Ez az első alkalom, hogy az Aveo dízelmotorral is elérhető, a Chevrolet azonban nem vágott bele egy kis lökettérfogatú gázolajos fejlesztésébe, hanem a konszerntestvér Opeltől átemelte az ott 1.3 CDTI néven futó aggregátot. Az Aveo menetpróbáján volt szerencsém az egyik motorfejlesztő mérnökkel beszélgetni, s szóba került a most debütáló dízel is.

Aggodalmamat fejeztem ki, mivel a legtöbb 1,3-as dízelben (valójában 1,25-ös) alacsony fordulaton nagy turbólyuk tapasztalható, a csöppnyi motort állandóan nyüstölni kell a lüktető városi tempó tartásához. Nyomatékból nemigen lehet autózni, arra csak magasabb sebességnél, lakott területen kívül számíthatunk. Legnagyobb meglepetésemre egyszerűen csak nyugtázták az általam vázoltakat, mondván, ezekkel ők is tisztában vannak, de a motorhangolás során különös figyelmet szenteltek annak, hogy alul is élénkké tegyék a dízelt. Lássuk hát!

Benzines-dízel felár: 565 000 forint

Azonos felszereltség (LT Plus) esetén a 100 lovas, 1,4-es benzines és az általunk tesztelt 95 lóerős dízel között 565 000 forint a különbség. Míg a benzines tesztátlaga 7,5 l/100 km-re rúgott, addig a dízel beérte 2,6 literrel kevesebbel – ergo a többletköltség kb. 50 000 km alatt kiautózható. A gázolajos alapjárati zaja jól kivehető, bemelegedve ugyan tompul, de gyorsításnál nagyobb lárma jut a kabinba, mint elvárható lenne. Már 2000-es fordulat alatt jól terhelhető a motor, így alacsony fordulatszám melletti váltásoknál sincs zavaró erőtlenség, 2500-tól pedig derekasan meglódul az autó. A százas sprint (12,6 s) nem az Aveo erőssége, ami a hosszú áttételezésű váltónak tudható be, viszont a rugalmassággal nincs gond. Hatodik fokozatban a 130-as tempót (2400-as fordulatszám mellett) még emelkedőn, utasokkal és csomagokkal is magabiztosan tartja az Aveo.

A központi kijelző a motorkerékpárokéra hajaz, a fordulatszámmérő analóg, a sebességmutató digitális A központi kijelző a motorkerékpárokéra hajaz, a fordulatszámmérő analóg, a sebességmutató digitális

A hatgangos váltó kellően precíz, de a fék adagolhatósága nem lineáris, túl mélyen és hirtelen kezd el fogni. A kormányzás és a futómű hozza a kategóriában elvárható szintet, utóbbi jól megbirkózik a kisebb úthibákkal, s kanyarban is jóindulatúan viselkedik. A start-stop rendszer közvetlenül indítás után már aktív, nem várja meg, míg a motor eléri az üzemi hőfokát, és sajnos igen lassú az újraindítási ceremónia. Utóbbi miatt könnyű vele lefulladni, nem ördöngösség gyorsabban kapcsolni, mint ahogy arra a rendszer reagálni tudna. Ilyenkor még egyszer fokozatba kell tenni a váltót, majd automatikusan beindul a motor – szerencsére a start-stop a kézifékkar melletti „eco” gombbal hatástalanítható.

Aveo-erősségek: korrekt hely és felszereltség

A Chevrolet kisautója a kategória tágasabbjai közé sorolható, 2525 mm-es tengelytávolsága akár egy méretosztállyal feljebb is megállná a helyét. A kabin négy felnőtt számára kínál komfortos utazást, az első ülések nem kisautósak. A magasabbak talán a hosszabb ülőlapot hiányolhatják, könyöklő pedig csak a vezető támlájáról hajtható le. A raktér 290 literes, a mozgatható padlóbetét révén ülésdöntés után sík felületet kapunk, az apróbb holmit dupla kesztyűtartó (a felsőben USB-bemenet), a váltó előtt rekesz, mögötte pedig pohár- és palacktartó várja. A beltér mindenütt kemény plasztikból épül fel, azért az oldalajtókra legalább egy-egy tenyérnyi textil elkelne. A kabin hangulatán, fekete színein sokat lágyítanak a Red Brick csomag vörös pultbetétei és a színes középrészű üléshuzatok. Aki nincs kibékülve a fekete első-hátsó lámpakeretekkel, fekete metálfényezéssel (120 000 Ft) könnyedén palástolhatja a nem kívánatos elemeket.

Tisztességes méretű a térd- és a fejtér, két felnőtt gond nélkül elfér a második sorban Tisztességes méretű a térd- és a fejtér, két felnőtt gond nélkül elfér a második sorban

A 95 lovas dízel LT Plus szinttől kapható, a 3,96 millió forintért cserében pedig többek között ülésmagasság-állítás, könyöktámasz, négy elektromos ablakemelő, behajtható bicskakulcs, tempomat, telefonkihangosító, klímaberendezés és 15 colos felnik is járnak. A biztonságot elektronikus stabilizáló rendszer, hat légzsák és visszagurulás-gátló fokozza. Az Aveo fórja, hogy legtöbb konkurensénél olcsóbban kelleti magát és/vagy gazdagabb szérialistával kecsegtet, miközben a térkínálatát, az összeszerelési minőségét és a vezethetőségét sem érheti komoly kritika. Ráadásul a 3 év/100 000 km-es garanciát megtoldotta a Chevrolet +2 évvel vagy 150 000 km-rel, a 75 lovas dízel pedig szerényebb csomaggal már 3,57 milliótól elérhető.

Autópályán sem jön zavarba az Aveo Autópályán sem jön zavarba az Aveo

TETSZETT
tágas kabin
fekete-vörös belső
váltó
fogyasztás

NEM TETSZETT
start-stop rendszer
motorzaj

ÖSSZEGZÉS
Tágas és komfortos autó, ütközésbiztonsága is példás. Kár azért, hogy az oldalajtókra nem jutott textilbetét, s hogy elöl csak a sofőrnek van könyöklője. A 95 lovas dízel 4 millió alatti ára relatíve partiképes.

Chevrolet Aveo 1.3 D
Összlökettérfogat: 1248 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 71 kW (95 LE) 4000/min
Max. nyomaték: 210 Nm 1750/min
Hossz./szél./mag.: 4039/1735/1517 mm
Tengelytáv: 2525 mm
Fordulókör: 10,06 m
Saját tömeg/teherbírás: 1185/490 kg
Csomagtér: 290/653 l
Üzemanyagtank: 46 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,6 s
Maximális sebesség: 174 km/h
Város/országút/vegyes: 4,8/3,6/4,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 108 g/km
A modell alapára: 2 614 000 Ft (1.2 LS, 69 LE)
A tesztelt verzió ára: 3 968 400 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!