Már több mint 40 éve rabolja el a BMW a sportos középkategóriásra vágyó vásárlók szívét, s nincs ez másképpen most sem, hogy az aktuális, F30-as sorozat belépett modellciklusa második felébe. Kétség sem férhet hozzá, hogy modern autó, miközben számos részlete őrzi a felmenők egy-egy részletét, például a hosszú gépháztetőt vagy a jellegzetes hátsó ablakkeretet. Az idők során persze sok minden változott, a kizárólag turbós egységeket felvonultató motorpalettán egy háromhengeres az alap, az eladások zömét pedig jó ideje már a gázolajos egységek teszik ki.

A Sport Line csomaghoz korallvörös betétek járnak. Fotó: Hilbert Péter A Sport Line csomaghoz korallvörös betétek járnak. Fotó: Hilbert Péter

Tesztautónkban, a 18d jelű változatban a tavalyi frissítés óta 143 helyett immáron 150 lóerőt teljesítő 2,0 literes egység dolgozott, amelynek hangja ugyan mindig kivehető, de összességében remek darabról van szó. A motor tökéletes összhangban dolgozik a 715 000 Ft-os felárért elérhető nyolcfokozatú automatikus váltóval, gyakorlatilag eszébe sem jut az embernek, hogy manuálisan be kellene avatkozni. Az xDrive összkerékhajtással is elérhető, 150 lóerős motor derekasan húz nagyobb tempóról is, a német autópályákat leszámítva aligha érezhetjük azt, hogy hiányzik a nyomaték. A legkellemesebb meglepetés a tankoláskor éri a vezetőt, ugyanis vegyes használatban 5,1 literes tesztátlagot mértünk – a hatótáv meghaladja az 1000 kilométert.

A helykínálat átlagos, az ülések elsőrangúak A helykínálat átlagos, az ülések elsőrangúak

Nem érdemes mindenáron spórolni, az ECO PRO menetprogram egy teljes tank, tehát körülbelül 1100 km alatt nagyjából 30 kilométerrel növelheti a hatótávolságot. Ráadásul a spontán gázreakciónak ezzel lőttek, ebben a programban nagyon bágyadtnak érződik a motor. Az viszont az üzemmódkapcsoló állásától függően igaz a 3-asra, hogy nagyon közvetlen. A középkategóriában még mindig a BMW-nek áll a zászló, ha arról van szó, melyik modell volánja a leginkább kommunikatív, és a futómű is sportos, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a jó minőségű utakon érzi magát elemében az autó. A belső tökéletesen rímel a vezetőközpontúságra, hiszen a középkonzol a vezető felé fordul, és az első ülésekben mélyen is lehet ülni. Azt ugyan lehet látni, hogy nem ez a legfrissebb autóbelső, mégsem érezzük azt, hogy vérátömlesztésre lenne szükség, minden a helyén van és kellemes az atmoszféra. Nem mellékes az sem, hogy bár a 4,6 méter hosszú 3-as a helykínálat tekintetében nem veheti fel a versenyt a szegmens óriásaival, átlagos termetűeknek kifejezetten kényelmes, a hátsó szélső ülések is jól formázottak.

Viszonylag szűk a rakodónyílás, a kapacitás 480 liter Viszonylag szűk a rakodónyílás, a kapacitás 480 liter

A 318D 9 842 000 Ft-jával (kézi váltóval) pontosan 400 ezerrel kerül többe, mint a legolcsóbb dízel 3-as, a 116 lóerős 16d. A 18d malmára hajtja a vizet az is, hogy a 190 lóerős 20d már közel 800 ezer Ft-tal drágább – ennyit nem biztos, hogy ér a plusz 40 lóerő.

A nyomatékos és pörgős dízel hangja lehetne visszafogottabb A nyomatékos és pörgős dízel hangja lehetne visszafogottabb

Tetszett
• formavilág
• motor/váltó összhangja
• takarékosság
• futómű/kormányzás

Nem tetszett
• az ajtók csukódhatnának finomabban
• biztonsági öv magassága nem állítható

Összegzés
Kevés olyan igény van, aminek egy 318d nem képes megfelelni. Takarékos, erőtartaléka elegendő és hozza a márkától megszokott közvetlenséget. Azzal azonban érdemes számolni, hogy a 3-as a kategória passzentosabb példányai közé tartozik.

BMW 318d Steptronic
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 1500-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4633/1811/1416 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1531/1570 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1525/575kg
Csomagtér: 480 l
Üzemanyagtank: 57 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,4 s
Max. sebesség: 212 km/h
Város/országút/vegyes: 5,3/3,9/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 113 g/km
A modell alapára: 9 042 000 Ft (318i, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 10 557 500 Ft

Máshogyan énekel – BMW 330i xDrive teszt

A jól csengő 30i jelölés csak négyhengeres blokkot takar, ugyanakkor a teljesítmény simán hozza a korábbi sorhatosok szintjét.

66 ezret kóstálnak az opciós váltófülek, a sportprogramos Steptronic választókarja is más 66 ezret kóstálnak az opciós váltófülek, a sportprogramos Steptronic választókarja is más

Volt idő, amikor a 30i típusjelzés V8-as blokkokat jelölt a BMW-nél, aztán a soros hathengeres felépítéssel köthettük össze. A 3-as sorozat tavalyi modellfrissítésével került vissza a 30i elnevezés a kínálatba, amely a 28i helyére lépett. A 2,0 literes, turbós négyhengeres 252 lóerőt és 350 Nm-es nyomatékot produkál, amivel nagyon gyors a középkategóriás BMW, a 0-100-as szintidő mindössze 5,8 másodperc. Az xDrive hajtással is konfigurálható blokk hangja kívülről ugyan kissé kelepelős, de a volán mögött ülve ebből semmit sem hallunk. A BMW ugyanis mesterséges hanggenerátorral szerette volna megidézni a sorhatosok hangját, ami félig-meddig sikerül is, 2000-3000-es fordulat között tényleg olyan tónus jut a fülünkbe, mint amikor még öblös szívómotor dolgozott a 3-as orrában.

A turbós erőforrás karaktere természetesen nagyon más: mivel a csúcsnyomaték 1450-es fordulattól rendelkezésre áll, egy-egy felkapcsolás után állandó tempó tartása mellett 1200-on pihen a motor, és meglepő módon még innen is értékelhető a gyorsulás. Egyébként erre a turbós egységre is igaz, hogy csak akkor takarékos, ha finoman bánunk a gázpedállal: óvatoskodva kicsivel 8 liter felett el lehet vele járni, az erőtartalékot néha kiaknázva viszont 11-12 literrel számolhatunk. A teljesítmény fényében a 330i xDrive 12 857 000 Ft-os ára abszolút elfogadható, főleg, hogy a 4×4-es változathoz alapáron jár a nyolcfokozatú automatikus váltó.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!