Szeretném felhívni minden önérzetes sportkocsi- és presztízsautó-tulajdonos figyelmét, hogy a jövőben jó alaposan gondolja át, mielőtt bármilyen 1-es BMW vezetőjét egy alkalmi gyorsulási versenyre, avagy röpke hegyi felfutásra provokálja. Nehogy aztán sírás-rívás legyen a vége! A bajorok ugyanis nem aprózták el a dolgot, s tiszteletet parancsoló 265 lóerőt csomagoltak legkisebb modelljükbe! Az óvatosság azért sem árt, mert a kompakt kategória vasgyúróját a 130i jelzésen kívül csupán öblös, dupla kipufogócsöve különbözteti meg a polgári változatoktól. Persze, aki szeretné megmutatni, ki ő, az kérhet M sportcsomagot a kocsihoz (593 800 Ft) látványosabb M optikai készlettel, M könnyűfém keréktárcsákkal, M sportfutóművel, M sportkormánnyal és sportülésekkel – a menetpróbán nekünk egy ilyen autót sikerült vallatóra fogni.

Veszettül megy

A kormány mellett található indítógomb ezúttal a nagyszerű háromliteres, soros hathengeres motor továbbfejlesztett változatát kelti életre. Az eredetileg 258 lóerőhöz további hét paripát fogtak hámba, a 300 Nm-es maximális nyomatékot pedig 315-re srófolták. Az egység korszerűségét fojtószelep nélküli, folyamatosan változó Valvetronic szelepemelés és dupla-Vanos változó szelepvezérlés mutatja, míg a súlyát innovatív, magnézium-alumínium kompozit anyagból készült forgattyúsház alkalmazásával csökkentették 161 kilogrammra. Ha ez a motor (258 lóerővel) a 7-es luxuslimuzinban is megfelel, gondolhatják, mit művel a

kis 1-essel… Mindenféle fordulaton és sebességnél játszi könnyedséggel lódítja meg a kocsit, a számmisztika kedvelőinek álljon itt néhány adat: a százas sprint 6,1 másodperces ideje világbajnok a kategóriában, negyedik fokozatban 5,8 szekundum alatt ugrik 80-ról 120-as tempóra, az eszeveszett száguldást pedig 250 km/óránál korlátozza az elektronika. A motor elképesztő könnyedséggel pörög fel, gázreakciói szemtelenül gyorsak, a soros hatos hangját pedig akkora élmény hallgatni, hogy a pilóta olyankor is a gázpedált rugdossa, avagy visszakapcsol, ha arra az égvilágon semmi szükség sincs.

Élményküszöb

Ráadásul a bődületes erő – a kategóriában egyedülálló módon – a hátsó kerekeken keresztül szabadul rá az útra. Műértő kezekben a 130i felettébb élvezetes játékszer, de a látványos autózáshoz bizony nagy adag kurázsira van szükség. Ugyanis a futómű szinte bolondbiztos, s az ideálishoz közeli, 50-50 százalékos tengelyek közötti súlyelosztásnak is köszönhető, hogy az autó extrém sebességnél is elképesztően kezes, stabilan fut és semlegesen fordul. Meg aztán a BMW alapfelszerelésként adja a legfejlettebb, teljesen kikapcsolható menetstabilizáló rendszert. Ez már olyat is tud, hogy amikor a pilóta hirtelen lekapja a gázpedálról a

lábát, amolyan készültségi riadót fúj, s közelebb helyezi a fékbetéteket a tárcsához. Továbbá esős időben bizonyos időközönként szárazra törli a féktárcsákat, s visszagurulás-gátló funkcióval is ellátták. Magától értetődő módon a kormányon nyoma sincs hajtási befolyásnak, az áttételezés pedig közvetlen, így mérnöki precizitással rajzolhatjuk az íveket. Felár ellenében aktív kormány rendelhető, ami a sebesség függvényében változtatja az áttételezést.

Fehér holló

Mindezek ellenére a 130i mégsem egy keményvonalas, kompromisszumok nélküli hardcore sportkocsi. A hétköznapok során is kiválóan használható, néhány apró részlet kivételével a BMW-től elvárható minőséget és kifinomultságot nyújtja. A bajorok remekül eltalálták azt a határmezsgyét, ahol egy vérpezsdítő sportautó egyben felhasználóbarát és komfortos. Nálunk szeptember elején kezdődött a BMW 130i forgalmazása, a 9 920 000 forintos ár azonban sejtetni engedi, hogy a hazai utakon olyan ritka lesz, mint a fehér holló.