A konnektorból tölthető hibridek előnyét nem kell magyarázni: sokkal nagyobb kapacitású akkucsomaggal rendelkeznek, mint a „normál” hibridek, ez nagyobb teljesítményű villanymotor használatát teszi lehetővé. A BMW X5 xDrive40e esetében ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a 113 lóerős elektromotor akár 120-as tempóig is gyorsíthatja a 2,2 tonnás testet, ami elsőre szürreális, hiszen egy hatalmas SUV-ben ülünk, amely mindössze a bal oldali első sárvédőn elhelyezett töltőnyílással különbözik a többi X5-östöl. A 250 Nm-es nyomaték okán városban könnyen tarthatjuk a forgalom ritmusát, ha pedig kifogyna a szufla a lítium-ion akkuból, vagy egy előzéshez szükség van a benzinmotorra, hibridként üzemel tovább az autó (lemerült akkumulátorral a villanymotor teljesítménye 75 lóerőre csökken).

Diagramon követhetjük nyomon az üzemanyagfogyasztást és az akkuból felvett energia mennyiségét. Fotó: Hilbert Péter és Lővei Gergely Diagramon követhetjük nyomon az üzemanyagfogyasztást és az akkuból felvett energia mennyiségét. Fotó: Hilbert Péter és Lővei Gergely

A 31 kilométeres „villamos hatótáv” inkább csak elméleti jellegű, a 20-25 kilométeres érték viszont akkor is összejön, ha nem spórolunk az elektromos fogyasztókkal – egy ilyen kaliberű autónál ez aligha lenne életszerű. A vezető segítségére és a hatótáv növelésére okos energiamenedzsmenttel rendelkezik az autó, ami annyit tesz, hogy arra is lehetőség van, hogy az utunk végére tartalékoljuk az akkumulátor energiáját. A telep egyébként hagyományos konnektorból négy óra alatt tölthető fel, viszont lehetőség van a fali dobozos háromfázisú töltő megvételére, mellyel három óra alá szorítható a töltési idő. Ami a költségeket illeti (az ELMŰ normál árszabású, lakossági tarifájával számolva), 100 kilométert kb. 1400 Ft-ból tudunk megtenni, ami több mint kedvező.

A komfortszint elsőrangú, de a világos belső könnyen koszolódik. Langalétáknak sem szűkös a hátsó sor, a fejtér is elegendő A komfortszint elsőrangú, de a világos belső könnyen koszolódik. Langalétáknak sem szűkös a hátsó sor, a fejtér is elegendő

Hibridként már egészen más arcát mutatja az autó. A villanymotor, amely a nyolcfokozatú ZF váltóba hajt be, keveset tud rásegíteni, induláskor épp csak meglódítja a nagy testet és a 2,0 literes, turbós, négyhengeres benzines már munkához is lát. Így aztán a tankoláskor nem lesz őszinte a mosolyunk, mert 9-10 liter között kér az autó vegyes használatban, sztrádán pedig ennél még egy literrel többet. Vagyis amíg a körülmények a 40e kezére játszanak (városban használjuk és tudjuk tölteni), addig nyilvánvalóan megeszi reggelire a dízeleket. De amint kilép az autó ebből a szerepkörből, a dízelek már előnyben vannak, hosszú távú utazások esetén meg főképp. Az igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy a 40e nagyon más, mint a 30d és 40d modellek. A hibrid kifinomult, csendes, szinte nyugtató hatású autó, de az már egyéni preferencia kérdése, hogy a sorhatos dízelek nyomatékát és jellegzetes hangját előnyben részesíti-e a vevőjelölt a 40e tulajdonságaival szemben. Tény, hogy a 40e egészen más felhasználói élményt nyújt: az elektromos hűtőkompresszornak köszönhetően a klimatizálás szinte teljesen hangtalanul történik, még akkor is, ha a motor áll. Sőt, a BMW Remote Services alkalmazás segítségével okostelefonnal is vezérelhető az előklimatizálás, hogy ne a felforrósodott autóba kelljen beülni.

A gyorstöltő- és „háztartási” kábel A gyorstöltő- és „háztartási” kábel

Az árak, akárcsak a konkurensek esetében, egyelőre még a gázolajos modellek felé terelik a vásárlót, de a 40e ártöbblete biztosan nem ijeszti el a zöld BMW-re vágyókat, hiszen a 313 lóerős 40d 18 495 000 Ft-ot kóstál, míg a hibridért 19 990 000 Ft-ot kell a márkakereskedésben hagyni. Nem elhanyagolható, hogy a zöld rendszám miatt az újdonság mentesül a cégautó- és a gépjárműadó alól, illetve hogy Budapesten ingyenes a parkolás. Az már nem a BMW, sokkal inkább a rendszer hibája, hogy ugyanezt egy Toyota Priusszal (ha nem plug-in) nem tehetik meg a tulajdonosok.

Gyorstöltővel 2 óra 45 perc alatt érhető el a maximális töltöttség Gyorstöltővel 2 óra 45 perc alatt érhető el a maximális töltöttség

Tetszett
• kifinomult hajtáslánc
• rugózási komfort
• direkt kormányzás

Nem tetszett
• fogyasztás hibrid üzemmódban
• alacsony töltöttséggel átlagos menetteljesítmények

Összegzés
Jól sikerült darab az X5 40e, az egyetlen „baj” vele, hogy racionálisan nézve egy dízelmotoros verzió univerzálisabb nála. Ahhoz lépten-nyomon töltőt kell keresni, hogy igazi előnye megmutatkozzon.

BMW X5 xDrive40e
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 180 kW (245 LE) 5000-6500/perc
Max. nyomaték: 350 Nm 1250-4800/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 83 kW (113 LE)
Max. nyomaték: 250 Nm
HIBRIDENDSZER
Max. teljesítmény: 230 kW (313 LE)
Hossz./szél./mag.: 4886/1938/1762 mm
Tengelytáv: 2933 mm
Tömeg/teherbírás: 2230/750 kg
Csomagtér: 500-1720 l
Üzemanyagtank: 85 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,8 s
Max. sebesség: 210 km/h
Átlagfogyasztás: 3,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 77 g/km
Alapár: 19 990 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Hozzászólások