Városi használatra ideális, de utazásra is alkalmas az SX4 S-Cross, hiszen a négy felnőttnek kényelmes autó el is nyeli a bent ülők holmijait, ajtajában még egy 1,5 literes palack is elfér. Fotó: Hilbert Péter, Balogh Bence

Cipész maradjon a kaptafánál, tartja a mondás, és a Suzuki valóban arra koncentrál, amihez a legjobban ért. Sokan a versenyeken is brillírozó, élvonalbeli motorkerékpárokkal, mások az elérhető árú, praktikus és megbízható kisautókkal azonosítják a márkát, mi pedig egyenesen a magunkénak érezzük, hiszen az esztergomi gyárból kigördülő Vitara és SX4 S-Cross vezeti a slágerlistát. Utóbbiból 164%-kal több talált gazdára idén, mint a tavalyi év megegyező időszakában. Nem vitás, hogy a helyi viszonyokat és használati szokásokat tekintve mindkettő ideális választás, az SX4 S-Cross karosszériája azonban 12,5 centivel hosszabb, ebből 10 a tengelytávot gyarapítja, ami tágasabb utasteret jelent, ráadásul 65 literrel több csomagot tud elnyelni, mint a Vitara. A hosszabb tengelytáv jobb útfekvéssel is jár, az eredetileg crossover modellnek szánt S-Cross egy árnyalatnyival komfortosabb is az SUV-ként debütált Vitaránál.

Ideális méretű a kormány, jó helyen van a könyöklő, ergonomikus a belső

Árazásban minimális a különbség, emiatt nem csak a tudásuk, a karakterük is meghatározó, női szemmel előbbi, férfiként utóbbi a szimpatikusabb jelenség. A két és fél hónapon át tartó maratoni teszt alanya ezúttal egy városi használatra konfigurált autó volt, orrában a kisebbik, 1,0 literes, turbós benzinmotorral és automatikus váltóval. A japánok már a 80-as években is gyártottak kisköbcentis, háromhengeres motorokat turbófeltöltővel, a jelenlegi trend számukra nem újdonság, bár ezek a blokkok a 600-700 kg tömegű városi kisautók, az Alto és a Cultus (Swift) kínálatában szerepeltek. Az automatikus váltóval 1160 kilós S-Cross új kihívást jelentett a mérnököknek, akik a legtöbbet hozták ki a technológiából. A 112 lóerős BoosterJet igazi csemege, modern konstrukcióként minden előírást teljesít, mégsem veszett ki belőle a lendület. Teljesítményét egyenletesen adja le, alacsony fordulaton élénken reagál, hangja nem árulkodik a hengerek számáról, jellemzően csendesen, kulturáltan jár. A váltóval összhangban működik, nyomatéka ugyan 170 helyett csak 160 Nm, cserében egy szélesebb tartományban, 2000 és 3500 helyett 1800 és 4000 között adja le. Városi körülmények között harmonikusan vezethető, jól gyorsul, a kapcsolások nem törik meg a lendületet, és mivel nekünk már nincs dolgunk vele, dugóban kevésbe stresszes az araszolás.

A motorra, a turbóra és a váltóra 3+7 év vagy 200 000 km garanciát vállal a Suzuki

Említettem, hogy a magyar vásárlóknak ideális az SX4, hiszen kompakt mérete lehetővé teszi, hogy akár családi használatra is bevessék, ami évente egy-két közepesen hosszú utazást is feltételez. Mi egy 400 kilométeres ausztriai kiránduláson tettük próbára a képességeit. Autópályán, 130 km/órás tempónál sem jön zavarba, ilyenkor 2500-at forog a főtengely, a szintkülönbségeket azonban megérzi, emelkedőkön a váltó visszakapcsol, a fordulat 4000-re ugrik, de nagy erőt már nem tud kifejteni, a hangja viszont felerősödik. Becsületesen helytáll, mégis egyértelmű, hogy ez az igénybevétel már a különben eltalált motor határait feszegeti.

A hátsó ülések ledöntésével nem lesz teljesen sík a raktér padlója, de nagyobb tárgyak is beférnek. Pótkerék helyett defektjavító került a csomagtér padlója alatti rekeszbe

Ettől függetlenül az S-Crossban hosszabb távon is kényelmes az utazás. Négy felnőttnek megfelel a helykínálat, egy hétvégére való csomagjaikat magukkal tudják vinni, vibrációk, rezgések nem fárasztják őket. A komfortszint többek között a futómű érdeme, úttartása, stabilitása, rugózása túlmutat a kategória átlagán, épp ezért mindenkinek, aki gyakran jár autópályán vagy rendszeresen tesz meg hosszabb távokat utasokkal és csomagokkal együtt, megéri beruházni a 300 000 Ft felárral kínált nagyobbik, 1,4 literes turbós benzinesre. Nem pusztán a 140 lóerő, a nagyobb lökettérfogat is sokat jelent a menettulajdonságokat, illetve a fogyasztást tekintve, a szintén hosszú távú tesztre fogott Vitara ugyanis egy literrel takarékosabban teljesítette a tesztprogramot. A választás egyértelműen a vevőé, hiszen mindkét modellt az összes elképzelhető összeállításban meg lehet rendelni, szabadon kombinálva a motorokat, a váltókat és a hajtási képleteket, így lehet, hogy az S-Cross 1,4-es motorral és kézi váltóval 100 000 Ft-tal még olcsóbb is a tesztelt kivitelnél.

Elöl MacPherson, hátul torziós a futómű, az 1160 kg tömegű autót elöl-hátul tárcsafékek lassítják

TETSZETT
• praktikus felépítés
• futóműhangolás
• ár/érték arány
NEM TETSZETT
• viszonylag magas fogyasztás

ÖSSZEGZÉS
Átlagos crossovernek látszik, mégis igazi mindenes a Suzuki slágercikke. A jól sikerült 1,0 literes BoosterJettel, automatikus váltóval is szerethető, használhatóságát azonban tovább javítja a szintén eltalált és megfizethető, 1,4 literes turbómotor.

SX4 S-Cross 1.0 6AT 2WD
Összlökettérfogat: 988 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 82 kW (112 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 160 Nm 1800-4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4300/1785/1585 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1505 mm
Fordulókör: 10,8
Tömeg/teherbírás: 1160/570 kg
Csomagtér: 440-1269 l
Üzemanyagtank: 47 l
0-100 km/h: 12,4 s
Max. sebesség: 170 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 6,8/5,1/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 158 g/km
A modell alapára: 5 140 000 Ft (kereskedői ár: 4 140 000 Ft) [1.0 BoosterJet 6MT (112 LE)]
A tesztelt verzió ára: 5 860 000 Ft (kereskedői ár: 4 920 000 Ft)