A Seat addig sem akar kimaradni a crossover/szabadidő-autó buliból, amíg meg nem érkezik kompakt SUV-juk, vagy a Genfi Autószalonon debütált 20V20 tanulmány szériaérett változata. Úgyhogy fogták a Leon sikermodell összkerékhajtású, kombi verzióját és kalandort faragtak belőle: a normál Leon ST-hez képest 27 milliméterrel megemelték a kasztnit, amit a robusztusabb hatás érdekében alul „körbeműanyagoztak”, és a lökhárítókba alumíniumhatású betéteket illesztettek. Alapból 17, opcióként pedig 18 colos könnyűfém felnik járnak az autóhoz. A tervezőknek sikerült is elérni a kívánt hatást, a Leonnak jól áll a túraöltözék.

Rendezett, jól áttekinthető műszerfal XP-feliratos kormánnyal. Fotó: Hilbert Péter Rendezett, jól áttekinthető műszerfal XP-feliratos kormánnyal. Fotó: Hilbert Péter

A küszöbborításon és a háromküllős, multifunkciós kormányon elhelyezett X-Perience logón kívül narancssárga varrások és széria sportülések csempésznek némi egyediséget a belsőbe. Mondjuk a barna színű, opciós alcantara kárpitozással (257 810 Ft) olyan az utastér hangulata, mintha megnyúztak volna egy medvét – ami ugyancsak kalandos vállalkozás. Egyébként a Leon ST-vel megegyező helykínálat korrekt, az 587 literes csomagtartó bővítése pedig pofonegyszerű: az oldalfalon elhelyezett karok meghúzására a 60:40 osztású támlák síkba dőlnek.

Az alcantara bőrkárpit mellett a panoráma-napfénytető is feláras Az alcantara bőrkárpit mellett a panoráma-napfénytető is feláras

Egyelőre csak 4×4-esként létezik a Leon X-Perience, s nálunk nem is tervezik a majdani fronthajtású alapmodell bevezetését. Amúgy az ötödik generációs, Haldex-kuplungos összkerékhajtás észrevétlenül teszi a dolgát: a gazdaságosságra való tekintettel alapesetben csak az első kerekeket hajtja, de egy szempillantás alatt az aktuális vezetési stílushoz és tapadási viszonyokhoz igazítja a tengelyek közötti nyomatékelosztást. 172 mm-es szabadmagasságával terepjáró persze nem lesz a Seatból, viszont a sípályáig vezető havas szakaszon, vagy felázott földutakon magabiztosan elboldogul. Igaz, döntő többségében úgyis a járdaszigetek között kell majd helytállnia. Nos, a megemelt kasztni miatt keményebb futóművet pakoltak a kocsi alá, így aztán érzékenyebbé vált az úthibákra – később elérhető lesz DCC adaptív lengéscsillapítás. Ugyanakkor továbbra is lendületesen vezethető, átlagos oldaldőléssel és stabilan fordul.

Az álcapadló alatti rekesszel együtt 587 literes a csomagtartó Az álcapadló alatti rekesszel együtt 587 literes a csomagtartó

Márpedig a 184 lovas dízelmotorral van benne dinamika! Ha a teljes kraft nem is jön át, azért intenzíven gyorsít a Leon X-Perience, és előzéskor is számíthatunk a rugalmasságágára. Közben a hatfokozatú, duplakuplungos automata sebességváltó villámgyorsan és jó ritmusban kapcsolgat. A Drive Mode „vezetési profilnál” viszont tehettek volna nagyobb különbséget a Gazdaságos és Normál programok között, merthogy a motor utóbbinál is kissé lustán reagál a gázadásra. Sport üzemmódban élénkebb ugyan, de a kapcsolási pontok zavaróan kitolódnak – sajnos az „Egyéni” menüpontban sincs szétválasztva a gázpedál érzékenysége és a váltó kapcsolási programja. Lényegesebb azonban, hogy a 7,0 literes tesztfogyasztást többnyire városi használat mellett regisztráltuk, ennél takarékosabban is el lehet járni a Seattal.

Az összkerékhajtású X-Perience közel egy mázsával nehezebb az alapokat nyújtó Leon ST kombinál Az összkerékhajtású X-Perience közel egy mázsával nehezebb az alapokat nyújtó Leon ST kombinál

Tetszett
• markáns megjelenés
• használati érték
• helykínálat, praktikum
Nem tetszett
• gördülési komfort
• magas vételár

Összegzés
A Cuprát leszámítva ez a legdrágább Leon: hatfokozatú manuális váltóval és a 150 lóerős 2.0 TDI motorral 8 755 760 forinttól indul. DSG-váltóval az 1.8 TFSI benzines (180 LE) 9,1, a tesztelt 184 lóerős dízel pedig már közel 10 millióba kerül.

Leon X-perience 2.0 TDI DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 3500-4000/perc
Max. nyomaték: 380 Nm 1750-3000/perc

Hossz./szél./mag.: 4543/1816/1481 mm
Tengelytáv: 2630 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1541/1503 mm
Fordulókör: 10,2 m
Tömeg/teherbírás: 1529/531 kg
Csomagtér: 587/1470 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,1 s
Maximális sebesség: 224 km/h
Város/országút/vegyes: 5,6/4,5/4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 129 g/km
A modell alapára: 4 252 190 Ft*
A tesztelt modell ára: 9 980 040 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!