Mindegy, hogy japán vagy német szellemi termék, két vászontetős tesztautónk egyfajta angol életérzést közvetít. Az MX-5-ös a chapmani filozófia szerint készült kicsi és könnyű roadster, a Mini vérbeli prémiumtermék, egy klasszikus kabrió a vezetési élményre hangolva. Máshonnan közelítik meg az autózás élvezetét, mégis ugyanazt a vevőkört szólítják meg, mindezt hasonló áron teszik. Összevont tesztünkben nem is a győztest, hanem a két különlegesség előnyeit és hátrányait keressük.

Modern az MX-5-ös belseje, a retró hangulat a koncepcióban rejlik. Jobban tartanak, de szűkebbek is a Recaro ülések. Kevés a hely Modern az MX-5-ös belseje, a retró hangulat a koncepcióban rejlik. Jobban tartanak, de szűkebbek is a Recaro ülések. Kevés a hely

Bármilyen nagy a különbség a két autó formavilága között, egyértelműen kifejezik, melyik kategóriában versenyeznek. A feltűnés már nem célja, természetes velejárója a választásunknak. A nagy stílusváltás jót tett az MX-5-ösnek, ami a jövőben is növeli majd az ND-széria értékét: izgalmas, mutatós, semmi mással össze nem téveszthető. Ez igaz a Minire is, bár nem árt hozzá egy kis előképzettség, hogy felismerjük benne a harmadik generációt. A műszaki háttér és a karosszéria is vadonatúj, a stílus azonban a régi, valójában nincs szükség többre. Pozitívum, hogy miközben a Mazdát gyanakvóan nézik, a Cooper láttán mosolyognak az emberek, és nem csak lopva bámulják a kormány mögött feszítő sofőrt.

Ötletbörze a Cooper S-ben: sok a szerethető részlet, jobb a minőség. Mutatós a steppelt bőrkárpit, kicsi a lábtér, de hátul is el lehet férni Ötletbörze a Cooper S-ben: sok a szerethető részlet, jobb a minőség. Mutatós a steppelt bőrkárpit, kicsi a lábtér, de hátul is el lehet férni

Bár a Minitől lenne hiteles, sokkal kisebbnek hat a Mazda. Ez rányomja a bélyegét a két autó közti viszonyra, mert emiatt egészen más kompromisszumokat követelnek. 180 centis testmagasság felett már nem alternatíva az MX-5- ös, egyszerűen túl szűk, kevés a hely a lábaknak, csukott tetővel a fejnek is. Nem emelhető az ülés, a kormány is csak magasságában állítható, annyira behatároltak az utastér méretei. Nehézkes a ki- és beszállás is, hiszen jóformán a földre kell ülni és onnan újra kiemelkedni. Passzentos a hely a Miniben is, mégsem csak két hátsó üléssel nyújt többet. Első ülései széles határok között állíthatók, akárcsak a kormánya, fejünk felett bőven marad légtér, ahogy elférnek a vállak is. A belső kialakítás és az előrenyúló tető miatt a visszapillantóért már nyújtózkodni kell.

Keresztmotor a Miniben, hosszmotor a Mazdában Keresztmotor a Miniben, hosszmotor a Mazdában

Tárolóhelyekből is rosszul áll a kis roadster, rekesz csak az ülései között van, a könyöklőbe legfeljebb a kulcscsomó fér, azon túl csak a két pohártartóval számolhatunk. Ez sem gond a Miniben, ahol valódi kesztyűtartó, térképzseb és más üregek várják tárgyainkat. A csomagtartó az egyetlen pontja a karosszériának, ahol a Mini sem tud sokkal jobbat: a Mazda felfelé nyíló fedeles „rókalyukával” szemben hátranyíló ajtaja mögé úgy zsúfolhatunk több holmit, ha a raktérbe belógó karokkal kiemeljük a vászontetőt és lehajtjuk a hátsó üléseket. Hiába, kell a hely a tetőnek. Elhelyezését még mindig a japánok oldják meg a legszellemesebben, hiszen egy mozdulattal, kézzel nyitható-csukható, helyére kattintva eltűnik, mintha ott sem lett volna.

Fotó: Hilbert Péter Fotó: Hilbert Péter

Ez a szellemiség határozza meg és teszi naggyá az apróságot. Aki befér, egyedülálló élményt szerez minden egyes kilométeren, olyan közel kerül a tiszta vezetési élményhez, amivel a Mini nem veheti fel a versenyt. Hátsókerékhajtása, csekély – első és hátsó tengely között egyenlően elosztott – tömege és az erősebbik, 2,0 literes szívómotor 160 lóerős teljesítménye mindenkiből kihozza a benne rejlő autóversenyzőt. Amit a 1,5 literes motorral még forszírozni kellett, az itt már természetes, a fara minden kanyarban táncba vihető, és egy finom mozdulattal ellensúlyozható is a riszálás. Mechanikus működésének rezdülései olyan intenzíven jutnak el érzékszerveinkhez, hogy csalódottságot legfeljebb akkor érzünk, amikor rájövünk, hogy ez a nyolcmilliós gép maximum második autónak alkalmas. Ekkor jön el a Cooper S ideje!

30 literrel fér több a Mini bővíthető rakterébe 30 literrel fér több a Mini bővíthető rakterébe

2,0 literes motorját egy turbófeltöltővel spékeli meg, 192 lóval vitathatatlan erőfölénybe kerülve. Szükség is van erre, mert a Mazdából átülve olyan érzés, mintha sátor helyett egy házban aludhatnánk. Már a tető hangszigetelésén is érezni a különbséget, amit az utastér pazar berendezése és a különféle extra merevítésekkel megerősített karosszéria felépítése jelent. 355 kilóval több, de legalább ennyivel tartalmasabb is a csomag, amit a Mini kínál. Német prémiumautóként (by BMW) egy nagyságrenddel nagyobb mozgástere volt a tervezőcsapatnak. A formákon és a stílusvilágon túllépve anyagminősége, kezelőszerveinek kialakítása, óriási központi képernyője, minden kis szegletében elbújtatott ötletei és persze extráinak mennyisége is sokat tesznek azért, hogy a napi rutin részeként használva újra és újra beleszeressünk. Erre a cégcsoporton belül szintén szokatlannak számító fronthajtás is alkalmas. Sportos üléspozíciója, direkt kormányzása, betonkemény futóműve megváltoztatja a kanyarodásról alkotott fogalmainkat. Az MX-5-öshöz hasonlóan sikerült szívhez szóló motorhangot előcsalogatni a kipufogóból, a gyorsulásélmény a motort kissé visszafogó automatikus váltóval is emlékezetes. A nyitott tetős autózás örömét kettővel több barátunkkal/barátnőnkkel oszthatjuk meg, még szélfogó nélkül sem huzatosabb odabent a Mazdánál. Bármelyiket is választjuk, messzire egyikkel sem jutunk, ezt a kis hatótáv is nehezíti. Cserében ismét úgy tekinthetünk autónkra, mint játékszerre és nem egy háztartási robotgépre, nem csoda, hogy mindkét csapat szívét-lelkét beleadta, hogy elrabolják a miénket.

Mindkét autó 205/45 R17-es abroncsokon gördül Mindkét autó 205/45 R17-es abroncsokon gördül

Összegzés
Hiába is hasonlítanánk össze észérvek mentén a Mazdát a Minivel, ebben a kategóriában az érzelmek döntenek. Aki több élményre vágyik, az MX-5- ösben, aki több autóra, a Cooperben találja meg a számítását. Mindkét vászontetős szó szerint erős karakter, sokba kerülnek, de sokat is adnak, és minél többet költünk, annál jobban elolvad a németek prémiumárazása.

Mazda MX-5 G160
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 118 kW (160 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 200 Nm 4600/perc
Hossz./szél./mag.: 3915/1735/1225 mm
Tengelytáv: 2310 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1495/1505 mm
Fordulókör: 9,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1015/245 kg
Csomagtér: 130 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,3 s
Max. sebesség: 214 km/h
Város/országút/vegyes: 8,8/5,3/6,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 154 g/km
A modell alapára: 6 399 900 Ft (G130)
A tesztelt verzió ára: 8 079 900 Ft

Mini Cooper S Cabrio
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 141 kW (192 LE) 5000-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 280 Nm 1250-4600/perc
Hossz./szél./mag.: 3850/1727/1415 mm
Tengelytáv: 2495 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1501/1501 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1370/395 kg
Csomagtér: 160-215 l
Üzemanyagtank: 44 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,1 s
Max. sebesség: 228 km/h
Város/országút/vegyes: 7,1/4,8/5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 131 g/km
A modell alapára: 6 909 000 Ft (Cooper, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 8 172 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!