Amíg kisebbek voltunk, folyton az öcsém akart hasonlítani rám, most, hogy felnőttünk, néhanapján én szeretnék olyan laza lenni, mint ő. Valahogy így lehetett ez a harmadik generációs Toyota Yarisszal is, hiszen félidős megújulásakor kistesója, az Aygo vagányságából igyekezett meríteni.

Active szinttől járnak a puha műszerfalbetétek. Fotó: Hilbert Péter Active szinttől járnak a puha műszerfalbetétek. Fotó: Hilbert Péter

Itt aztán nem vették félvállról a feladatot

Persze itt valamivel szolidabban van jelen az „X-faktor”, hiszen mégiscsak egy kategóriával komolyabb autó, mérsékeltebb habitusú vevőkörrel. Azért a méretes légbeömlővel megspékelt lökhárító és az átrajzolt maszk jókora lendületet és érzelmi löketet ad a formatervnek, míg a krómdíszítések elegánsabbnak és értékesebbnek, a módosított projektorlencsés fényszórók és LED-es hátsó lámpák pedig modernebbnek mutatják a kocsit. A közepes, Active felszereltségnél utóbbi két tétel a 250 000 forintos Design csomag részeként, a 15 colos alufelnivel, a B- és C-oszlopok fekete borításával, valamint a krómgyűrűs ködlámpával együtt érhető el. A lényeg, hogy észrevétlenből egy csapásra tetszetőssé vált a Yaris, szerintem utoljára az 1999-es eredeti volt ennyire karakteres és életvidám kisautó. Máskülönben a látványos stílusváltás kissé háttérbe szorítja a modellfrissítés többi pontját. Pedig nem kevesebb, mint 85 millió eurót költöttek rá, a kutatási és fejlesztési szakemberek 576 000 munkaórát szenteltek a feladatnak és ezernél is több új alkatrészt terveztek a kocsihoz. Ráadásul a munka 75%-át a Toyota Motor Europe végezte, tehát jobban a helyi igényekhez igazíthatták az autót. Lássuk, mennyire!

Feszes tömésű ülések megfelelő hosszúságú ülőlappal. Hátul felnőttek is kényelmesen elférnek az egyszerű formázású üléspadon Feszes tömésű ülések megfelelő hosszúságú ülőlappal. Hátul felnőttek is kényelmesen elférnek az egyszerű formázású üléspadon

A műszerfal esetében egy szimpla ráncfelvarrástól ne várjunk csodát, úgyhogy itt még mindig a japános formajegyek és elrendezés érvényesülnek. Ebben a szürke-fekete kombinációban pedig elég álmosító a belső hangulat, de szerencsére más színösszeállítás is választható: mutattak egyet piros betétekkel és üléskárpittal, ami tényleg fiatalosan üdének tűnt. Egyébként a műszerfalon és az ajtókon megnövelték a színes (esetünkben szürke), puha tapintású PVC-ből készült felületek méretét, és a szövetkápitok is igényesebbek, a minőségérzet azonban így sem éri el a Kia Rio, nemhogy a VW Polo szintjét. Pedig tesztautónkban még a jutányosan, 190 000 forintért rendelhető Toyota Touch2 & Go multimédiás és navigációs rendszer is benne volt. A színes érintőképernyő méretét 6,1-rol 7,0 colosra növelték (a tolatókamera képe is itt jelenik meg), egyszerűsíti a kezelést, hogy magyar nyelven is tud és olyan trükkökre képes, mint az SMS- és e-mail-megjelenítés a MirrorLink okostelefon-leképezés, valós idejű közlekedési információk, Google kereső és street view stb. – csupán a menürendszer grafikája lehetne szebben kidolgozott.

A Toyota Touch2 fejegységhez tolatókamera is jár A Toyota Touch2 fejegységhez tolatókamera is jár

Merevebb karosszéria, csendesebb utastér

Bár a kormányt kissé szűk tartományban, de legalább magasságban és tengelyirányban is lehet állítani és az ülés is emelhető. Az utazáshoz nélkülözhetetlen apróságok elhelyezése eddig sem jelentett gondot, de pluszban kialakítottak egy fedeles rekeszt is a 23 mm-rel magasabban húzódó középalagúton, csak gumiborítás híján a mobiltelefon vagy kulcscsomó mindegyikben zörög. A helykínálat viszont az egyik legtágasabb a kategóriában, négy átlagos termetű felnőtt és csomagjaik kényelmesen elférnek a Yarisban. Az ötödik ajtó mögé alaphelyzetben 286 liternyi holmi fér, ami a 60:40 osztású támlák ledöntésével bővíthető, a mozgatható padlólappal pedig sík rakodófelületet kapunk. A vastagabb tűzfalszerkezet, a ponthegesztések megnövelt száma és a szilárdabb szélvédőragasztás révén jelentősen, mintegy 20%-kal nőtt a karosszéria merevsége. Ezáltal hatékonyabban tudnak dolgozni a módosított MacPherson első és az alaposan áttervezett (merevebb torziós híd) csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztések, az elektromos szervokormány átprogramozott vezérlésével együtt pedig pontosabban is irányítható a Yaris. Az autó reakciói közvetlenebbek, s a lágyabb rugók és az új szeleptechnológiájú, visszahúzó rugóval és hosszú poliuretán berugózásgátlókkal rendelkező lengéscsillapítók jóvoltából a futómű határozottabb tapadást nyújt. Kanyarban jóindulatú alulkormányzottsággal és mérsékelt oldaldőléssel fordul a kocsi, ugyanakkor a gördülési komfort is megnyerő, a futómű hangolása jól passzol a hazai útviszonyokhoz. Mivel számos ponton nagyobb felületű és vastagságú zajszigetelést alkalmaztak, csendesebbé vált a belső tér, kellemesebb utazni a kocsiban.

A csomagtér bővítés utáni méretéről nincs információ, de az álcapadlóval lehet (majdnem) sík raktérpadlót kialakítani A csomagtér bővítés utáni méretéről nincs információ, de az álcapadlóval lehet (majdnem) sík raktérpadlót kialakítani

Az 1,33 literes, mindkét oldalon változó szelepvezérlésű benzinesnél ehhez jön még a motorkitámasztó nyomatékrúd alkalmazása és a kipufogórendszer jobb szigetelése. Laza vezetési stílusnál előnyös, hogy méretéhez képest alacsony fordulaton is egészen nyomatékos a négyhengeres, tehát a váltássegéd nyilacskákra hallgatva hamar fel lehet kapcsolgatni, amikor csak lépést akarunk tartani a forgalommal. A lendületes haladáshoz viszont pörgetni kell a motort becsülettel, melynek magas fordulaton megjön a hangja és az étvágya is. Ekkor már többet kell kavarni a hatfokozatú váltóval, melynek karja 3 centivel rövidebb, ami jót tesz a kapcsolási érzetnek. Jól eltalált az áttételezés is, a fürgeséget szolgálja, hogy a második vége 90 km/óránál van, de a gazdaságosságra tekintettel hatodikban sztrádatempónál 3200 környékén forog a főtengely. Amúgy a fedélzeti számítógép információja szerint autópályán – a klímahasználat függvényében – 6,5-7,0 liter között eszik a kis Toyota. Start-stop rendszer nélkül városban a forgalom erősségétől függően nagy szórást (5,0-6,5 liter) mutattak a napi értékek, míg tesztünk végén elfogadható 5,9 l/100 km-es átlagot mértünk. A háromajtós, klíma nélküli Live alapmodell indulóára 2 790 000 forint 1,0 literes, 69 lóerős benzinmotorral. Az ötajtós kivitel 215 ezerrel drágább, éppen átlépve a hárommilliós lélektani határt. Ám Active szinten, közel 3,9 millió forinttól válik igazán értékessé és jól felszereltté a Toyota.

Agilisabb a felfrissített Yaris viselkedése, és a rugózási komfort is kellemes. A LED-es hátsó lámpa csak magas felszereltségnél széria Agilisabb a felfrissített Yaris viselkedése, és a rugózási komfort is kellemes. A LED-es hátsó lámpa csak magas felszereltségnél széria

TETSZETT
– érzelemgazdagabb forma
– tágas utastér
– jobb vezethetőség

NEM TETSZETT
– műszerfal designja
– vezetéstámogató kütyük hiánya
– nincs komfortindex

ÖSSZEGZÉS
A megújult Yaris európai szemmel is csinos autó, és a vezethetősége is rendben van. Már csak a műszerfalat kellene ráncba szedni, illetve a modern vezetéstámogató kütyük és a komfortindex hiányoznak…

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i
Összlökettérfogat: 1329 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 73 kW (99 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 125 Nm 4000/perc

Hossz./szél./mag.: 3950/1695/1510 mm
Tengelytáv: 2510 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1485/1470 mm
Fordulókör: 9,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1040/450 kg
Csomagtér: 286/n.a. l
Üzemanyagtank: 42 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,7 s
Maximális sebesség: 175 km/h
Város/országút/vegyes: 6,4/4,1/4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 114 g/km
A modell alapára: 2 790 000 Ft (1.0 VVT-i Live 3a.)
A tesztelt modell ára: 3 965 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!