Nem lehet belekötni a hangulatba és minőségbe, de a váltókar megvezetésén lehetne mit javítani. Fotó: Hilbert Péter
Nem lehet belekötni a hangulatba és minőségbe, de a váltókar megvezetésén lehetne mit javítani. Fotó: Hilbert Péter

Az egyik legjobb dolog a Miniben, hogy nem kis lökettérfogatú turbómotort használ. Mondjuk szükség is van a köbcentire, hiszen 1,5 tonna felett van a tesztelt Clubman tömege, ami a mai világban már túlsúlyosnak nevezhető egy kompaktautónál. Nem spóroltak az anyaggal, a 4,25 méteres hossz átlagosnak számít, ehhez képest viszont szűk az utastér, tehát nem levegőt cipel az autó, hanem mindenféle stílusos formai megoldást, többé-kevésbé hasznos extrafelszerelést, no meg összkerékhajtást. Utóbbi a tesztünk apropója, hiszen igazán ez az, amitől többet tud a Clubman, mint az egyszerű ötajtós Mini.

Legfeljebb átlagos ennyi tér a kompakt kategóriában, de ide is jut napfénytető
Legfeljebb átlagos ennyi tér a kompakt kategóriában, de ide is jut napfénytető

Alapvetően a vezetési élmény növelésére találták ki az ALL4 fantázianevű összkerékhajtást, a 141 mm-es szabad magasság miatt már egy padkától is óvakodni kell. Úgy növelik az első kerék keresztirányú erőátviteli képességét, hogy a hosszirányú erőt (a motor nyomatékát) részben a hátsó kerekekre irányítják – a kerék által átvihető egységnyi erőből is több jut a kanyarodásnál fellépő erőhatásra. Remekül kanyarodik az autó, de érezhető késéssel kezdenek csak hajtani a hátsók. Amikor elkezdene kipörögni az első kerék, hátulról jön érezhetően egy rúgás, és ahelyett, hogy megpróbálná letolni az orrát az útról, egyszerűen elfordulunk. Akár szemtelenül magas kanyarsebességgel is, a pontos kormánnyal nagyon jól tudjuk irányítani a Clubmant. Mintha sínen menne az autó, nemcsak egyenesen, hanem kanyarban is.

Vigyázni kell a gombnyomásra felpattanó hátsó ajtókkal, a gázteleszkóp nem kegyelmez
Vigyázni kell a gombnyomásra felpattanó hátsó ajtókkal, a gázteleszkóp nem kegyelmez

Elképesztően alacsony fordulaton van a 2,0 literes turbómotor nyomatékmaximuma, így fokozatban is elég rugalmas mondjuk egy előzéshez, de a lendületes autózáshoz vissza kell kapcsolni. Ekkor szembesül a vezető azzal, hogy akadozva kapcsolható a rosszul megvezetett váltókar, ráadásul hiányzik a reteszelés a hátramenet kapcsolási síkja előtt, így óvatosnak kell lenni, amikor visszakapcsolna az ember kettesbe. Ennél még az élményrablónak mondott automatikus váltó is jobb. Egyébként olyan apróságokkal próbálja elkápráztatni használóját és a közönséget a Clubman, mint a gombnyomásra feltáruló hátsó ajtószárnyak. Ezzel csak annyi a baj, hogy a gázteleszkóp bárminek nekinyomja az ajtót, legyen szó garázsfalról vagy másik parkoló autóról – megálláskor rögtön ezt is figyelembe kell venni, vagy bepakoláshoz ajánlatos egy méterrel előrébb gurulni.
mini5
Tetszett
• motor teljesítményleadása
• vezethetőség
• hangulat

Nem tetszett
• pontatlan és akadozó váltó
• szűk utastér

Összegzés
Minden korábbinál jobb vezetési élménnyel ajándékozza meg használóját az összkerékhajtású Clubman, leszámítva a problémás váltókar-megvezetést. A szépségért meg kell szenvedni, ahogy a visszakapcsolásért is.

Mini Cooper S Clubman ALL4
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 141 kW (192 LE) 5000/perc
Max. forgatónyomaték: 280 (túltöltéssel 300) Nm 1250/perc
Hossz./szél./mag.: 4253/1800/1441 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1560/1561 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1525/455 kg
Csomagtér: 360-1250 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,0 s
Max. sebesség: 225 km/h
Város/országút/vegyes: 9,0/5,8/7,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 162 g/km
A modell alapára: 7 299 698,30 Ft (Cooper Clubman, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 8 831 998,45 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!