A laikusok talán észre sem veszik, hogy ismét ráncfelvarrásnak vetették alá a Ford Mondeo 2000-ben debütált, majd három esztendővel később egyszer már megújított harmadik generációját. Először nekem is csupán az átdolgozott, krómozott csíkkal „aláhúzott” hátsó lámpák tűntek fel. Pedig leheletfinoman átszabták a lökhárítókat is, módosítottak a hűtőmaszkon, oldalt átlátszó indexburát kapott az autó, illetve gazdagabban használták a krómdíszítéseket. Amíg a Ghia és Titanium változatokat a teljes mértékben színre fényezett kötények

különböztetik meg, addig ezek csúcsfelszereltségű „X” kivitelei rozsdamentes acélrudat hordanak az első lökhárító alján. Az utastérben sem történt egetverő változás: jobb minőségű kárpit váltotta fel a régit, fekete dekorációval látták el és enyhén átalakították a középkonzol analóg óráját, továbbá egyedi számlapok járnak az egyes felszereltségi szintekhez. Elfelejtették azonban megvilágítani a kesztyűtartót és a sebességtartó automatika kormányra helyezett kapcsolóit. Ettől eltekintve a műszerfal jól áttekinthető, s a térkínálaton sem érezni, hogy a Mondeo immár a hatodik évét tapossa.

Nagy utazás

Aki erős és gyors utazóautóra áhítozik, annak a 2,2 literes turbódízel a legjobb választás. Még akkor is, ha nem ez a legkulturáltabb öngyulladós, ráadásul alacsony fordulaton lefulladásra hajlamos a motor, a kuplung pedig megszokást igényel, mert rendkívül hirtelen fog. Az első két fokozatban a vezérlőelektronika nem engedi teljesen szabadjára a 360 Nm-es nyomatékot, hogy megkímélje a vezetőt a kipörgő kerekektől és a hajtási befolyástól, utána viszont szinte bármilyen fordulatról határozottan húz a motor, így bátran előzhetünk. A sebességváltó hosszú áttételezése miatt a hatodik fokozatot csak 80-90 km/óránál érdemes kapcsolni.

Ugyanakkor autópályán 150-es tempónál csupán 2500-at, 185 km/óránál pedig 3000-et forog a motor, tehát akár utóbbit is választhatjuk kényelmes utazósebességnek. Megnyugtatóan nagy a hatótávolság, a 6,8 literes tesztfogyasztással számolva mintegy 860 kilométert tehetünk meg egy tele tankkal. Jól eltalált a futómű hangolása, kanyarban bizalomgerjesztően kapaszkodik a Mondeo, az úthibák közül csak a nagyobbak hozzák zavarba. A kormányzás közvetlen, a mérnökök javítottak a fékpedál beállításán – így könnyebben kitapintható a nyomáspont és pontosabban adagolható a fékerő.

Kalkuláció

A felfrissített Ford Mondeo 5 150 000 forintos alapára nagyjából megfelel a vadonatúj Volkswagen Passaténak. Igaz, előbbihez 1,8 literes, 110 lóerős, míg utóbbihoz 1,6 literes, 102 lóerős motor jár. A Titanium-X kivitel elsősorban azoknak ajánlható, akik hajlandóak megfizetni a gazdag felszereltséget, s nem idegenkednek a komor hangulatú, sportos alumíniumbetétekkel díszített belsőtől. Azonos motorváltozat esetén a Ghia/Titanium specifikációnál 820 ezer forinttal kerül többe a tesztelt változat, cserébe motoros mozgatású, hűthető és fűthető Alcantara bőrüléseket, sebességtartó automatikát, térérzékelős riasztót, xenon fényszórót, sötétített hátsó üvegeket, valamint 17 colos, ötküllős könnyűfém keréktárcsákat kapunk.