Mintha örökké lejtőn, hátszélben bicikliznél!
Mintha örökké lejtőn, hátszélben bicikliznél!

Mióta napirenden van a környezetkímélet, a fenntarthatóság, az alternatív mobilitás és az elektromos jármű, egymás után állnak elő a rangos autómárkák saját e-biciklivel. A BMW ezúttal rendelkezésünkre bocsátott Cruise e-Bike modellje városi és túrakerékpár, aszfaltra és nem túl vad köves-, illetve földútra. Nagyvonalúan mindjárt adtak hozzá egy 218d xDrive Gran Tourer családi egyterűt is.

Fotó: Hilbert Péter
Fotó: Hilbert Péter

Az első benyomás: mutatós a bringa! „Bikanyakú” alumíniumváza hidroformálással készült, az ülő-, illetve az alsó cső között két ívelt elem növeli merevségét. Selymes gyöngyházfényét nem törik meg a szokásos matricák, csak kétoldalt elöl és a kormányszáron visel BMW-emblémát, és a felső csövön egy kidomborodó e DRIVE feliratot – elegáns! Komoly, masszív a kerékpár, strapabírónak látszik. Hátsó rugózása nincs, így nehezebb terepre nem való. Súlya hatalmas, 22,7 kiló, tényleg nehéz megemelni, nem az a fajta, amit sziklás részeken vállára kap az ember. Nagy, 28 colos kerekei rázós úton érvényesülnek jól, ám földes talajon a finom mintázatú gumik hamar eljutnak kapaszkodóképességük határára. A vázon nincs menetes szem, kulacstartó és/vagy csomagtartó felszereléséhez, a sárvédők inkább csak díszletek, a hátsó túl rövid, és mindkettő túl közel van a gumihoz. Az ülés nagyon sportos, és karboncső tartja – kicsit mulatságos ez a grammvadászat egy ilyen nehézsúlyú masinán. A Cruiser e-Bike olyan embernek való, aki szebb időjárású napokon nem a négykerekű BMW-jével megy be az irodaház mélygarázsáig, hanem nyeregbe pattan, hétvégén pedig bevállal egy-egy biciklis kirándulást, de kedvenc márkájához akkor is állhatatosan ragaszkodik!

Sok funkciót mutat a műszer, az alsó mezőt variálni lehet. Bal hüvelykujjunkkal szabályozhatjuk a rásegítés mértékét
Sok funkciót mutat a műszer, az alsó mezőt variálni lehet. Bal hüvelykujjunkkal szabályozhatjuk a rásegítés mértékét

A 250 W-os Bosch Performance Line hajtómű áramot az alsó vázcsövön kulcsos zárral rögzített, 400 wattórás lítium-ion akkutól kap, vezérlésére a bal kormánymarkolatnál jól kézre eső kapcsolóegység szolgál, szemmel tartására pedig a pofás műszeregység. Azáltal, hogy a motor alul, középen és az akku is középtájt, alacsonyan van, sokkal jobb az egész kerékpár súlyeloszlása, mint hátsó kerékagymotorral és csomagtartóakkuval lenne. Hátránya, hogy lejtőn nincs motorfék és akkutöltés, ami bizony korlátozza a hatótávot. Optimális esetben (leggyengébb rásegítés, vízszintes terep, jó út, szélcsend, mérsékelt tempó) 100 km körül ígérnek, de a gyakorlatban azért egy kicsit kevesebbre számítsunk. Ügyes dolog a „sétáló funkció”: a kezelőegység egy gombját kell nyomva tartani, és akkor a villanymotor segít tolni a bringát, például erős kaptatón, vagy lépcsőn.

A teleszkóp blokkolható, hogy emelkedőn ne hintázzon a gép. Hátul tízes a fogassor, elöl csak egyfokozatú az áttétel
A teleszkóp blokkolható, hogy emelkedőn ne hintázzon a gép. Hátul tízes a fogassor, elöl csak egyfokozatú az áttétel

Csobánkán kezdődik a komoly menetpróba, társam és én felváltva, kétszer is felkaptatunk a jó húzós emelkedőn. Aki éppen az e-Bike nyergében ül, fölényes gyorsasággal hagyja faképnél az összehasonlítás alapjául szolgáló hagyományos terepbringát. Pontosabban: az öt fokozat közül a nulladikban, ahol nincs rásegítés, kilóg az ember nyelve, nagyon nehéz pedálozni. Az első, Eco fokozat mintha épp csak kompenzálná a villanybringa túlsúlyát, de sík úton ez is ér valamit. A második, Tour fokozatban már élvezetes a dolog, Sportban komolyan érvényesül a Bosch hajtómű ereje, Turbóban pedig szinte repül fölfelé a gép. Persze, a szabályoknak megfelelően csak 25 km/óráig érvényesül a rásegítés, utána már a saját erejére van utalva az ember, azt viszont hatékonyan használhatja ki a 10 fokozatú láncváltóval. A nagy kerekek jóvoltából biztonságosan lehet lefelé zúzni a laza köves lejtőkön, a hidraulikus tárcsafék pedig álomszerűen fog és adagolható.

Ha útközben kell tölteni, magaddal viheted a töltőt és a kábelt is
Ha útközben kell tölteni, magaddal viheted a töltőt és a kábelt is

Voltaképp mi is az értelme az elektromos rásegítésnek? Egyrészt akkor is lehet jó tempót menni, ha éppen lusta vagy fáradt valaki, másrészt ha arra vágyik, ugyanúgy kihajthatja magát, mint egy sima biciklin, de nagyobb utat tehet meg. A villanybringa kiegyenlíti az erőnléti különbségeket: idős ember tarthatja a lépést a fiatalokkal, gyenge leányzó a vagánykodó srácokkal, megvan a közös élmény, és mindenki a saját képességei szerint sportolt. A BMW Cruise e-Bike sokkal drágább a hasonló képességű villamosított bicikliknél, a józan megfontolás tehát nem mellette szól. Nem is ad a vetélytársaihoz képest akkora különbséget, mint egy BMW autó vagy motorkerékpár. Ezen a szinten azonban már nem a rideg racionalitás, hanem a szív dönt, és akinek a BMW-ért dobog a szíve, ebben találhatja meg a magáét.
bmw6
A kerékpárszállító
Vannak imponálóbb autói a BMW-nek, de nekem, mint amúgy is kerékpárosnak, ez most a kedvencem (alapár 9 993 000 Ft, a tesztelt példány ára 15 615 200 Ft). Külseje, belseje, kidolgozása, minőségi hatása, hajtóműve és menettulajdonságai adják a béemwés érzést, utas- és csomagtere nagyon tágas. A harmadik sori két ülést még csak annyi időre sem állítottam fel, hogy megnézzem – ezeket bármelyik autóban kényszermegoldásnak tartom –, viszont egy-egy hevederfül meghúzásával lefektettem a második sort, és a kocsi simán elnyelte az óriáskerekű BMW Cruise e-Bike-ot. Kiszedett kerekekkel pedig (a gyorsrögzítős tengelyek jóvoltából ez gyerekjáték) sokkal helytakarékosabban is el lehet pakolni. Aki viszont fél, hogy eközben meghúzza a derekát, ugyanakkor nem olyan erőművész, hogy a tetőre feltornázza a közel 23 kilót, megveheti a gyári, kivehető vonóhorgot negyedmillióért, és hozzá egy rá való kerékpártartót…
bmw7
BMW Cruise e-Bike
Váz: hidroformált alumínium, Suntour NCX-28” teleszkópvilla, Selle Royal nyereg
Kerekek: Rodi Airline Plus felnik, Continental CRUISEContact gumik, Safety System rendszerrel, 28 col
Fék: Shimano hidraulikus fék, tárcsaátméro elöl 180 mm, hátul 160 mm
Váltó: Shimano Deore XT, 10 fokozatú
Rásegítés: Bosch Performance Line villanymotor 250 W, négy fokozat, akku 400 Wh, töltési idő 3,5 óra, max. hatótáv 100 km
Saját tömeg: 22,7 kg
Vázméret: S (160-175 cm), M (175-185 cm), L (185 cm-tol)
Vételár: 1,2 millió Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!