Otthonos, minőségi belső, kevés fizikai gombbal. Fotó: Hilbert Péter

Mióta a háromhengeres motorok már nem csak városi minik és kisautók számára vannak fenntartva, hanem akár hétszemélyes egyterűkbe is építenek ilyen blokkot, külön kis verseny indult a gyártók között. A játszma arról szól, hogy ki tud olyan háromhengeressel előrukkolni, amelyik lényegében semmilyen téren nem követel megalkuvást egy négyhengereshez viszonyítva.

A Volvo történetének első háromhengerese a járáskultúra és a fogyasztás tekintetében a négyhengeresekhez áll közel

Most a Volvo is beállt a sorba, méghozzá a 163 lóerős 1,5-össel, amely az XC40-es friss belépőmotorja. A masszív kiegyensúlyozó tengellyel ellátott erőforrást annyira becsomagolták, hogy nagyon vájt fülűnek kell ahhoz lenni, hogy halljuk a páratlan hengerszám jellegzetes tónusát, de ami ennél fontosabb, az új motor alapjárattól terhelhető. Nem a Volvo találta fel a spanyolviaszt, ugyanezt tapasztaltuk a Ford 1,5-ösénél is – az 1,0 literesekhez és az 1,2-esekhez képest a lökettérfogat előnye rögtön érződik. A 163 lóerő egy alapmotortól szép teljesítmény, a 4,4 méteres XC40-es 9,3 másodperc alatt megfutja a 0-100-as sprintet, alulmotorizáltságról tehát szó sem lehet.

A hátsó lábtér meghazudtolja az autó külméreteit

Ha négy személlyel és csomagokkal indulunk útnak, akkor is ott van a talpunk alatt az az erőtartalék, amit egy prémiummodelltől elvárunk. Mégis volt némi hiányérzetem az T3-assal kapcsolatban, mégpedig a takarékosság terén. A 8,0 literes tesztátlag semmiképpen sem kedvező, főleg annak fényében, hogy a viszonylag vaskos nyomaték miatt szellős a hatgangos manuális váltó áttételezése.

Átlagos méretű a raktér, az üléseket oldalfalon lévő karokkal lehet dönteni

Ettől függetlenül az XC40-es számos jó pontot szerez a hétköznapokban, elsősorban a hihetetlenül tágas második sorral és az ülések kényelmével. A raktér ugyan lehetne nagyobb, de egyébként a praktikumot aligha érheti kritika, tárolóhelyekből és ötletes megoldásokból sincs hiány. Talán csak a kelleténél feszesebb futómű zavar be az összképbe, mert egyébként jól átgondolt és igényes konstrukcióról van szó, a spórolásnak semmilyen nyomát sem lehet látni – ez a 8 995 000 Ft-os alapár miatt mondjuk jogos igény. A Volvo az árazással egyébként gondoskodott róla, hogy a T3-as helyzetbe kerüljön, a benzineseknél a következő lépcsőfok (T4 aut., 190 LE) 10 995 000 Ft, de a 2,0 literes, 150 lovas dízelhez viszonyított 800 000 Ft-os előnye is versenyképessé teszi. Bár extrákra az XC40-esnél is könnyű milliókat elkölteni, a Volvo filozófiájáról sokat elárul, hogy az olyan biztonsági segédek, mint az ütközéselkerülő (gyalogos, kerékpáros, nagytestű állatok is) vagy az éberségfigyelő mind alapáron járnak a modellhez.

Alapból feszes a modell rugózása, az aktív futómű felára 272 000 Ft

Tetszett
• belső hangulata
• helykínálat
• motor karaktere
Nem tetszett
• túlbuzgó sávtartó
• feszes futómű
• fogyasztás

Összegzés
Az erő és a kifinomultság terén túlteljesíti az elvárásokat az alapmotoros XC40-es, de takarékosságban lenne hova fejlődni. Ha figyelembe vesszük a helykínálatot és a praktikumot, egyértelmű, hogy a Volvo a prémium kompakt SUV-k mezőnyének egyik megkerülhetetlen modellje.

Volvo XC40 T3
Összlökettérfogat: 1477 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 120 kW (163 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 265 Nm 1850-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4425/1863/1652 mm
Tengelytáv: 2702 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1601/1626 mm
Fordulókör: 11,4 m
Tömeg: 1503 kg
Csomagtér: 460-1336 l
Üzemanyagtank: 54 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,3 s
Max. sebesség: 200 km/h
Átlagfogyasztás: 8,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 156 g/km
A modell alapára: 8 995 000 Ft