A családi autó fogalma sokat változott az elmúlt évtizedekben, a kombik egyeduralmát szépen, lassan megtörték az egyterűk, melyeket a szabadidő-autók váltottak le. A klasszikus kombikra azonban továbbra is van igény, Nyugat-Európában jellemzően nagyobb a puttonyosok aránya a szedánokkal szemben, de nem a kisautók között! A Trabant Universal kategóriájában sosem volt nagy a tolongás, jellemzően a Škoda, a Dacia és a Lada kínál ilyen modellt, de a Renault Clióból is második alkalommal készül nagyobb csomagtartós változat. A magyarázat egyszerű, vagy mégsem?

Fényes helyett selymes felületű krómok kerültek a műszerfalra. A tempomat kapcsolóját a kézifék mellett, a gombjait a kormányon helyezték el. Fotó: Hilbert Pétrer

Elvileg kispénzű családok választása egy ilyen belépőszintű kombi, hiszen egy városi kiskocsi áráért családi autót kapnak. Sajnos a Clio Grandtourról nem mondható el, hogy különösebben praktikus lenne. A 443 literes csomagtartó ugyan tisztességes méretű, és a bővíthetőség miatt hasznos is, az utastér helykihasználása azonban nem szerencsés. A látványos műszerfal sok helyet vesz el a térből, ezért már elöl is szűkös a hely, a második sorban pedig az átlagos méretű felnőttek beszorítva érzik magukat. Hiába nyújt többet a kombi, és annak idején hiába járták be kétgyerekes családok a baráti országokat az említett Trabival, a mai igények túlmutatnak a helykínálaton.

Jó az üléspozíció, nagyok és puhák az ülések. Hátul szűkös a hely, a fix üvegtető javítja a hangulatot, cserében le kell mondani a tetősínről

Második autóként azonban brillírozhat a kis Renault, egy fiatal anyuka akár két gyerekülésben ülő aprósággal is kényelmesen járhat vele, hátra pedig befér a babakocsi vagy a bevásárlás is. Akinek ennél többre van szüksége, konszernen belül jobban jár a Dacia Logan MCV-vel, amely hasonló méretben sokkal célszerűbb konstrukció, ráadásul a 90 lóerős dízelmotorral felszerelve is több mint egymillióval olcsóbban hazavihető.

Csak kívülről hallható a csúcsdízel hangja

Ha nem várunk tőle túl sokat, szerethető autó a hosszabbik Clio. Kombisága nem rontja el a formáját, sőt, jobb arányokat kölcsönöz a kissé orrnehéz autónak, és még így is nehéz megmondani, hogy éppen a Grandtour kivitelt látjuk. A külső-belső dizájn öt év után is látványos, a belül használt egy-egy olcsóbb anyag ellenére is igényes a belső, a középkonzol még mindig az egyik legszebb a cég választékában. A frissítéssel érkezett új lökhárítóknál feltűnőbb a LED-es első fényszóró, de a konfiguráció fénypontja mégis a most bevezetett, 110 lóerős, 1,5 literes dízel. Hangja csak kívülről hallható, belülre magasabb fordulaton is csak tompa morajlás szűrődik be, 1500-as fordulatról lineárisan és meggyőzően gyorsít. A hatfokozatú kézi váltóval érdemes mindig a kis nyilakra hallgatva a lehető legmagasabb fokozatba kapcsolni, jól bírja az alacsony fordulatot, tempós haladáshoz sem szükséges pörgetni.

Nagy a nyílás, alacsony a rakodóperem, megéri a kombit választani

A kímélő használatot ilyenkor a sárgából zöldbe váltó fény mutatja a műszerfalon, a fedélzeti számítógép pedig kedvező fogyasztási értékekről tájékoztat, országúton autózva 4,0 literes átlagot számol. A dinamikus menettulajdonságokhoz feszes futóműhangolás és az átlagosnál több visszajelzést adó kormányzás tartozik, ez férfias karakterűvé teszi a Cliót, amit a határozott mozdulatokat megkívánó, különben jól megvezetett váltókar is megerősít. A komplett csomagot viszonylag magas áron adja a Renault, hiszen ez a csúcsdízel, és csak a legmagasabb felszereltséggel választható. Akinek tetszik a motor, és egy divatosabb Clióra vágyik, tegyen egy próbát a 250 000 Ft-tal többért elvihető, szintén megújult Capturrel is!

Francia autóhoz képest feszes hangolású a felfüggesztés

Tetszett
• formaterv
• hajtáslánc

Nem tetszett
• korlátozott praktikum

Összegzés
Kisautós mércével jól használható a 200 000 Ft-os felárért az ötajtósénál 143 literrel nagyobb csomagtartót kínáló Grandtour kivitel, de külső-belső méreteiből adódóan csak korlátozottan alkalmas családi használatra. A frissen bevezetett 110 lóerős motor erős és takarékos, viszont meg is kérik az árát.

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi
Összlökettérfogat: 1461 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 260 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4267/1732/1475 mm
Tengelytáv: 2589 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1506/1506 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1205/511 kg
Csomagtér: 443 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Max. sebesség: 194 km/h
Város/országút/vegyes: 3,8/3,3/3,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 90 g/km
A modell alapára: 3 199 000 Ft (1.2, 73 LE)
A tesztelt verzió ára: 5 549 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!