Az új modell hangszigetelése remek, még nagy tempónál is csak alig szűrődik be zaj az utastérbe Az új modell hangszigetelése remek, még nagy tempónál is csak alig szűrődik be zaj az utastérbe

Ha egy gyártó egyszer már eljátszotta a vevők bizalmát bármivel, onnantól kezdve csak háromszoros erőfeszítéssel tudja azt visszaszerezni. A Citroën szerintem pont ebben a cipőben járt, mert ugyan egészen kiváló modelljeik is vannak, a megbízhatósággal kapcsolatos korábbi aggályok bizony élénken élnek az emberekben. Hogy az új C4-es hogyan áll e tekintetben, az természetesen csak hosszabb idő múlva derülhet ki, mindenesetre bámulatos, hogy minden apró területen tetten érhető az igyekezet. Egy ilyen masszív és jól összerakott autó ritkaságszámba megy az alsó-középkategóriában, sőt például a belső összeszerelési minőség tekintetében egyértelműen a legjobbak közé tartozik az új modell.

A kevesebb néha több – teljesen igaz a C4-esre

A külsőn azonnal látszik, hogy nem egyszerűen felfrissítették a C4-est, hanem alapjaiban gondolták át, s megváltoztatták a koncepciót. Az extravagáns formák helyett németesen elegáns a karosszéria, trükkös részletet csak elvétve találunk rajta. Összességében sokkal komolyabb autó benyomását kelti a C4-es, mint eddig, s jóval figyelemfelkeltőbb, mint a Peugeot 308-as, amelynek alapjaira épül. Az új Citroënbe beülve azonnal feltűnik, milyen lágyan puffannak az ajtók, s a kapcsolók is mennyire határozottan járnak. Sőt, a vezetőülésből úgy érezzük, mintha egy ablakos trezorban ülnénk. Vastagok az első oszlopok és a küszöbök (valósággal át kell lépni rajtuk beszálláskor), hátrafelé pedig alig lát valamit az ember, olyannyira kicsik az ablakfelületek. A tolatóradar a C4-es esetében több, mint egy hasznos extra!

A felhasznált anyagoknál igen jelentős az előrelépés A felhasznált anyagoknál igen jelentős az előrelépés

Az újdonságban tehát egészen másfajta érzése van az embernek, mint az elődben, már csak azért is, mert a túlságosan különc megoldásokat és formai elemeket elhagyták. Így például nincs többé fix közepű kormánykerék (3,5 kg súlynyereség), sem középen elhelyezett digitális műszerfal. Ez nem jelenti azt, hogy konzervatív lenne a C4-es belseje, ám ez a visszafogottság előnyére válik az autónak. Az említett kormánykerék és kijelző helyére hagyományos volán és órák kerültek, bár hozzáteszem, hogy a sebességmérőt azzal „bolondították meg”, hogy mutatója a külső peremről indul.

Változó szelepvezérléses az 1.6 VTi egység Változó szelepvezérléses az 1.6 VTi egység

A Citroën emellett olyan újításokat is kínál a C4-eshez, amelyekkel kicsit személyre szabhatjuk autónkat. Az irányjelző kattogását és a figyelmeztető pittyegéseket négy polifonikus hang közül választhatjuk ki, sőt Exclusive felszereltség esetén a műszerfal háttérvilágításának színét is változtathatjuk. Személy szerint nagyobb jelentőséget tulajdonítok a gombnyomásra elsötétedő műszerfalnak (mint a Saaboknál a night panel), ebben a módban ugyanis csak a legszükségesebb információk jelennek meg. Mégis van olyan terület, amelyen nem mutat túl jó formát a C4-es. A kormányon összesen 16 gomb található (ebből négy tekerő), ami borzasztóan sok, hisz nehéz rajtuk kiigazodni. Főleg az nem szerencsés, hogy a menü egy részét csak innen kezelhetjük, noha nyilvánvalóan egyszerűbb lenne a középkonzolról.

Kifogástalan méretű utastér, öblös csomagtartó

A 4,33 m hosszú (+5 cm), 1,79 m széles (+2 cm) és 1,49 m magas (+3 cm) C4-es egyik legnagyobb meglepetése a tágassága. Természetesen a 308-assal megegyező tengelytáv miatt méreteit nem tudja meghazudtolni, de amit ki lehet hozni egy kompaktautóból, azt a Citroënnél megtették. Azért tartom ideálisnak az autó méreteit, mert még könnyű vele parkolni, de ha úgy hozza a helyzet, hogy négy-öt főnek kell vele utaznia, akkor sem vall szégyent. Hátulra ugyan csak a csúcsfelszereltségű modellhez jár könyöktámasz, ám a lábaknak jutó hely és a karosszériaszélessége egészen kiváló, csupán a fejtér lehetne egy hajszálnyival nagyobb. Ahhoz sem férhet kétség, hogy az ülések formázása hibátlan. Nem túl kemény, nem túl puha, megfelelő oldaltartással, jó hosszú ülőlapokkal rendelkeznek a C4-es székei, ezért megkockáztatom, hogy ez az egyik legkényelmesebb jelenleg kapható kompaktautó. A billenthető fejtámla mellett az is plusz pontot ér, hogy számtalan apró rekesz található az autóban, még a hátsó sorban is találunk belőlük. Az ajtó oldalzsebei eleve hatalmasak, a váltó előtt és mögött található kis üregek pedig tökéletesen alkalmasak arra, hogy a mobiltelefonon és a kulcscsomón kívül mást is elhelyezhessünk.

Lanlaglétáknak sem kell összehúzódniuk a hátsó sorban Lanlaglétáknak sem kell összehúzódniuk a hátsó sorban

Ahogyan a beltér tágassága átlag feletti, úgy a csomagtartó 380 literes értéke is szépnek mondható, sőt, defektjavító szettel a 400 litert is meghaladja a hátsó traktus térfogata. Alaphelyzetben tehát tényleg nagy a puttony, de bővítve lépcsős rakteret kapunk, az ülések lehajtását pedig a támlák tetején elhelyezett karral kell végezni. Mivel eléggé mély a csomagtér, sokkal egyszerűbb lenne, ha az oldalfalban lenne egy fül… Az viszont vitathatatlan, hogy az akasztókampók, a háló és a rugalmas pánt segítségével könnyedén rögzíthetjük a szállítandó holmit, így nem kell csúszkálástól tartani. Szintén örvendetes, hogy a csomagtér oldalfalában ott lapul a kivehető elemlámpa, melynek töltésével nem kell bajlódni, hiszen az akkumulátor táplálja.

Jól húz, csak ne lenne ennyire rövid a váltó

Tesztautónkban a BMW-vel közösen fejlesztett 1,6 literes benzinmotor munkálkodott, s meg kell hagyni, nem csalódtunk benne, noha az ugyanekkora lökettérfogatú dízelhez képest nyilvánvalóan kevésbé érződik rugalmasnak. 120 lóerőjének hála könnyedén tarthatjuk vele a forgalom ritmusát, plusz erő igazából csak az autópálya-felhajtóknál jönne jól. Mivel az ötfokozatú, manuális váltó nagyon rövid áttételezésű, 40-45 km/óránál (!) gond nélkül elbírja az utolsó fokozatot. Azonban ennek az a hátulütője, hogy a megengedett autópálya-tempónál 9,0 litert sem szégyell lenyelni az 1.6 VTi, így pedig hiába 60 literes az üzemanyagtartály, ilyen körülmények között a hatótáv nem különösebben nagy. Városban azonban kifejezetten takarékos az erőforrás, így vegyes üzemben 8,0 liter alatti fogyasztással számolhatunk. A változó szelepvezérléssel ellátott motor egyébként hihetetlenül finoman jár, alapjáraton fülelni kell, ha hallani szeretnénk a hangját, s rezgései még a legkisebb mértékben sem jelennek meg a váltókaron vagy a kormányon. Amikor 4000-es fordulaton áll a mutató (pontosabban digitális jel), még akkor sem zavaró a zajszint, a kiváló hangszigetelés miatt autópálya-tempónál sem kell felemelnie az embernek a hangját.

A rakodóperem ugyan magas, de alaphelyzetben is 380 literes a csomagtartó, bővítve lépcsős a maximum 1183 literes raktér A rakodóperem ugyan magas, de alaphelyzetben is 380 literes a csomagtartó, bővítve lépcsős a maximum 1183 literes raktér

A motor tehát nem okoz meglepetést, de vezetni egészen más az újC4-est, mint az elődöt. A kormányzás például rettentően közvetlen, ha nem tudom, hogy egy Citroënben ülök, a rásegítés mértékéből egy sportos BMW-re gondoltam volna. Ez tehát teljesen más, mint eddig, hiszen a gyártó pont arról híres, hogy akár egy ujjal is lehet tekerni autói volánját. A futómű ugyanakkor tipikusan hozza azt, amit a franciáktól várunk. Puhán, kellemesen rugózik a C4-es, a fekvőrendőrökön vagy kisebb úthibákon valósággal átsiklik az autó, ami tempós kanyarvételkor ugyan hátrányt jelent, hiszen ekkor a karosszéria azért igencsak megdől, de a hétköznapokban, átlagos közlekedési feltételek mellett egyértelmű előnyként nyilvánul meg a futómű hangolása.

Autópályán kissé torkos, városi körülmények között azonban nincs túlzott étvágya az 1,6-os benzinmotornak Autópályán kissé torkos, városi körülmények között azonban nincs túlzott étvágya az 1,6-os benzinmotornak

Árát tekintve nem hoz kiemelkedőt a C4-es, az 1,4 literes, 95 lóerős benzinmotor hajtotta alapmodell 4 459 000 Ft-tól vihető haza, a 120 lóerős, 1,6-os benzines pedig 300 ezer Ft felárárral választható, vagyis mindkét verzió a kategória átlagát tükrözi. Az alapfelszereltség többek között a vezető- és utasoldali légzsákok mellett oldal- és függönylégzsákokat is tartalmaz, s ahogy illik, a manuális klímaberendezés és az első elektromos ablakemelők is alaptartozékok. Ha azonban valaki rászánja a pénzt, olyan tételek is elérhetők, amelyek eddig nem. Akár masszázsfunkciós ülésekkel, mélysugárzós Denon hifivel és holttérfigyelő rendszerrel felextrázva is kérhetjük a C4-est.