Rögtön érdemes kicsit elidőzni a formatervnél, ugyanis a Galaxy/S-MAX pároson vehetjük először szemügyre a márka friss, Kinetic Design névre keresztelt formanyelvezetét. A pengeéles vonalakat, izgalmas sokszögeket és hatásvadász domborításokat felvonultató stílus valószínűleg legalább olyan sikeres lesz, mint annak idején a Focusszal bevezetett New Edge Design vonulat. Magától értetődő módon krómdíszítéseivel a Galaxy az elegáns, míg látványos optikai elemeivel az S-MAX a sportos irányt képviseli. Felmenőjéhez képest a második generációs Galaxy kis híján 18 centivel hosszabb és 6 centivel szélesebb, a tetővonalat azonban 14 milliméterrel alacsonyabban húzták meg. A design mellett a méretek is előtérbe helyezik az S-MAX dinamizmusát: habár a tengelytávolság és a szélesség azonos, a sportterű 5 centivel rövidebb és 7 centivel alacsonyabb testvérénél.

Variációk egy témára

A Galaxy térkínálata ennek megfelelően hátul sokkal szellősebb. Legnagyobb meglepetésemre kollegám mögött, az utolsó sorban is kényelmesen elfértem, tehát a sajtóanyag nem túloz, miszerint a szükségülések 1,8 méteres magasságig ajánlhatók. Annál is inkább, mert nemcsak a három, egyenrangú középső ülés, hanem – a kategóriában elsőként – a hátsók szintúgy sínen csúsztathatók előre-hátra, továbbá a támlák dőlésszöge is állítható. Hétszemélyes üzemmódban a csomagtartó mérete hozzávetőleg egy kompakt autóénak felel meg (308 liter), ha a teljes csapat motyóját nem is, azért néhány bőröndöt gond nélkül elnyel. Amennyiben ez kevésnek bizonyulna, úgy a támlák pofonegyszerűen ledönthetők, s pillanatok alatt 2325 literes, sík padlójú rakteret nyerhetünk. Belül elsősorban a dekorációs elemek és a középkonzol eltérő kialakítása hivatott megkülönböztetni a párost. Az aktív életmódra kihegyezett S-MAX alapvetően ötüléses, elöl határozottabb oldaltartást biztosító sportos fotelekkel. Variálhatóságban,

helykínálatban (hátul) és csomagtér méretét tekintve némileg elmarad ugyan a Galaxytól, a praktikum szempontjából viszont előnyt élvez: opcióként fixen rögzített, padlóba hajtogatható harmadik üléssor, vagy a csomagtérből kihúzható, piknikasztalként is használható tálca, esetleg kerékpár és egyéb sporteszközök biztonságos rögzítésére alkalmas konzol rendelhető hozzá. Ha már az extráknál tartunk, mindkét modell luxusigényeket kielégítő módon felszerelhető. Egyebek mellett multimédiás szórakoztató berendezés (az első ülések fejtámlájába integrált monitor játékkonzol-csatlakoztatással, DVD-lejátszó), fűthető és szellőztethető bőrülések, aktív futómű (komfortos, normál és sportos programmal), kanyarfényszóró, keréknyomás-ellenőrző rendszer, visszagurulás-gátlóval kombinált, fejlett menetstabilizáló és radaros sebességtartó automatika (a beállított követési távolságot is tartja) szerepel a listán. Ez utóbbi hangjelzéssel figyelmeztet az esetleges ütközésre, valamint a CMbB rendszerrel kiegészítve fékezéssel mérsékli a baleset kockázatát.

Sport és túra

A kétpetéjű ikrek motorválasztéka egy-egy ponton eltér egymástól. Nevezetesen a Focus ST-ből átemelt 2,5 literes, turbófeltöltésű izomgép kizárólag az S-MAX-hoz, míg az 1,8 literes, 100 lóerős alapdízel csak a Galaxyhoz társítható. Ezen kívül egy 140 lovas benzines és három gázolajos közül válogathatunk. Dízelfronton magyarázatra szorul, hogy a 125 lóerős „egynyolcas” és a 140 lovas kétezres közé beszúrták utóbbi 130 lóerős változatát. Ezt már a legalacsonyabb, Ambiente szinten is kínálják, és hatfokozatú sebességváltó, illetve részecskeszűrő jár hozzá – mindez 395 ezer forinttal növeli a tétet. Automatikus nyomatékelosztó csak később lesz elérhető. A sevillai menetpróbán elsőként a csúcsmodellt nyílt alkalmam vezetni. Igaz, az öthengeres turbómotor heves vérmérsékletét kissé csillapították, és lelkesítő hangjától is megszabadították, azért így is parádés menetteljesítményekhez segíti a testes S-MAX-et. Álló helyzetből 7,9 másodperc alatt ugrik százas tempóra a kocsi, csúcssebessége 230 km/óra. Mivel a maximális forgatónyomaték

rendkívül széles fordulatszám-tartományban kiaknázható, egyenletesen jól, szinte bármilyen sebességről intenzíven gyorsít az egyterű. A sportos autózásban a precíz kormányzás és a remekül hangolt futómű ugyancsak a kezünkre játszik. Elképesztő, hogy kacskaringós hegyi szerpentinen milyen magabiztosan mozog az S-MAX – minden elismerésem a mérnököké! Kanyarban sokáig tartja az ívet, nagy tempónál leheletfinom alulkormányzottsággal és enyhe karosszériadőléssel fordul, pedig a kormányzás közvetlen és a rugózás sem kíméletlenül kemény. Természetesen a Galaxynál valamivel lágyabb az elöl MacPherson, hátul Control Blade több lengőkaros felfüggesztések (Focus recept) beállítása, de így sem imbolyog az autó, nincs ellenére a lendületes vezetési stílus. A nagyobbik buszlimuzint a 140 lóerős turbódízellel állították csatasorba, amellyel fenséges párost alkotnak. A motor minden helyzetben erőteljesen húz, módfelett rugalmas vele a Galaxy. Ugyanakkor kifinomult, csendes és takarékos, a nagy utazók számára a lehető legjobb, de egyben a legdrágább választás is a kocsihoz.

Duplázni szeretnének

A Ford tehát ezentúl szélesebb célközönségnek, kétféle változatban kínálja teljes értékű egyterűjét. Ennek megfelelően kétszer annyit kívánnak eladni a Galaxy/S-MAX párosból, mint a leköszönő típusból. Számításaik szerint évente 100 ezer darab talál majd gazdára, nagyjából 1/3-2/3 megosztásban az S-MAX javára. A jó hír ugyanis az, hogy a sportosabb változat az olcsóbb, mégpedig azonos motorváltozat és felszereltség esetén 840-855 ezer forinttal. Nálunk máris rendelhető a duó, idén 250 db S-MAX-et és 60-70 db Galaxyt szeretne értékesíteni a Ford, jövőre pedig mindkettőből ötvennel többet.