A gyári propagandagépezet bármennyire is annak látszatát kelti, hogy a GLA 4Matic verziói megállják a helyüket mostoha terepkörülmények között, ne dőljünk be neki! Hiába a legújabb, variálható nyomatékelosztású állandó összkerékhajtás, ha a szabad hasmagasság alacsony, az autón pedig ott a sérülékeny AMG spoilercsomag (525 780 Ft). A 4×4-es hajtás előnyeit inkább a sípályára vezető havas úton, netán vontatásnál (fékezett utánfutóból 1,8 tonnással is megbirkózik) kamatoztassuk, mintsem a vadászleshez vezető ösvényen.

Igényes és letisztult a belső. Kár, hogy a szellőzés kapcsolói mélyre kerültek. Fotó: Hilbert Péter Igényes és letisztult a belső. Kár, hogy a szellőzés kapcsolói mélyre kerültek. Fotó: Hilbert Péter

Nyugodt sofőröknek ideális a 220 CDI

A 4Matic kivitelekhez széria a 7G-DCT duplakuplungos robotváltó, mely a 220 CDI változattal karöltve sokkal inkább a kényelmes, mintsem sportos oldalát mutatja. Az automata kissé komótosan, a kelleténél lassabb kapcsolási ritmussal dolgozik, „sport” állásban sem javul számottevően a helyzet. A 2,1 literes dízelmotort alaposan átdolgozták, elsősorban a hatékonyságra, nem pedig a kulturált üzemre fókuszáltak. Optimalizálták a szíjhajtást, a vákuumszivattyút, lecserélték a hengerfej gördülőcsapágyait, módosítottak a dugattyúk illesztési hézagán, kis súrlódású dugattyúgyűrűket alkalmaztak, valamint megváltoztatták a kiegyensúlyozó tengelyek csapágyazását, és új égésszabályozó érzékelőkkel látták el a hengerfejet. Takarékossági oldalról nem is érheti kritika, automatával és 4Matic rendszerrel karöltve 100 kilométerenként beérte átlagosan 6,3 literrel. Az érem másik oldalán azonban ott a kifejezetten hangos üzem, a kabinba markánsan beszűrődő kerregés és az újraindításkor (az ECO start-stop rendszer széria) jól kivehető rezonancia.

A dinamika és a rugalmasság átlagos, a 350 Nm-es csúcsnyomaték a hasonló teljesítményű ellenfelekénél kb. 30-cal szerényebb, amit bizony érezni is. 130 km/óránál 2250 a fordulatszám, innen gyorsítva azonban zavaró a tétova visszaváltás és a vékony lendület, hogy ezt kiküszöböljük, érdemes a volánbillentyűkkel játszani. A kormányzás kellően közvetlen, a feszes futómű jól viselkedik kanyarokban, a fékek hatásfoka nagyon jó, egyszóval minden adott a sportos, precíz irányíthatósághoz. Az AMG exkluzív csomagról mindenkit lebeszélnék, a sportfutómű és a 19 colos felnik miatt gyakorlatilag nulla a rugózási komfort, az autó bukdácsol a keresztbordákon, villamossíneken áthajtva, a csatornafedeleket, kátyúkat pedig rideg és erős ütésekkel nyugtázza.

Az előredőlő fejtámaszok nyomják a tarkót. Hátul csupán átlagos a hely Az előredőlő fejtámaszok nyomják a tarkót. Hátul csupán átlagos a hely

Belül hozza az igényes Merci-nívót

A sportos vonalú, tetszetős GLA-design belül sem okoz csalódást: egyszerű, letisztult, igényesen felépített a műszerfal. Az anyagok, az egyenletes illesztési hézagok nagyon megnyerők. A háromküllős kormány vaskos, jó fogású, a sportülések kényelmesek, egyedül az integrált fejtámaszok zavarók, de nagyon. Az előredőlő fejtámlák meredek támla esetén ugyanis nyomják a tarkót. A családosok nem fognak túlságosan örülni annak, hogy az anyósülésre nem lehet menetiránnyal háttal rögzíthető gyerekülést helyezni. A utasoldali légzsák ugyanis súlyérzékelő alapján, automatikusan működik, manuális, kulccsal történő kiiktatásra nincs lehetőség. A második sorban a férőhely nagysága hozza a kompakt modellek átlagát, de a SUV-mezőnyben a szűkösebbek közé sorolható. Ugyanez igaz a raktérre is, egy 4417 mm hosszú autótól a 421 literes érték nem éppen letaglózó – ennyit nagyjából egy 20 centivel rövidebb Škoda Yeti is tud. A támlák osztva dönthetők, bővítés után (max. 1235 l) nem lesz teljesen sík a padló, a praktikumot sílécalagút és oldalkampók fokozzák.

A 421 literes raktér 1235-re bővíthető, a terhelhetőség 640 kg A 421 literes raktér 1235-re bővíthető, a terhelhetőség 640 kg

A végére hagytam az ármustrát, ami egy Mercedeshez illően mondhatni kicsit meredek. A legolcsóbb dízel kivitel a C 200 CDI (136 LE), ami 9 469 970 forintba kerül, a tesztelt 220 CDI példány (széria a 7GDCT váltó) alaphangon 10,8 milliót kóstál, amire jön még a 4Matic rendszer felára, és máris 11,5 milliónál járunk. A tesztautót alaposan felextrázták, így az túllépte a 18,5 milliós küszöböt! Utóbbi értelmét ne kérdezzék, azt magam sem látom, ráadásul a tálalás függvényében (kerregős dízelmotor, lassú automata) nem is igazán érezni a 20 millió közelében elvárható, hibátlan luxusmiliőt. Józanabb választásnak tűnik az 1,6-os benzines turbómotor, a 200-as kivitel (156 LE), mely 8,5 milliótól elérhető. Aki erősebb benzinesre vágyik, annak ott a 250-es (211 LE, 10 372 940 Ft-tól), vagy a 45 AMG 4Matic (360 LE) sportváltozat – hab a tortán, hogy utóbbi csúcsmodell a felcicomázott tesztautónál szolid 2,2 millióval jutányosabb áron megvásárolható…

Kifejezetten hangos a 220 CDI, de legalább szerény az étvágya Kifejezetten hangos a 220 CDI, de legalább szerény az étvágya

Tetszett
– látványos design
– letisztult belső
– szerény fogyasztás

Nem tetszett
– hangos dízelmotor
– csapnivaló rugózás
– lassú automata

Összegzés
A GLA formája hamar elcsavarja az ember fejét, könnyű beleszeretni, de némi ismerkedés után jön a hidegzuhany. Belül lehetne tágasabb, a 19 colos kerekek és az indokolatlanul feszes rugózás miatt bukdácsol az autó, az automata kissé komótosan dolgozik, a 2,1-es dízelmotor pedig zajos.

Mercedes GLA 220 CDI 4Matic 7G-DCT
Összlökettérfogat: 2143 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 3400-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1400-3400/perc

Hossz./szél./mag.: 4417/1804/1494 mm
Tengelytáv: 2699 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1569/1560 mm
Fordulókör: 11,84 m
Tömeg/teherbírás: 1350/640 kg
Csomagtér: 421/1235 l
Üzemanyagtank: 56 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,3 s
Maximális sebesség: 215 km/h
Város/országút/vegyes: 6,0/4,5/5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 129-132 g/km
A modell alapára: 8 559 710 Ft )GLA 200, 156 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 534 990 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!