Nem vitás, hogy a Toyota legnagyobb dobása a hibrid hajtás bevezetése volt, amivel sokévnyi előnyt szereztek maguknak a piacon, hiszen bármennyire is megkérdőjelezték létjogosultságát, kiderült, mekkora fantázia van a vegyes üzemben. Hogy pontosan mekkora, azt a japánok mai kínálata is szemlélteti: a negyedik generációs, extravagáns Prius mellett kisautót, kompaktot és SUV-t is választhatunk, ha a fenntartási költségek mellett a környezet terhelésén is szeretnénk csökkenteni. A frissített RAV4-es legmodernebb hajtáslánca még ennél is többet ígér, hiszen a kínálat legnagyobb, 197 lóerős rendszerteljesítményével az önmegtartóztatás helyett izgalmas alternatívát kínál a dízelmotoros konkurensekkel szemben.

Sok a tárolórekesz, bár egyik sem nagy. Jó az ergonómia, sokat torzít a körkamera képe. Fotó: Hilbert Péter Sok a tárolórekesz, bár egyik sem nagy. Jó az ergonómia, sokat torzít a körkamera képe. Fotó: Hilbert Péter

Toyotáktól és szabadidő-autóktól is szokatlan az a mellbevágó gyorsulás, amit a 152 lóerős, 2,5 literes, Atkinson-ciklusú benzines és a 143 lóerős villanymotorok triója produkál. Kontroll alatt tartható erejéhez jó fordulékonyság, direkt kormányzás tartozik, mégsem estek túlzásba a hangolással, bár szerpentinen is szépen követi a kanyarok íveit, rossz minőségű aszfalton, földúton is kényelmesen rugózik. Hamarabb billen erős fékezésnél vagy hirtelen terhelésváltásnál, mint hogy kárt tegyen a fogtömésünkben. Nem csak élményszerű, pihentető is a vezetése, mindegy, hogy melyik motor jár, nagy a csend az utastérben; elindulásnál, tisztán elektromos üzemben a kormány szervomotorjának hangját is hallani. A hibrid Toyotákra jellemző búgás is csak a teljesítményjelző Power tartományában, intenzív autópályás gyorsítás, előzés közben hallható. Elektromos rásegítésre az autózás nagy részében számíthatunk, jellemzően háromnegyedes töltöttséggel járhatunk, ami elsősorban a Sport módnak köszönhető.

Nagyok és kényelmesek az ülések Nagyok és kényelmesek az ülések

Utóbbi sajátossága, hogy a Toyota más hibrid modelljeiben használt joystick helyett a RAV4-esben előválasztó kar van, mellyel kedvünkre kapcsolhatunk vissza nagyobb motorfékhatás, vagyis energia-visszatáplálás érdekében. Működési elvét tekintve nem egy valódi váltómű, pusztán az elektronika működésébe szólhatunk bele. Ezen kívül magától is tudja a dolgát, észrevétlen az átmenet a két, pontosabban három motor között, mert a kétféle hibridváltozat közül mi az összkerékhajtásút teszteltük, melynek a hátsó tengelyére is jutott egy elektromotor. A teljesítmény szétosztására akkor számíthatunk, ha a hátsó kerekek elveszítik a tapadásukat, ez elsősorban csúszós úton hasznos. Bár könnyebb terepen is boldogul, könnyű zavarba hozni. Nem nagy veszteség, a hétköznapok során többnyire városban kell megállnia a helyét, ott legfeljebb az energia-visszatermelés miatt szokást igénylő fékek és a szolid trolihang miatt üt el a hagyományos kivitelektől.

Szokatlan, mégis odaillő kábelek a motortérben Szokatlan, mégis odaillő kábelek a motortérben

Megújult belsejében is csak a kék indítógomb és a spéci műszeregység árulkodik a technikáról, az egyetlen kompromisszumot a variálhatóságban kell kötni, a hátsó ülés alatti akkucsomag miatt csak a támla dönthető, az ülőlap fix. Jobb a belső anyagminőség, ennek ellenére még mindig inkább funkcionális, mint esztétikus a műszerfal, de az ergonómiát japán módra nem érheti kritika, ahogy a bőséges helykínálatot és az első-hátsó üléseket sem. Csekély oldaltartásuk dacára kényelmesek, nagy szerepük van a stresszmentes hangulat megteremtésében. A jó kilátást engedő, barnás színezésű, nagy üvegfelületek mellett további régimódi megoldásokat is találunk néhány fantáziátlan gomb és kapcsoló, valamint egy kissé divatjamúlt grafikájú kijelző képében. Ezt az autót azonban nem a körkamera-rendszerért vagy a LED-es fényszórókért, hanem a kézzel fogható előrelépést jelentő technikáért és a napi rutinban is bizonyító praktikumért lehet szeretni.

Az ajtók rácsukódnak a küszöbre, így az sarazás után is tiszta marad Az ajtók rácsukódnak a küszöbre, így az sarazás után is tiszta marad

Tetszett
• életképes technika
• menettulajdonságok
• belső méretek

Nem tetszett
• túljátszott formaterv
• esetlen megoldások

Összegzés
A vásárlói igények kellős közepébe talált a Toyota a hibrid RAV4-essel, a kozmetikai változások eltörpülnek mellette. Nem csekély vételáráért cserébe élvezetes, hasznos, takarékos, terepre is vihető autót kapunk, ráadásul mindezt a legdivatosabb kategóriában. Nem csoda, hogy nagy a várólista!

Toyota RAV4 Hybrid 4×4
Összlökettérfogat: 2494 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 112 kW (152 LE) 5700/perc
Max. forgatónyomaték: 206 Nm 4400-4800/perc
VILLANYMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény: 105 kW (143 LE)
Max. forgatónyomaték: 270 Nm
VILLANYMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény: 50 kW (68 LE)
Max. forgatónyomaték: 139 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 145 kW (197 LE) 5700/perc
Hossz./szél./mag. : 4605/1845/1675 mm
Tengelytáv: 2660 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1570/1570 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1690/580 kg
Csomagtér: 501-1633 l
Üzemanyagtank: 56 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,3 s
Max. sebesség : 180 km/h
Város/országút/vegyes: 5,1/4,9/5,0 l/100 km
Tesztfogyasztás 7,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 117 g/km
A modell alapára: 7 100 000 Ft (2.0 D-4D, 143 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 400 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!