Nagy változások történnek a Citroën háza táján, hiszen a C3 Picasso egyterűt nyugdíjazták, és hamarosan erre a sorsra jut a kompakt ötajtós C4-es is. A hagyományos kategóriák helyett a szabadidő-autók szegmensére gyúrtak rá, hiszen itt a C3-as kisautó SUV-megfelelője, a C3 Aircross, érkezik a frissített C4 Cactus és a vadonatúj típusnak tekinthető C5 Aircross is – utóbbi a C5-ös gyártásleállítása révén az európai kínálat csúcsmodellje lesz.

Kerek és szögletes formákkal játszik a Citroën. A head-up kijelző a márkától megszokott módon egy kis üveglap. Fotó: Hilbert Péter

A C3 Aircross egy döbbenetes ütemben fejlődő kategóriába érkezik, elég, ha arra gondolunk, hogy a francia modellel szinte egy időben két hasonló típus, a Kia Stonic és a Hyundai Kona forgalmazása is elkezdődött. Ahogyan a koreai típusok is eltérő köntösbe csomagolt testvérmodellek, úgy a Citroën is igyekezett kihasználni a rendelkezésére álló kooperációs lehetőségeket. A C3 Aircross ugyanis az Opel Crossland X francia megfelelője, mindkettőt Zaragózában, Spanyolországban gyártják. A vagány, de kétségkívül katonás vonalvezetésű némettel szemben a Citroën vidám, franciásan bohókás külsejű modell, vagyis pont olyan, ami megfelel a Citroën talán kissé múltba veszett tulajdonságának: mer különbözni a konkurensektől. A hangsúlyos kerékjárati ívek, a csíkszerű nappali fény és a számos személyre szabhatósági lehetőség miatt (színek) igazi jelenség, még ha bizonyos szempontból megosztó is. A belső design már nem ennyire merész, például a C4 Cactusszal ellentétben itt hagyományos óracsoport fogadja a vezetőt. Ugyanakkor a légbeömlők formája és az egész hangulat hozza azt, amit a külső alapján elvárnánk – az más kérdés, hogy sok helyen olcsó, kemény műanyagokat alkalmaznak. Vannak értékesnek ható részletek is, például a 7 colos központi kijelző ilyen, ami nem is meglepő, hiszen ugyanezt a rendszert használják a PSA-csoport drágább autóiban is (pl. Peugeot 5008). Ha már az érintőképernyőnél tartunk: bosszantó, hogy nincsenek a szellőzésnek külön fizikai gombjai. Például navigáció közben el kell kattintani azért, hogy mondjuk bekapcsoljuk a klímát – hagyományos gombbal minden egyszerű lenne. Számomra érthetetlen, hogy a sokat használt funkciók eléréséhez az érintőképernyő kell, a lejtmenetvezérlő (!) viszont külön fizikai gombot kapott, ahogyan az összkerékhajtáspótlónak tekinthető GripControl tárcsája is központi helyet foglal el (utóbbi egy talajviszonyokhoz igazítható kipörgésgátló rendszer). A C3-ashoz mért 20 mm-es hasmagasság-emelés is arra enged következtetni, hogy igazi aszfaltos modellről van szó.

Nagyok és kényelmesek az ülések, a lábtér hátul átlag feletti

A 4,15 méter hosszú karosszéria meglepően tágas, a hátsó sorban bőséges a hely, 180 centis utasoknak sem kell hátul kuporogni, főleg, hogy az ülések 150 mm-es tartományban sínen csúsztathatók. Egyedül azzal kell számolni, hogy panorámatetővel szűkös lehet a fejtér, és persze a kisautós felépítés miatt inkább „kétemberes” a karosszéria szélessége. Hogy családi autóként remekül helytáll a C3 Aircross, azt a csomagtartó is bizonyítja, alaphelyzetben jókora, 410 literes a raktér. Az ülések lehajtása után (2:1 arányban) nyer értelmet a mozgatható csomagtérpadló, ugyanis a felső állásban rögzítve majdnem sík rakfelületet kapunk.

Ügyes megoldás: még az anyósülés is lehajtható!

A C3 Aircross motorpalettája szélesebb, mint a legtöbb konkurensé, hiszen két dízelmotor (1,6-os 100 vagy 120 lóerővel) és két benzines választható (1,2-es 82 és 110 lóerővel). A PureTech 110-es jelölés a háromhengeres benzinmotor turbós, 110 lovas verzióját takarja, amely még a finoman és lassan kapcsoló, hatgangos automatikus váltóval (420 000 Ft) is megfelelően gyorsítja a modellt. A szellős áttételezés a turbó nyomatéka miatt nem probléma, az viszont meglepő, hogy mennyire harmatos a motorfék. A háromhengeres motorok között kiemelkedően csendesnek és vibrációszegénynek nevezhető blokk ezzel a váltóval nem egy takarékosságbajnok, vegyes használatban 8,0 literes átlagot regisztráltunk. Ami viszont az összes C3 Aircrossra igaz, az a remek ár-érték arány. A gazdag alapfelszereltség tekintetében mind a 4 090 000 Ft-os bázismodell, mint a tesztelt verzió 5 270 000 Ft-os indulóára vonzó.

A C-oszlop mögötti csíkozás látványos, de a kilátást nagyban rontja. Az offroados köntös ellenére szilárd útburkolatra való az autó – ezt a feszes rugózás is alátámasztja

Tetszett
• egyedi, vidám stílus
• kényelmes ülések
• hátsó tér
• csomagtartó mérete

Nem tetszett
• magas fogyasztás
• szerény hatótávolság
• kemény rugózás
• sok olcsó részlet

Összegzés
Vonzó áron kínál gazdag felszereltséget és egyediséget a Citroën újdonsága, de az összképet több kisebb negatívum is beárnyékolja. Mindenesetre örvendetes, hogy a márka végre igazi modelloffenzívát indított.

Citroën C3 Aircross PureTech 110 EAT6
Összlökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 205 Nm 1500/perc
Hossz./szél./mag.: 4154/1824/1597 mm
Tengelytáv: 2604 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1512/1491 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg: 1278 kg
Csomagtér: 410/1289 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,6 s
Max. sebesség: 183 km/h
Város/országút/vegyes: 6,9/4,8/5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 126 g/km
A modell alapára: 4 090 000 Ft (PureTech 82)
A tesztelt verzió ára: 5 270 000 Ft