Az esélyesek nyugalmával – Mercedes GLC 250 d 4Matic teszt

2016. március 8. (kedd) Miklós-Illés Kálmán

Nincs többé GLK, de van helyette GLC! Vajon a Mercedes tényleg átírja a középkategóriás SUV-szegmens erőviszonyait?
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Egy ideig még biztosan magyarázatra szorul a Mercedes új névadási rendszere, de az egyes modellek besorolása logikusabb lett, hiszen a terepesek egységesen GL-előtagot kaptak, az utána következő betű (A, C, E, S) pedig arra utal, hogy az adott típusnak mi a limuzin megfelelője. Vagyis a GLC a C-osztály platfromjára épül és ennek megfelelően hosszában beépített motorral rendelkezik.


Elképesztően aprólékos a legtöbb részlet kidolgozottsága, a kiálló képernyő ellenben utólagos hatást kelt. Fotó: Hilbert Péter Elképesztően aprólékos a legtöbb részlet kidolgozottsága, a kiálló képernyő ellenben utólagos hatást kelt. Fotó: Hilbert Péter
A GLC természetesen nem a neve miatt kerülhet reflektorfénybe: az újdonság abban a szerencsés helyzetben van, hogy főbb vetélytársai (Audi Q5, BMW X3) életciklusuk második felében járnak. Igazságtalan lenne azt mondani, hogy csupán ezért számíthat sikerre a Mercedes, de tény és való, hogy az időzítés ebben az esetben a stuttgartiak malmára hajthatja a vizet. Az pedig, hogy a GLC a legfrissebb a szegmensben, a külsőn nagyon is látszik. A szögletessége miatt karakteres, de kissé megosztó GLK után biztosra akartak menni: az új Merci „egyenpofa” mindegyik modellen nagyot szól, főleg, hogy domború és hosszú a motorháztető. Az autó befejezése meg kifejezetten elegáns, a vízszintes lámpatestek nem csak a GLE Coupénak vagy az S-osztály Coupénak, hanem a GLC-nek is jól állnak.
A touchpades központi vezérlőt nem könnyű megszokni. A kijelző a kormányelfordítási szöget és a leadott teljesítményt is mutathatja A touchpades központi vezérlőt nem könnyű megszokni. A kijelző a kormányelfordítási szöget és a leadott teljesítményt is mutathatja

A teljesen új formatervnek objektív előnye is van a GLK-hoz képest. Míg a felmenő légellenállási együtthatója 0,34, az újdonságé 0,31, ami komoly előrelépésnek számít. Meg az sem mellékes, hogy 12 centivel nőtt a tengelytáv és a hosszúság, közel 6 centivel bőségesebb a hátsó lábtér, a csomagtér 580 literes értéke pedig egyenesen óriási. Így aztán nem szólhatunk egy rossz szót sem a helykínálatra a GLC tágas és kényelmes – tipikusan az az autó, amiből egy hosszú út megtétele után sem kifacsartan szállunk ki. A beltér kapcsán egyedül a touchapaddel kombinált Comand rendszernél éreztem azt, hogy erősen finomhangolásra szorulna (a BMW is csodát tett a kezdetben pokolba kívánt iDrive-val).

A nagytestvér GLE-hez képest csupán 4 centivel kurtább a GLC tengelytávolsága A nagytestvér GLE-hez képest csupán 4 centivel kurtább a GLC tengelytávolsága

Egyébként meg a GLC nagyon is a tudtunkra adja, hogy igazi prémiumautó. Lehet, hogy a belső kissé barokkosnak hat egy minimalista stílusú Audihoz képest, de a minőségi benyomás, az illesztések, és az anyaghasználat csillagos ötöst érdemel, a GLK-hoz képest egyértelműen nagyságrendi az ugrás. A hátsó üléstámlák gombnyomással, elektromosan billenthetők le, a légrugók meg leengedhetők, ha nem szeretnénk a magas raktérperemre felemelni a csomagjainkat. De említhetjük a teljesen huzatmentes klímát, az automata sávtartást (aktív kormányzással), vagy a városi araszolásban nagyon kényelmes stop&go automatikát. Az ütközéselkerülő rendszer a túlbuzgósága miatt már nem működik minden helyzetben tökéletesen, volt olyan, hogy elbambult tanulóvezetőnek tűntem. Amikor gurulva, a gázról lelépve közelítettem meg egy zebrát, a rendszer pedig a gyalogost érzékelve – az én megítélésem szerint korán – satufékkel reagált a helyzetre. Ilyenkor legszívesebben feltenné az ember a kezét és mondaná a mögötte lévő autósnak, hogy „bocs, de ez nem én voltam”.

Helyből nincs hiány és a kihúzható combtámaszos első ülések is tökéletesek, de hátul lehetnének kicsit hosszabbak az ülőlapok Helyből nincs hiány és a kihúzható combtámaszos első ülések is tökéletesek, de hátul lehetnének kicsit hosszabbak az ülőlapok

A Mercedes ugyan büszkén hangoztatja, hogy a GLC 80 kg-mal könnyebb a GLK-nál, de maradjunk annyiban, hogy az újdonság is nehézbombázó, a tesztelt 250 d verzió több mint 18 mázsát nyom a mérlegen. Menet közben ez szerencsére nem érződik, a 204 lóerős biturbó dízel szó szerint alapjárattól húz és ha nem is ülésbe préselősen gyorsít padlógázra, de kellő dinamikával és erőtartalékkal ruházza fel az autót. Kellemes meglepetés volt, hogy a Mercedes kínálatában évtizedes múltra visszatekintő, de folyamatosan optimalizált, 2,1 literes, négyhengeres dízelt úgy becsomagolták, hogy a kívülről hallható, kerregős motorhangból szinte semmi sem szűrődik be, hidegindítás után is csak diszkrét morajlással tudatja, hogy még nem üzemmeleg. A 8,0-8,5 liter közötti vegyes fogyasztás már nem annyira kimagasló, s mivel az üzemanyagtartály csak 50 literes (egy dízel Volvo XC60-asba ennél 20 literrel több üzemanyagot tölthetünk), a hatótáv nem nagy. Pedig a 9G-Tronic váltó olyan takarékosan kapcsolgat, amire még a legügyesebb sofőr sem lenne képes (100 km/óránál alig alapjárat felett dolgozik a motor), ráadásul olyan harmonikusan működik együtt a dízelmotorral, ami még a kategórián belül is ritkaság. Ha mindehhez hozzávesszük a kis erővel forgatható kormányt és a fekvőrendőrökön is átlibbenő légrugós futóművet, nyilvánvaló, hogy a GLC hozza a Mercedestől elvárható komfortszintet. De csak addig, amíg nem megyünk olyan útra ahol keresztbordák vannak! Furcsa, ugyanis amíg a kisebb bukkanókat vagy úthibákat a 20 colos óriásfelnik ellenére tökéletesen kivasalja az Air Body Control rendszer (759 460 Ft), ha rámegyünk egy sűrű keresztbordás felületre, egyszerűen nem tud vele mit kezdeni a futómű, és olyat üt, hogy azt még egy sprőd rugózású, acélrugós rendszernek is nehezen bocsátaná meg az ember.

Még a csomagtér kárpitozása is igényes. Az elektromos fedélmozgatás felára 180 340 Ft Még a csomagtér kárpitozása is igényes. Az elektromos fedélmozgatás felára 180 340 Ft

A Mercedes hű maradt abból a szempontból önmagához, hogy a konkurenseknél még ha jelképes mértékben is, de drágábban adja portékáját, ennek megfelelően 13,04 millió forintos összeget kell felszabadítania annak, aki egy GLC 250 d-t szeretne a garázsába állítani. Az alapár viszont csak tájékoztató jellegű, amit tesztautónk 22,5 milliós ára is mutat.

Légrugós futómű ide vagy oda, ha keresztbordás az út, a 20 colos felniméret nagyon is érezhető Légrugós futómű ide vagy oda, ha keresztbordás az út, a 20 colos felniméret nagyon is érezhető

Tetszett
• komfortos ülések
• minőségi beltér
• hosszú extralista
• hangszigetelés

Nem tetszett
• kicsi üzemanyagtartály
• magas tömeg
• futóműhangolás

Összegzés
Minden esélye megvan a GLC-nek ahhoz, hogy meghatározó szereplője legyen a szegmensnek: kisebb negatívumai ellenére nem férhet hozzá kétség, hogy minőségi autó. A többi Mercedesszel ellentétben a motorpaletta egyelőre szűkös.

Mercedes GLC 250 d 4Matic
Összlökettérfogat: 2143 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 150 kW (204 LE) 3800/perc
Max. forgatónyomaték: 500 Nm 1600-1800/perc

Hossz./szél./mag.: 4656/1890/1639 mm
Tengelytáv: 2873 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1621/1617 mm
Fordulókör: 11,8 m
Saját tömeg: 1845/655 kg
Csomagtér: 550 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s
Max. sebesség: 222 km/h
Város/országút/vegyes: 6,3/5,1/5,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 143 g/km
A modell alapára: 12 732 600 Ft (220 d 4Matic)
A tesztelt verzió ára: 13 043 750 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Az esélyesek nyugalmával – Mercedes GLC 250 d 4Matic teszt

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/10-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Tuning: ©koda 1000 MB
  • Teszt: Renault Clio R.S. Trophy, BMW 330e, Kia Optima 2.0 CVVT, Lexus RX 450h
  • Vezettük: Audi SQ7 TDI, Ford Edge
  • Használt: Javítás helyett gányolás
  • Tanéácsadó: Zsebakku és bikázó
Autómotor Piactér