A Z4-esnél mindössze 10 másodpercig tart a nyitás és zárás folyamata. Fotó: Hilbert Péter

Szerencsére még mindig vannak olyan modellek a piacon, amelyeket annak ellenére életben tartanak a gyártók, hogy viszonylag kevés fogy belőlük. Ide tartozik a BMW Z4-es is, mely ugyan nem a legdrágább vagy a legerősebb modell a bajorok palettáján, viszont a vezetési élmény tekintetében biztosan ott van a képzeletbeli dobogón. Merthogy hiába történtek a háttérben fontos változások (a Z4-es a Toyota Supra testvérmodellel együtt bérgyártásban készül a Magna Steyrnél), és hiába tömték tele új extrákkal, a BMW roadstere alapvetően még mindig egy viszonylag kisméretű, vászontetős torpedó, amelyben kis túlzással a hátsó tengelyen ülünk.

Mélyen ül a vezető a Z4-esben, a váltófülek kézre állnak. Egy roadsternél belefér: a szélvédelem a szélfogó ellenére sem igazán hatásos

Már az előző modell agilitására sem lehetett panasz, de az új, harmadik generációnál csökkentették a tengelytávot és a tömeget (-50 kg), miközben a karosszéria hét centivel szélesebb lett, vagyis még könnyebben fordul és még jobban tapad! Az önzáró differenciálmű és a sebészi pontosságú kormány is elismerésre méltó, de a 3,0 literes benzinmotor a hátsókerékhajtással és a nyolcgangos automatikus váltóval tálcán kínálja az élményt az M40i topverzió esetében. A 340 lóerőt nem érdemes lebecsülni, az újdonság 4,5 másodperc alatt ugrik 100-ra, ami már nagyon komoly szintidő, de legalább ilyen lényeges a hangaláfestés. A sorhatos gyönyörűen trombitál, és közben a turbó is hallatszik, szóval már csak ezért is érdemes lenyitni a tetőt! Érdekes azonban, hogy a vászontető ellenére autópályán sem hangos a Z4-es, és ülései a műfaji kereteken belül nagyon is kényelmesek, kompromisszumot a nehézkes ki- és beszállás, valamint a csomagtartó mérete követel.

Szórakoztató autó a Z4-es, a kipörgésgátló engedi a kis erőcsúsztatásokat

A belső sokat fejlődött a felmenőhöz képest, a hagyományos és high-tech megoldások jó ízléssel keverednek, de a praktikum dolgában nem erős a Z4-es, az ajtózsebek kicsik, és rekeszből is kevés van. A másik negatívum, hogy a vetített műszeregység grafikája nem változtatható, pedig ezeknek a felületeknek pont az lenne a lényegük, hogy szabadon konfigurálhatók legyenek. Mindenesetre a 19,4 milliós ár is kissé meglepő, legalábbis annak fényében mindenképpen, hogy a zárt karosszériás Supra 1,4 millióval többet kóstál ezzel a hajtáslánccal. Ettől még szó sincs arról, hogy a BMW olcsó lenne, a Z4 M40i árából egy középmotoros, 300 lóerős Porsche 718 Boxster is a miénk lehet!

Egy egészen másik árkategória és műfaj képviselője a BMW legnagyobb kabriója. A csaknem két évtized után felélesztett 8-as sorozat kimeríti a luxuscikk fogalmát, a mérnökök azonban mindent megtettek, hogy túlmutasson a fényűzésen. Nagy százalékban alumíniumból készült karosszériáját karbonszálas műanyag elemek felhasználásával merevítették, a kabrió extra bölcsőt is kapott. Hátsó futóművét és az ablakkeretét is merevebbé tették, utóbbi elbírja a karosszéria súlyát, és ha ez nem lenne elég, a hátsó ülések mögé pirotechnikai bukókeretet is beépítettek.
Vezetés közben mindez azonnal érezteti hatását, ahogy a precíz, férfiasan súlyos érzettel közvetlenebbé tett (mind a négy kerékre ható) kormányzás, a légrugós felfüggesztéseket megszégyenítően komfortos, mégis kiváló útfekvést biztosító futómű és a túraautó kategóriához passzoló, végtelennek tűnő tartalékokat rejtő, 320 lóerős, hathengeres dízelmotor.

50 km/órás tempóig, 15 másodperc alatt nyílik és csukódik a 8-as Cabrio vászonteteje

A 840d Cabrio egyértelműen lepipálja elődjét, amely nem más, mint a 6-os sorozat vászontetős változata. A névváltozást az indokolja, hogy az új generáció már nem az 5-ös, hanem a 7-es sorozat technológiájára épül, illetve igyekeztek ezt a modellsorozatot feljebb pozicionálni, ezért kár feszegetni, hogy méltó-e a 8-as névre! Külseje nem formabontó, mégis lenyűgöző, utastere ebben a világos konfigurációban a feltűnéskeltésről szól, az üveg díszítőelemek a Rolls-Royce világát idézik. Bár négyszemélyes – hasonlóan a Z4-eshez –, két embernek kényelmes igazán. Impozáns méretei ellenére csekély a hátsó lábtér, ráadásul a tempós kabriózáshoz nagy szükség van a szélfogóra, amely lehetővé teszi, hogy 90 km/órás sebesség felett is huzatmentes maradjon, sőt, a csomagtartó méretét lecsökkentő tető is önmegtartóztatásra készteti az utazókat. Csukott állapotában jóval több holmi fér el benne, a négyrétegű vászontető a zajokat is hatékonyan kizárja.

A klasszikus stílust követi a high-tech belső. A szeparáló elem lehajtása után nyitható a tető

A komfort elsőosztályú, akárcsak a vezetési élmény, a kéttonnás tömege ellenére könnyed mozgású 840d-vel országúton felszabadultan falhatjuk a kilométereket. Kitesz magáért a hajtáslánc, a motor és a váltó is harmonikusan működik, és ha kell, az xDrive hajtás észrevétlenül lép közbe. Mindkét autó igazi egyéniség, különbözik a felfogásuk, de van közös témájuk. Nem lennénk meglepve, ha a Z4-es vásárlói idősebb korukban egy 8-as kabrióra váltanának…

Az egyetlen dízelmotoros változat a kínálat leggyengébbje, de 320 lóerővel és 680 Nm nyomatékkal így is bivalyerősnek számít

BMW Z4 TETSZETT
• motorhang
• dinamika
• futómű/ kormányzás
• gyors tetőmozgatás
NEM TETSZETT
• nem állítható a digitális műszerfal
• nehézkes ki- és beszállás

BMW 8-AS KABRIÓ TETSZETT
• magas komfortszint
• külső/belső dizájn
• irányíthatóság
NEM TETSZETT
• huzatos hátsó sor
• nehézkes kilátás

ÖSSZEGZÉS
A Z4-es egy vérbeli kanyarvadász, maga a nagybetűs roadster, és bár hosszabb távok megtételére is alkalmas, a 8-as kabrió luxusautókat megszégyenítő komfortjával egy másik világot képvisel. A dízelmotor meglepő módon illik a 8-as karakteréhez, de a sportautót ne keressük benne, ahhoz túlságosan nagy és nehéz.