mindkét váltófület magunk felé húzzuk, bal láb a féken, jobb pedig a gázpedálra. Ilyenkor megemelkedik a fordulatszám, a féket felengedjük és meglódul az autó, de a varázslat nem tart sokáig. Az első gond, hogy ilyenkor nincs kipörgésgátló, a turbós motor fickós, 240 Nm-es nyomatékát az automata még száraz felületen sem képes az első kerekeken keresztül az útra vinni. Szóval küszködünk a kipörgő kerekekkel, az egyes hirtelen elfogy (kb. 56 km/óránál), ha pedig lemaradunk a kapcsolásról, marad a leszabályozás – igazi hülyegyerek-feeling… Röviden és tömören semmi értelme a rajtprogramnak, mint ahogy annak sem, hogy a Sport/Race módok csak akkor aktiválhatók, ha a tempomat teljesen ki van kapcsolva. Szintén faramuci, hogy utóbbi állásokban vészfékezéskor nem működik automatikusan a vészvillogó.

Váltófülek a kormányoszlopon Váltófülek a kormányoszlopon

Az 1,6-os motor amúgy remek darab, erőteljes gyorsításnál néha bizony még egyenesben is bele-bele kell nyúlni a kormányzásba, olyan hirtelen érkezik a maximális nyomaték. Normál körülmények között meglepően kevéssel beéri, az elődnél kb. 10 literes átlaggal kellett számolni, addig ez 8,0 literrel is szépen elvan. A sportfutómű bitang feszes, a rugózás nulla, városban kénytelenek vagyunk szlalomozni, mert kátyúba, csatornafedélre hajtva olyan érzésünk van, mintha kiszakadnának a kerekek. A Clio R.S. EDC alaphangon 6,39 millióba kerül, az extralistán pedig megtalálhatók az olyan tételek, mint a speciális sárga metálfényezés (470 000 Ft), az R.S. monitor (75 000 Ft) és a Cup csomag (340 000 Ft) – 18 colos felnik, Cup alváz és piros féknyergek.

A metál fényezés felára 110 000 forint, a Sirius-sárga azonban 470 ezret kóstál! A metál fényezés felára 110 000 forint, a Sirius-sárga azonban 470 ezret kóstál!

TETSZETT
– forma és szín
– nyomatékos motor
– sportülés

NEM TETSZETT
– fix váltófülek
– lusta, rángató automata
– kemény futómű

ÖSSZEGZÉS
Míg a típuselőd komoly és purista túraautó volt, addig a mostani Clio R.S. vezetése inkább hasonlít egy PlayStation játékra. A sofőrt ezzel a suta EDC automatával megfosztották az örömautózástól, pedig a Clio többi pontja (futómű, kormányzás, fékek, motor stb.) nagyon ott van a szeren.

Renault Clio R.S. EDC
Összlökettérfogat: 1618 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 147 kW (200 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 240 Nm 1750/perc

Hossz./szél./mag.: 4090/1732/1432 mm
Tengelytáv: 2589 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1504/1500 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1204/506 kg
Csomagtér: 300/1146 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,7 s
Maximális sebesség: 230 km/h
Város/országút/vegyes: 8,1/5,1/6,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,98 l/100 km
CO2-kibocsátás: 144 g/km
A modell alapára: 6 390 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!