Lehet szeretni vagy nem szeretni az új Audik formáját, de az, hogy prémiumautó létére az A4 Avant nem igazán harsány megjelenésű, legalább annyira lehet előny, mint hátrány. Szó sincs arról, hogy ne lenne látványos az új kombi ebben az íbiszfehér színben, a szúrós tekintetű LED-es fényszórókkal, egyszerűen csak van benne egy egészséges visszafogottság. Ezt az autót inkább a részletek teszik naggyá, érdemes megnézni a karosszéria oldalán végigfutó, négy méter hosszú élt, amit négy lemezen keresztül kell vonalban tartani – egyszerűen az összes illesztésről süt a gondos és precíz munka.

Ebbe a belsőbe még a szőrszálhasogatók is nehezen tudnak belekötni. Fotó: Hilbert Péter
Ebbe a belsőbe még a szőrszálhasogatók is nehezen tudnak belekötni. Fotó: Hilbert Péter

Az sem mellékes, hogy a kombi farkialakítás semmit sem vesz le a forma összértékéből, szerintem a jelenlegi A4-es szedánnál vagányabb a puttonyos. Praktikumban minden kétséget kizáróan az Avant vezet, ráadásul az 505 literes raktér ha kicsivel is, de tágasabb, mint a két fő ellenfeléé, a BMW 3-as Touringé és a Mercedes C-osztály T-modellé. Ekkora csomagtérrel a nagybevásárlások és a családi kiruccanások sem jelentenek problémát, a rögzítésben pedig két oldalháló, négy fémfül és két oldalsó gumiszalag van a segítségünkre. Azért is dicséretet érdemel az Audi, hogy nem fukarkodott, az aktuális A4 Avanthoz alapáron jár az elektromos csomagtérfedél-mozgatás. Ha mégis valamiben lehet negatívumról beszélni, akkor az maximum az, hogy a 40:20:40 arányban ledönthető ülések bővítésekor jelentősen elállnak a támlák az ülőlaptól, így nem lesz egybefüggő sík rakfelületünk.

A középső ülés kivételével magas szintű komfortot nyújt az Avant
A középső ülés kivételével magas szintű komfortot nyújt az Avant

Ami a belteret és a szolgáltatásokat illeti, az Audi magasra tette a lécet, az biztos, hogy a kategóriában nem találunk még egy modellt, amelynek az utastere ennyire igényes lenne. Nyilván árnyalja a képet, hogy a tesztpéldányt jól felszerelték, de akkor is hanyatt esik tőle az ember. Nem csak arról van szó, hogy TFT-monitoros is lehet a műszerfal, vagy hogy látványos az összkép, inkább a részletekre való odafigyelés az igazán elismerésre méltó: legyen szó arról, ahogyan a hőfokszabályozó tekerője „kattan”, vagy akár a navigáció grafikájáról, tényleg érződik, hogy a legapróbb dolgokra is odafigyeltek. Az újjátervezett ülésekkel a kényelem négy felnőttnek elsőrangú, a vaskos kardánalagút miatt azonban csak papíron ötszemélyes az A4 Avant.

Igényes kárpitozást kapott a raktér, a maximális kapacitás 1,5 m3
Igényes kárpitozást kapott a raktér, a maximális kapacitás 1,5 m3

Ha beindítjuk a motort, akkor meg az tűnik fel, hogy nagyon becsomagolták a 2,0 literes TDI-t, bemelegedve egészen csendes, tulajdonképpen megszállott dízelellenesnek kell lenni ahhoz, hogy ne ismerjük el a kvalitásait. Lehet, hogy nem ez a legtakarékosabb motor saját méretosztályában (7,3 literes tesztátlagot regisztráltunk), a 190 lóerős változat kifejezetten dinamikus, a V6-os izomdízeleknek inkább csak a német autópályán lehet létjogosultságuk, mert ez a kivitel is megfutja a 230-at, és 7,9 szekundum alatt van százon. Az új S tronic váltó villámgyorsan vált, és az eddigiekkel ellentétben hosszabb az áttételezése, 130-nál 1700-as fordulaton áll a mutató. Fontos, hogy az új hétfokozatú egység már a fronthajtású kivitelekhez is rendelkezésre áll, vagyis nincs a drága quattro hajtásrendszerhez kötve, illetve az sem mellékes, hogy az irányváltásokra (R-ből D-be vagy fordítva) ugyanolyan gyorsan reagál, mint a hagyományos automaták. Ahhoz képest, hogy az A4 Avant a legújabb modell a három német, középkategóriás prémiumkombi közül, meglepő, hogy dízelként ezen a teljesítményszinten az Audi a legolcsóbb. Igaz, csak minimális eltérésekről van szó, ugyanis a tesztelt, 190 lóerős S tronicos példánynál (11,49 millió Ft-os alapár) a 320d Touring (190 LE) nagyjából 300 000 Ft-tal, míg a Mercedes C 220d T-modell (170 LE) kevesebb mint 100 000 Ft-tal drágább. Vagyis nem az ár, sokkal inkább az egyéni preferencia lehet a döntő a választásban, mindenesetre, az Audi – zsenge korából adódóan – sok területen előnyre tett szert.

Nem semmi: 707 390 Ft a mátrix-LED fényszóró felára
Nem semmi: 707 390 Ft a mátrix-LED fényszóró felára

Tetszett
• minőségérzet
• hangszigetelés
• kényelem
• technikai színvonal

Nem tetszett
• drága extrák
• rugózás

Összegzés
Legyen szó a felszereltségről, a minőségi benyomásról vagy a motorpalettáról (150-354 lóerő), az A4 Avant minden tekintetben a kategória egyik éllovasa. A hajtáslánc tekintetében a 190 lovas dízel és az S tronic váltó igazi telitalálat!

Audi A4 Avant 2.0 TDI S tronic
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3800-4200/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4725/1842/1434 mm
Tengelytáv: 2820 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1572/1555 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1605/540 kg
Csomagtér: 505/1510 l
Üzemanyagtank: 54 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Max. sebesség: 231 km/h
Város/országút/vegyes: 4,9/3,8/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 106 g/km
A modell alapára: 8 532 090 Ft (1.4 TFSI, 150 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 486 260 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!