Habár én már számítógépen nőttem fel és rajongok a különféle autószimulátorokért, a BMW i-Drive kezelőszerve továbbra sem lopta be magát a szívembe. Holott ez már az egyszerűsített, logikusabb változat. Szerintem így is hosszabb időre vonja el a figyelmet az útról, mintha a hagyományos módon gombokat tekernénk és kapcsolgatnánk, ha pedig elromlik az „egér”, több funkció kezelésétől is elesünk. Továbbá a vadászrepülőgépeket idéző cockpit érzéséhez nálam hozzátartoznak a gombok és kapcsolók, nem elég a vezető felé forduló középkonzol. Ez az, amit a bajorok feláldoztak a letisztult műszerfal oltárán. Mert egyébként minden egyértelmű és jól áttekinthető az 5-ösben. A vezetési környezet

kellemes, az alkalmazott anyagok minősége jó, ahogyan a helykínálatra és a felszereltségre sem mondhatunk rosszat. Az 5-ös talán a legszebb BMW, amit Chris Bangle valaha is papírra vetett. Merész, mégis sportosan elegáns. A kombi sem kevésbé tetszetős, mint a limuzin, aki pedig gyakran és sok csomaggal utazik, annak lényegesen praktikusabb is annál. Előnyös tulajdonságaiért viszont 659 ezer forintot számolnak fel a bajorok.

Ötletroham

Hasznos megoldás például, hogy a hátsó szélvédő külön nyitható az ötödik ajtótól, hiszen amikor edzésről vagy gyors bevásárlásból érkezve csak a sporttáskát, avagy a reklámszatyrot szeretnénk bedobni a csomagtartóba, felesleges az egész nyílászárót megemelni – persze, 147 ezer forintért motoros nyitás is rendelhető a Tournighoz. Igényesen kárpitozott és jó alakú a poggyásztér, az előző nemzedékhez képest a befogadóképesség alaphelyzetben 18 százalékkal nagyobb, kereken 500 literes. A kulcsra zárható padlólapot nyitáskor gázrugók emelik és tartják meg, alatta pedig rekeszekre osztható tálca várja az apróbb tárgyakat. Természetesen a 12 voltos csatlakozóaljzatról és a rögzítőfülekről sem feledkeztek meg a mérnökök.

Terheléspróba

Mivel a küszöb alacsonyan húzódik, a rakodónyílás pedig széles, akár a nagyméretű, súlyos bőröndöket is kényelmesen beemelhetjük. Holminkat könnyen kezelhető, esztétikus roló takarja az avatatlan szemek elől, ötletes részlet, hogy behúzott állapotában a csomagtérajtó nyitásakor a D oszlopon kialakított sínben automatikusan felemelkedik, így nem zavarja a pakolást. Hosszabb tárgyak szállítása sem jelenthet gondot, egyrészt a síalagút, másrészt az egyetlen mozdulattal, 60/40 arányban dönthető üléstámlák használata jelenthet megoldást a problémára. A bővítés után a csomagtartó mérete immár 1650 liter, a padló viszont teljesen sík marad. Amennyiben a holmik az övvonal fölé tornyosulnának, a takaróroló dobozából térelválasztó háló húzható ki az első vagy a hátsó ülések mögé. A BMW kombi teherbírása tekintélyes 600 kilogramm, s az automatikus szintkiegyenlítésű hátsó felfüggesztésnek köszönhetően akkor sem „ül le” az autó feneke, ha maradéktalanul kiaknázzuk ezt az adottságát, esetleg lószállító utánfutót akasztunk mögé.

Erőlködés nélkül

Ilyen esetekben hatalmas biztonságérzetet ad a 2,5 literes, soros hathengeres turbódízel 400 Nm-es forgatónyomatéka – ennek nyolcvan százaléka 1400-tól egészen 3800-as fordulatig folyamatosan rendelkezésre áll. Tulajdonképpen a BMW-nek teljesen mindegy, hogy üresen vagy maximális terheléssel hajszoljuk. Így is, úgy is laza könnyedséggel végzi feladatát, mintha csak tudomást sem akarna venni a próbatételről. Pedig az autó önsúlya tekintélyes 1,75 tonna! Ehhez képest – akár egy sportautó – 8,1 másodperces százas sprintet produkál a propelleres kombi, s a merészebb előzésekbe sem törhet bele a bicskánk, ugyanis negyedik fokozatban 6,9 szekundum alatt gyorsul 80-ról 120

km/órás sebességre. Rakományunkat szélsebesen célba juttathatjuk, hiszen a 180 km/óra kényelmes utazósebességnek számít, s azt sem bánja a Touring, ha tartósan nagyobb tempót diktálunk ennél. Nincs az a fordulatszám, ahol a motor erőtlennek érződne, egészen a piros mezőig élénken pörög fel, meggyőzően húz. Ráadásul ez a legsportosabb hangzású gázolajos, amivel eddig találkoztam! A motorzaj soha nem válik tolakodóvá, éppen csak aláfesti a vezetés élményét, a vibrációknak pedig esélyük sincs bejutni az utastérbe. A 25d kitanulta a kulturált viselkedés minden csínját-bínját! Ha a fogyasztása is valamivel kedvezőbb lenne, nem találhatnánk fogást rajta.

Extra csemegék

Megfelelően rövid úton kapcsolható és precízen megvezetett a hatfokozatú sebességváltó, csupán a karja lehetne rövidebb. A fékek legfeljebb akkor tűnnek fáradékonynak, ha a jól megpakolt kocsival, mondjuk hegyi szerpentinen autózva, intenzív igénybevételnek tesszük ki őket. A gyakorlatban remekül működik a változó áttételű, aktív kormány, melynek felára 282 800 forint. Parkolásnál vagy városi forgalomban lazán, könnyedén irányítható a BMW, a legkisebb kormánymozdulatra is azonnal reagál, hiszen ütközéstől ütközésig ilyenkor csupán 1,7-et fordul a volán. Ugyanakkor autópályán, nagy sebességnél sem ideges az autó viselkedése, a nagyobb áttétel miatt (10:1 és 20:1 között változik – a kerekek 1 fokos elmozdulásához a kormányon 10 vagy 20 fokot kell tekerni) kevésbé közvetlen a kormányzás. A tökéletes irányításra csupán a multifunkciós volán vékonyka karimája vet árnyékot. Még borsosabb árú, potom 650 300 forintos extra a 7-es sorozatból átvett ún. Dynamic Drive. A megnevezés az első és hátsó tengelybe épített, hidraulikusan működő, aktív stabilizátorokat takarja, melyek kanyarban a karosszériadőlést hivatottak minimalizálni. Például sportos vezetési stílus mellett, 0,6 g keresztgyorsulásnál mindössze 0,5 fok az oldaldőlés – ez más autóknál már 0,1 g-nél fennáll. Tükörsima aszfalton szemtelenül jól fordul és elképesztő kanyarsebességek elérésére képes az e szerkezettel felszerelt 5-ös. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy a kombihoz igazából felesleges a Dynamic Drive opció, a hazai útviszonyokkal pedig amúgy is nehézkesen boldogul a BMW feszesre hangolt futóműve. Az úthibákból vajmi keveset képes kiszűrni az autó, míg kanyarban hajlamos elpattogni róluk a hátulja.

Költőpénz

Ebből is kitűnik azonban, hogy a BMW 525d Touring árcéduláján szereplő 12 429 750 forint valójában nem más, mint irányár. Merthogy a kocsihoz ugyan korrekt kényelmi és biztonsági felszereltség jár, bőven költhetünk még a különféle extrákra – tesztautónk esetében ez potom négymillió forintot jelentett. Ugyanakkor a „kettőfeles” dízel nem csupán előnyös tulajdonságai miatt a Touring legkedveltebb motorváltozata. Árelőnye az 525i benzineshez viszonyítva 131 ezer forint, míg az 530d-vel összehasonlítva közel 1,2 millió marad a zsebünkben.