Az első, lépcsős hátú tesztautónál nem értettem, hol a fejlődés? Az 1,95 literes dízel leálláskor és beinduláskor megrántotta a karosszériát, a légrugózás ellenére a 19-es felnikkel felszerelt autó rázott az úthibákon áthajtva. Ehhez képest itt az ugyanazzal a motorral, váltóval és ugyanúgy légrugózással felvértezett All-Terrain tesztautó, ahol finom a motor működése, és az utas nyugodtan azt hiheti, hogy Magyarországon csak jó utak vannak, mert a rugózás mindent kisimít. Nemcsak úthibákon, hanem vasúti átjárókon is észrevétlenül haladunk át, legfeljebb a 19 colos gumik koppanásából sejthetjük, mekkora gödrön lépett át az autó. Miért nem rögtön így kezdett az E-osztály? Rejtély…

Bonyolult a menürendszer, a kormány érintésérzékeny felületeinek és a központi kezelőszervnek a használata leköti a figyelmet. Fotó: Hilbert Péter

Az All-Terrain alapvetően a kombi megjelenését dobja fel pár extra műanyag védőburkolat, új hűtőrács és látványosabb megjelenésű felni segítségével, de itt alapáron jár a 4Matic összkerékhajtás és a légrugózás is, az elektronikus beavatkozó-rendszerek (menetstabilizáló, blokkolásgátló) laza talajhoz is tudnak alkalmazkodni. Jelen esetben egyébként többet tud a légrugózás a normál E-osztályénál, a hasmagasságot alaphelyzetben 15 mm-rel programozták magasabbra (az eltérő gumik további 14 mm-t emelnek), és az egyébként is megszokott 35 mm-es emelésen felül 35 km/órás sebesség alatt további 20 mm-t lehet emelni a karosszérián. Ettől azonban még nem lesz igazi terepjáró az E-osztályos kombi, a hasmagasság utóbbi esetben is alig 15,6 centi, ráadásul hiába növelték a gumik oldalfalának méretét, azok még mindig „peresek”, jobb odafigyelni rájuk. A körkamera-rendszer is inkább parkolásnál, mint a terepviszonyok figyelésénél hasznos, és a képernyőn megjelenített All-Terrain információk (kerék állásszöge, oldaldőlés, iránytű) is csak látványosak.

Még napfénytetővel is van hely bőven, a steppelt bőrkárpit jól néz ki

Amíg terepen nagyon kell figyelni az autó épségére, addig közúton mindez megfordul: az autó figyel a mi épségünkre. Rengeteg vezetőtámogató rendszer lehet a fedélzeten, ráadásul ezeknek a működése is olyan, ahogy azt az ember elképzeli: tényleg csak veszély esetén avatkoznak közbe, egyébként a háttérből figyelik a történéseket. A viszonylag magas tömeg miatt tempós kanyarvételnél síró abroncsok sem késztetik drasztikus beavatkozásra a menetstabilizálót – az összkerékhajtás miatt nem lehet táncba vinni a hátsó tengelyt. A vészféksegéd sem riaszt feleslegesen, gyorsforgalmi úton haladva bekapcsolt segédekkel elég az irányjelzőt működtetni, és az autó magától elvégzi a biztonságos sávváltást. Apropó, gyors kanyarok, a közel 200 lóerős teljesítmény ellenére sem versenyautó az All-Terrain, az 1,9 tonnás saját tömeg és az alapvetően komfortos hangolású felfüggesztés, valamint a könnyű kormányzás miatt a kényelmes haladás terén remekel az autó. Egy-egy gyors előzés is könnyen letudható, de nem a szerpentinek királya.

A csomagtérfedél peremén helyezték el a vonóhorog kihajtógombját

A 17,7 milliós alapár a piacnak ebben a meglehetősen apró szegmensében a legmagasabb (Audi A6 Allroad, 231 lóerős V6-os TDI-vel 17 201 720 Ft-tól, Volvo V90 Cross Country D4 AWD Aut. 15 565 000 Ft-tól), és mindenhol különösebb fennakadás nélkül lehet további milliókat költeni extrafelszerelésekre.

Remekül simítja ki az úthibákat a légrugózás

Tetszett
• kényelmes felfüggesztés
• kulturált motor és váltó
• aktív biztonsági rendszerek működése

Nem tetszett
• drága
• bonyolult menürendszer és kezelhetőség

Összegzés
A praktikus kombi karosszériát új szintre emeli az All-Terrain csomag, de a 29 mm-es plusz még nem váltja meg a világot. Mivel a GLE szabadidő-autó hasonló motorizáltsággal olcsóbb nála, ez az E-osztályos kombi tényleg csak azokat szólítja meg, akik kifejezetten kalandos megjelenésű személyautóra vágynak.

Mercedes-Benz E 220 d 4Matic All-Terrain
Összlökettérfogat: 1950 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 143 kW (194 LE) 3800/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1600-2800/perc
Hossz./szél./mag.: 4947/1861/1497 mm
Tengelytáv: 2939 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1604/1609 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1900/670 kg
Csomagtér: 640/1820 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,0 s
Max. sebesség: 232 km/h
Város/országút/vegyes: 5,5/5,0/5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 137 g/km
A tesztautó ára: 17 217 770 Ft