Modern és hűvös a belső, a központi kijelző képe tűéles. Fotó: Hilbert Péter

Bár le sem tagadhatná az új A1-es, hogy melyik gyártó terméke, szerintem az Audinál is belátták, ha meg akarják szorongatni a Minit és egy igazán menő kisautót szeretnének piacra dobni, ki kell lépni saját komfortzónájukból.

Kisautó létére nagyon is komfortosak az első ülések. Érződik a méretnövekedés, a hátsó sor jóval tágasabb

Nem spóroltak a hangsúlyos élekkel és ívekkel, a kissé gömbölyded elődnél jóval hatásosabb az új típus fellépése, az ős-Quattróra utaló dizájnelemek miatt pedig szerintem ez a forma egy S-változatért kiált! Még úgy is, hogy az újdonság csak ötajtós Sportback változatban készül. Mielőtt nagyon lelkesek lennénk, érdemes gyorsan tisztázni, hogy a VW Polóval közös műszaki alapok ellenére ez itt egy igazi prémiumtermék, ahhoz megfelelő árazással. Már a 95 lóerős, 1,0 literes alapmodell sem olcsó a 6,5 milliós belépővel, de a tesztre fogott változat 116 lovas motorja és az S tronic duplakuplungos váltó ezt megdobja még egy millióval, majd erre jöhet az S Line csomag újabb egymillióért, és akkor még itt vannak a 375 920 Ft-os full-LED-es fényszórók, a 228 290 Ft-os Bang & Olufsen audiorendszer, a 762 000 Ft-os érintős navigáció, vagy a 303 530 Ft-os parkolássegítő. Így a tesztautó listaáron 13 216 630 forint, ami valljuk be, minden technikai tartalom ellenére is sok – ennyi pénzért egy A5-ös Sportbacket is vehetünk 2,0 literes motorral! És akkor még nem beszéltünk az olyan extrákról, mint a 749 300 Ft-os, 18 colos keréktárcsaszett…

65 literrel nőtt a csomagtér

Ezek után joggal várható, hogy a belső makulátlan legyen, és bizony meg kell hagyni, az Audi most is kitett magáért. Éles grafikájú vetített kijelző és tökéletes megmunkálásról árulkodó részletek jellemzik a vezetői környezetet. A legtöbb új, ingolstadti modellel ellentétben a klímavezérlés nem érintőképernyős, de a középkonzol erősen a vezető felé fordított, pontosan úgy, mint a régebbi BMW-kben! Csakhogy itt a színek és a formák által keltett hangulat egészen más, a technokrata autóban egyedül a klasszikus kézifékkar mutat furcsán, elektromos rögzítőfék felárért sem kérhető. A komfortszint a márkától elvárhatóan magas, kényelmesek az ülések, és végre hátul is elegendő a hely. Az 56 milliméteres hossznövekedés érezteti áldásos hatását a hátsó sorban, a 4,03 méteres A1-esben négy átlagos termetű felnőtt vígan elfér. A csomagtartó sem jelképes mértékben nőtt, a 65 literes plusszal már 335 liternyi helyre pakolhatunk.

Csak háromhengeres, de jó erőben van! Az más kérdés, hogy a takarékosság terén nem kiemelkedő

Ha már prémiumautóról van szó, joggal várhatnánk az egyszerű csatolt lengőkaros helyett több lengőkaros hátsó futóművet, mégsem maradt bennem hiányérzet, a kis Audi tisztességesen rugózik, miközben a német autókra jellemző feszesség is megvan benne. A kormány ugyan kissé szintetikus, de a nyomatékos motorral és a hozzá társított, gyorsan és finoman kapcsolgató S tronic váltóval a vezethetőség terén így is jó pontokat szerez. A 116 lóerős háromhengerest nagyon becsomagolták, s bár erős terhelésen jellegzetes hangja van, igazából menet közben semmilyen hátrányát nem lehet érezni a kis motornak. Már a Škoda Octaviát is lendületesen vitte ez a blokk, szóval nem volt meglepetés, hogy négy személlyel, csomagokkal megpakolva sem mutatta az erőlködés jeleit. És akkor van-e bármilyen negatívum a háromhengeressel kapcsolatban? A start-stop rendszer működése, pontosabban a motor beindítása nem igazán finom, és igen, a fogyasztás. A 6,1 literes átlag nyilvánvalóan nem sok, de az előző generációból tesztre fogott 1,4-es, 122 lóerős változat, szintén automatikus váltóval, 6,0 litert fogyasztott, s az még csak nem is a hengerlekapcsolós verzió volt! Szóval aki hajlandó áldozni a 150 lóerős, 1,5-ös, COD-funkciós motorra az új nemzedéknél (7 960 270 Ft), az lehet, hogy még kisebb fogyasztással is számolhat. A későbbiekben 2,0 literes, 200 lóerős változat is lesz, ha pedig van egy kis bátorsága az Audinak, megismétlik a ralis köntösbe bújtatott A1 quattrót!

A viszonylag egyszerű hátsó futómű ellenére sem érheti kritika a vezethetőséget

Tetszett
• külső dizájn
• belső minősége
• erőtartalék
• felszereltség
Nem tetszett
• magas ár
• start-stop működése

Összegzés
Izgalmas és igényes kisautó az új A1-es, amely a legtöbb prémiumtermékhez hasonlóan nem a racionális énünkre hat. A 116 lovas motor egészen tüzes darab egy ekkora autóban, de fogyasztás terén aligha hozott előrelépést a korábbi négyhengereshez képest.

Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 85 kW (116 LE) 5000-5500/perc
Max. nyomaték: 200 Nm 2000-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4029/1740/1409 mm
Tengelytáv: 2563 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1524/1501 mm
Fordulókör: 10,6 m
Tömeg/terhelhetőség: 1200/480 kg
Csomagtér: 335 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,4 s
Max. sebesség: 203 km/h
Varos/országút/vegyes: 5,8/4,2/4,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,1 l/100 km
CO2-kibocsatas: 108 g/km
A modell alapára: 6 510 410 (25 TFSI, 95 LE)
A tesztelt verzió ara: 7 530 380 Ft