A Leon típusnév kicsit mindig összeforr a pályaversenyzéssel, a különböző sorozatok, divíziók és márkakupák szinte végigkísérik a spanyol kompakt generációit. 16 esztendős előéletről beszélünk, az első nemzedék ugyanis 1999-ben látott napvilágot, mégpedig a Volkswagen-csoport A-platformjára épülve (A4/PQ34), hogy aztán rövid időn belül megkedveltesse magát a nagyérdeművel. Hogy ki miképp rakja össze a mozaikot, párhuzamot von-e a konszerntestvérekkel, vagy sem, végülis mindegy, annyit azonban feltétlenül tudni kell, hogy a 2012-ben debütált harmadik kiadás már az MQB építőkészletet használja. Remek műszaki kiindulópont, amely könnyű saját tömeget, konstrukciós variációs lehetőségeket (eltérő futóművek) és széles felépítménypalettát biztosít.

Amikor tavaly decemberben egyeztettük a cikkünkben látható, maratoni tesztprogramot futó Leon konfigurációját, Papp Zoltán Seat-márkaigazgató azonnal rábólintott kérésemre: „az 1,6-os TDI legyen, mégpedig a hétfokozatú DSG-vel, fehér ötajtós kasztniba csomagolva” – majd rögtön indokoltam is a kívánságlistát. A fehér szín igen jól áll a Leonnak, a frontnézet nagyon vagány a nappali menetfény LED-es karaktervonalával, a praktikus csapott hátú kocsiszekrény pedig általánosan népszerű. Vacilláltunk ugyan a kombin (ST) is, a hajtáslánc műszaki érdekessége azonban vitán felül „átment”. A felszereltség ez esetben csak a középutat képviselő Style lehet, lefelé-felfelé már nem lehet összeállítani ezt a motor-váltó kombót.

Egyszerű, funkcionális belső, a minőség abszolút jó. A hétfokozatú DSG-váltó felára 635 ezer Ft. Fotó: Molnár István Egyszerű, funkcionális belső, a minőség abszolút jó. A hétfokozatú DSG-váltó felára 635 ezer Ft. Fotó: Molnár István

A hétfokozatú, duplakuplungos DSG sebességváltót még nem próbáltuk, s elsőre kicsit fáztunk, hogy milyen partner lesz hozzá a 105 lovas dízelmotor. Nos, a március derekától ez idáig teljesített mintegy 9000 kilométer tükrében megállapítható, hogy a sűrűn lépcsőzött, rövid végáttételű automatikus sebességváltó kellemesen tálalja a nem túl acélos teljesítményt, az autó fürgének érződik, ugyanakkor az is világos, hogy fő élettere nem az autópálya, hanem az elővárosi szakaszok és az országutak elegye. A kis gázolajos finom járású, 1,6 literes lökettérfogatára rácáfolva mély orgánumú. A hétgangos DSG vezérlése elinduláskor, már gyakorlatilag a kocsi megmoccanásával egy időben húzza is a második fokozatot, majd ahogy gyorsítunk, szépen sorban a többit: 50 km/óránál általában az 5. fokozat aktív, a főtengely ilyenkor 1300-1400-at fordul percenként. A 7. fokozat már 70 km/óránál belép, de természetesen intenzívebb gyorsításnál (előzés), vagy komolyabb emelkedőn visszapakol egyet-kettőt a DSG programja – amúgy a váltókar szekvenciális síkba billentése után manuálisan is tologathatjuk a fokozatokat.

Mélyre engedhető a vezetőülés, s hátul is korrekt hely marad, a Style szinten pedig szellőző is van itt Mélyre engedhető a vezetőülés, s hátul is korrekt hely marad, a Style szinten pedig szellőző is van itt

Országúton, vagy mondjuk az M0-áson lubickol a 105 lovas Leon, a hangja 2000-es fordulatszám alatt diszkréten mormogós, ám ahogy felvesszük a 130 km/órás sztrádatempót, máris picit tolakodóvá válik az orgánuma. A fordulatszám ekkor már 2500 környékén mozog, a fogyasztás pedig 6,0 l/100 km táján ingadozik. Persze ez sem vészes, csupán annak tudatában „sok”, hogy a kompakt Seat amúgy vígan eljár 5,0 l/100 km alatt. A már említett 9000 kilométer során többször is 3 fő utazott a fedélzeten, olykor kisgyerek, a csomagtérben pedig pakkok is, tehát a terhelés hozta a jó közepes szintet. Ennek függvényében dicséretes a kezdetektől regisztrált 4,8 literes átlag, az 50 literes tankkal legutóbb például 1008,5 kilométert autóztunk. A folytatás további három hónap és kb. 10 000 km, külföldi nyúzópróbákkal, felpakolva, hőségben, hegyen-völgyön, szóval igazán életszerű körülmények között.

A hátsó fénycsík az első lámpa nappali menetfényére rímel. A Leon szép, uniszex autó A hátsó fénycsík az első lámpa nappali menetfényére rímel. A Leon szép, uniszex autó

Tetszett
• diszkréten sportos forma
• minőség
• fogyasztás

Nem tetszett
• rövid váltóáttételek
• hiányos felszereltség

Összegzés
A kompaktok között erős átlagot hoz a Leon, a műszaki alapok és a minőség rendben vannak, ahogy a Seatra jellemzően a design is. A 105 lovas dízellel sem olcsó, viszont tényleg keveset fogyaszt és használható hely is van benne.

Seat Leon 1.6 TDI DSG
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 3000-4000/perc
Max. nyomaték: 250 Nm 1750-2750/perc

Hossz./szél./mag.: 4263/1816/1459 mm
Tengelytáv: 2636 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1538/1508 mm
Fordulókör: 10,3 m
Tömeg/teherbírás: 1231/504 kg
Csomagtér: 380/1210 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
Max. sebesség: 191 km/h
Város/országút/vegyes: 4,6/3,5/3,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 102 g/km
A modell alapára: 5 109 440 Ft (1.2 TSI 110 LE, Reference)
A tesztelt verzió ára: 6 897 280 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!