Régóta adós volt már a Citroën egy vérpezsdítő sportkocsival! Persze létezett a Saxónak, a Xsarának meg az első generációs C4-esnek is VTS-verziója, de őszintén szólva egyik sem tudott igazán felnőni a feladathoz. A trendi DS3-as viszont hosszú idő óta a legjobb Citroën, egy hétköznapi használatra is tökéletesen alkalmas, sportos kis örömautó.

Szóval, kiváló alapot nyújt a keményebb kiképzéshez! A DS3 Racing edzéstervét pedig nem más, mint a hétszeres ralivilágbajnok, Sebastien Loeb csapata, a nem kevésbé sikeres Citroën Racing állította össze!

Messziről ordít róla, hogy „futóbolond”

Ami azt illeti, nem is kell ahhoz diplomás gépészmérnöknek lenni, elegendő csupán egy futó pillantást vetni az autóra, hogy nyilvánvaló legyen: ez itt nem egy hétköznapi verda! A hatásvadász fekete-narancssárga fényezésű DS3 Racing fellépése ugyanis olyan ütős, mintha egyenesen valamelyik tuningfesztiválra rongyolnánk vele. Mindezt megspékelték a 15 mm-rel ültetett kasztni alsó peremén körbefutó, a versenysportban és a méregdrága szupersportkocsiknál alkalmazott szénszál-erosítésű műanyagokkal. A kerékíveknél egyúttal a szélesítés feladatát is ellátják, amire azért van szükség, mert 30 mm-rel szélesebben is terpeszt a 18 colos felniken és 215/40-es abroncsokon támaszkodó Racing.

A narancssárga betét és a karbonberakások feldobják a hangulatot A narancssárga betét és a karbonberakások feldobják a hangulatot

Szerencsére a helyenként megmosolyogtató matricázás (100 000 Ft) csak feláras opció, ezenkívül még a színes képernyős navigáció (250 000 Ft) szerepel az extralistán, minden más széria. A fekete-narancssárga-karbon triumvirátus az utastérben is megadja az alaphangulatot, amit a kagylósított sportülés csak tovább fokoz. Utóbbit a sportos vezetési pozíció érdekében jó mélyre lehet engedni, s kanyarban határozott oldaltartást biztosít.

Végre teljesen kikapcsolható az ESP

Szükség is van erre, merthogy az 1,6 literes turbómotornál felcsavarták a lélegeztetőgépet: 156 helyett 207 lóerőt préseltek ki a négyhengeresből, miközben a nyomaték 240-ről 275 Nm-re ugrott. Bár továbbra is rugalmas és alul sem vérszegény, valódi ereje csak 2000 környékén, lökéshullámszerűen érkezik meg. Ezután hátbavágó módon gyorsul a gép, a normál THP 155-öshöz képest nyolc tizeddel hamarabb lezavarja a százas sprintet, csúcssebessége pedig 214 helyett 235 km/óra. Sajnos hosszan kihúzatva nem olyan „racsingos” a hangzása, mint ahogy várnánk, pedig kifejezetten lelkesítő, ahogy alacsony fordulaton hurutosan harákol a motor.

A matricázáshoz ilyen szőnyeggarnitúra jár A matricázáshoz ilyen szőnyeggarnitúra jár

A hatfokozatú sebességváltó rövid utakon és pontosan kapcsolható, a fék (elöl négydugattyús nyergek, hátul vágott tárcsák) pedig igen harapós kedvében van, elég „rálehelni” a középső pedálra és máris kemény lassulás a válasz – rövid megszokás után már érzéssel adagolható a fékerő. Jól eltalált a kormány rásegítése, s az elektromos szervo ellenére kellő mennyiségű visszajelzéssel is szolgál. Az áttételezést ugyan nem vették közvetlenebbre, padlógázos gyorsításkor pedig érezni némi hajtási befolyást, de pontosan vezethető a kis izomgolyó. Keményen támadhatjuk a kanyarokat és ívről ívre dobálhatjuk a kocsit, ám a DS3R nem tapad annyival jobban, mint amennyivel keményebb a futómű. Szűk visszafordítókban többnyire célt téveszt az orra, menthetetlenül alulkormányzottá válik a Citroën (vizes úton óvatosan settenkedni kell vele) és durván beavatkozik a menetstabilizátor. Ha csak előtte ki nem kapcsoltuk, merthogy ez az egyetlen DS3-as, amelyikből teljesen száműzhető az elektronikus felügyelet! Ezután elég egy kis gázelvétellel vagy finom ráfékezéssel (terhelésváltás) provokálni, hogy meginduljon a feneke. Így már sokkal szórakoztatóbb a vezetése! Amikor a hegyi szerpentinen jól megkergetjük, a DS3 Racing akár 18 liter benzint is képes lezúdítani a torkán, normális tempóban autózva azonban 8,0 körül is beéri, ami nem is rossz egy ilyen teljesítményű kocsitól.

A motorhoz ugyan nem sok közük van, de a szelepfedélen ott feszít a Citroën Racing jelzése. Papíron jobban fogyaszt, mint a THP 155-ös A motorhoz ugyan nem sok közük van, de a szelepfedélen ott feszít a Citroën Racing jelzése. Papíron jobban fogyaszt, mint a THP 155-ös

A végére maradtak a piszkos anyagiak… Az árcédulán meglehetősen öntudatos összeg, 8 399 000 forint szerepel, tehát potom 2,9 millióval drágább a THP 155-ösnél. Egyrészt ennyivel nem jobb élményautó, másrészt ebbe az ártöbbletbe a sperdiffinek és a xenon fényszórónak még illett volna beleférnie.

Diffúzorbetétes hátsó kötény sportkipufogóval. Sajnos nem szól elég mérgesen Diffúzorbetétes hátsó kötény sportkipufogóval. Sajnos nem szól elég mérgesen

TETSZETT
dögös szín, design
teljesen kikapcsolható ESP
jó hajtáslánc
fogyasztás

NEM TETSZETT
húzós felár
sperdiffi hiánya
szerény motorhang

ÖSSZEGZÉS
A MINI JCW-nél még mindig jutányosabb vétel, ennél azonban sokkal olcsóbban találni nagyobb vezetési élményt nyújtó kocsit a kategóriában. Látványosabbat persze aligha!

Citroën DS3 Racing
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 152 kW (207 LE) 6000/min
Max. forgatónyomaték: 275 Nm 2000-4500/min
Hossz./szél./mag.: 3948/1715/1443 mm
Tengelytáv: 2464 mm
Fordulókör: 10,46 m
Saját tömeg/teherbírás: 1165/432 kg
Csomagtér: 285 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,5 s
Maximális sebesség: 235 km/h
Város/országút/vegyes: 8,7/7,9/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára (DS3 1.4 VTi 95): 4 220 000 Ft
A tesztelt modell ára: 8 399 000 Ft